• Johans Pillerill

Migrän men amma?

För 9 dagar sen fick jag och min man en underbar flicka. Amningen kom igång perfekt och hon äter superbra... Men nu har jag fått migrän (inne på tredje dygnet med den nu) och medicinen jag har utskriven sedan innan graviditeten får inte ätas när man ammar heller.

Vill inte störa matningen som går så himla bra med ersättning eller nåt, utan just nu biter jag bara ihop och låter bli medicinen men det gör ju inte mig till någon supermamma precis då jag har konstant skitont... Även om den börjar lätta lite nu efter ett par dagars plågeri så vet man ju inte när nästa attack kommer...

Undrar om någon har bra tips på vad som kan bota eller iaf lindra migrän som inte stör amningen??

Alla små knep och råd är välkomna!

• Svar på tråden Migrän men amma?
  • Radha

Koffazon kan man ta när man ammar. Inte lika effektivt som triptaner, men ändå något... Men kontakta den läkare som skrev ut dina tidigare tabletter eller läkaren på bvc för att få bättre råd. Det är ju lite ovanligt att man har migrän när man är gravid och ammar. Min migrän höll sig borta från jag var gravid i 3 månaden tills sonen var 1 år och jag fick tillbaka min mens.

• Therese6699

När jag fick migrän under graviditeten så fick jag tipset ifrån läkare att ta koffeintabletter kombinerat med alvedon. Sedan brukar jag alltid sätta mig i duschen med supervarm stråle tills tabletterna började verka. Men någon gång stod jag knappt ut med migränanfallet och hade jag haft starkare migräntabletter hemma så hade jag med största sannolikhet tagit dom. Jag avundas dig inte, jag får nästan dödslängtan när jag har attacker och skulle inte alls vara någon bra mamma.

Jag håller tummarna för att din attack försvinner och att du inte får någon till förrän du kan äta tabletter igen.

Hälsningar
    Therese

• hysteria

5/10 av mina migränanfall är pga vätskebrist (ammar också) efter en dos resorb brukar jag bli bättre och hjälper inte det brukar jag ta två treo och en dusch (om det är möjligt)

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Radha

Coca-cola brukar ha en viss effekt på mig, kanske kombinationen vätska och koffein, men hjälper bara innan det brutit ut ordentligt.

• sweran

jag brukar ta koffazon direkt jag känner minsta antydan till migrän. o har jag det inte med mig så brukar det bli att köpa en chokladbit o en cola o trycka i mig, det kan hålla det i schack en stund iaf....

kontakta vc så kanske du kan få börja gå på akupunktur mot migrän. det funkar för en del. o då går man i förebyggande syfte, ofta i början o sen mer sällan.

• snillis

Många får huvudvärk pga värskebrist när de ammar så se till att dricka MYCKET under dagarna.

Svar på tråden Migrän men amma?