• Jez

Någon som vet lite om sjukskrivning av timanställda?!

Hej, måste bara få lite klarhet i detta med sjukskrivning samt ev ersättning då man är sjuk som timanställd. Har fått lunginflammation och fått sjukskrivning på 10 dagar av min läkare.På mitt jobb får vi ett avtal med x antal timmar/dagar per månad vi skall jobba. Om jag nu är sjukskriven 7 av dessa schemalagda dagar finns det ingen möjlighet att få betalt för någon utav dem? Förstår ju att första dagen går bort som karensdag men vore ju hemskt om jag måste arbeta med lunginflammation då jag inte har råd att missa 7 dagar.:(
    Från fk kan jag inte få pengar vad jag har förstått då man tydligen måste va sjukskriven mer än 14 dagar. suck nån som vet nåt ang detta?

• Svar på tråden Någon som vet lite om sjukskrivning av timanställda?!
  • fiamiaria

Är du anställd på timmar men har schema?

Då ska du ha ersättning av arbetgivaren dom dagar du skulle jobbat,annars får du ersättning från FK

• Jez
    fiamiaria skrev 2010-08-20 13:35:39 följande:
    Är du anställd på timmar men har schema?

Då ska du ha ersättning av arbetgivaren dom dagar du skulle jobbat,annars får du ersättning från FK
    Ja precis får specifika dagar jag skall jobba varje månad. Tack så mycket för svaret:) Vad jag har förstått betalar inte jobbet ut när vi är sjuka så då betalar alltså fk då?
  • Angelicca

Om du skulle ha arbetat alla de 10 dagarna som du nu är sjukskriven så är dag 1 karens, dag 2-7 betalar arbetsgivaren sjuklön (80%) och dag 8-10 betalar försäkringskassan.

• fiamiaria

Kolla så du har aktuella uppgifter hos FK, annars så kommer dom att höra av sig & vilja ha aktuella inkomstuppgifter, så begär ett arbetsgivarintyg & skicka med på en gång om du vet att du har gamla uppgifter

• VärldensbästaH
    Angelicca skrev 2010-08-21 00:50:18 följande:
    Om du skulle ha arbetat alla de 10 dagarna som du nu är sjukskriven så är dag 1 karens, dag 2-7 betalar arbetsgivaren sjuklön (80%) och dag 8-10 betalar försäkringskassan.
    Från dag 8 betalar väl inte Fk? från 14:e är det väl? däremot behöver du läkarintyg from 8:e dagen att visa arbetsgivaren...
  • Angelicca
    VärldensbästaH skrev 2010-08-21 13:47:57 följande:
    Från dag 8 betalar väl inte Fk? från 14:e är det väl? däremot behöver du läkarintyg from 8:e dagen att visa arbetsgivaren...
    fel av mig. från dag 14 är det som fk betalar.

för ts innebär det att det är hennes arbetsgivare som betalar ut sjukersättning och inte fk.
  • SunnyDay

Om du är av läkare sjukskriven 10 dagar och är schemalagd 7 dagar under denna period, blir det 1 karensdag sen ska du få sjuklön de övriga 6 dagarna. Inget annat är ok!!!

Arbetsgivaren kan inte kräva sjukintyg förän från den 8:e dagen, men misstänker du att det kan bli problem kontakta din läkare och be att få en sjukintyg på en gång, sjukskrivningen är ju ändå så pass lång... Så har du något att visa upp =)

• Angelicca
    SunnyDay skrev 2010-08-22 11:17:24 följande:
    Om du är av läkare sjukskriven 10 dagar och är schemalagd 7 dagar under denna period, blir det 1 karensdag sen ska du få sjuklön de övriga 6 dagarna. Inget annat är ok!!!

Arbetsgivaren kan inte kräva sjukintyg förän från den 8:e dagen, men misstänker du att det kan bli problem kontakta din läkare och be att få en sjukintyg på en gång, sjukskrivningen är ju ändå så pass lång... Så har du något att visa upp =)
    arbetsgivaren har rätt att kräva sjukintyg från och med första dagen.
  • Jez

hmm så konstigt vet att min jobb ej betalar ut lön vid sjukdom trots att vi timanställada har schemalagda dagar i förväg, och dom bör ha rätten på sin sida då det är ett stort svenskt företag, men om då fk inte betalar ut blir man ju utan pengar helt det kan ju fan inte vara rätt att man ska behöva gå till arbetet när man har lunginflammation! Fick utskrivet ett sjukintyg samma dag som jag var hos läkaren och hon tyckte jag skulle vara hemma 10 dagar och fick då 10 dagars sjukskrivning, kan ju inte vara så det svenska samhället fungerar eftersom jag hade fått pengar om jag nu varit helt arbetslös? Det låter ju helt vanvettigt..:(

• Angelicca
    Jez skrev 2010-08-22 14:46:24 följande:
    hmm så konstigt vet att min jobb ej betalar ut lön vid sjukdom trots att vi timanställada har schemalagda dagar i förväg, och dom bör ha rätten på sin sida då det är ett stort svenskt företag, men om då fk inte betalar ut blir man ju utan pengar helt det kan ju fan inte vara rätt att man ska behöva gå till arbetet när man har lunginflammation! Fick utskrivet ett sjukintyg samma dag som jag var hos läkaren och hon tyckte jag skulle vara hemma 10 dagar och fick då 10 dagars sjukskrivning, kan ju inte vara så det svenska samhället fungerar eftersom jag hade fått pengar om jag nu varit helt arbetslös? Det låter ju helt vanvettigt..:(
    är du schemalagd ska du ha sjukersättning av arbetsgivaren.
  • Jez

Min mamma jobbar på samma ställe som mig o frågade i fredags igen om det verkligen var så att dom ej betalar ut sjuklön till timanställda och hon fick det bekräftat igen då jag varit timanställd tidigare där och vet att jag aldrig fått betalt om jag varit sjuk. Kan säga att det är Posten vi pratar om som har kontor och terminaler osv över hela sverige och det är tydligen så det funkar överallt, då måste dem ju ha rätten på sin sida eftersom det är ett så stort företag och det här med sjuklön och timanställda har varit detsamma sen jag jobbade där första gången för nästan 10 år sen. Då måste väl ändå fk gå in och ersätta annars verkar ju hela systemet helt sjukt.

• Angelicca
    Jez skrev 2010-08-22 14:53:56 följande:
    Min mamma jobbar på samma ställe som mig o frågade i fredags igen om det verkligen var så att dom ej betalar ut sjuklön till timanställda och hon fick det bekräftat igen då jag varit timanställd tidigare där och vet att jag aldrig fått betalt om jag varit sjuk. Kan säga att det är Posten vi pratar om som har kontor och terminaler osv över hela sverige och det är tydligen så det funkar överallt, då måste dem ju ha rätten på sin sida eftersom det är ett så stort företag och det här med sjuklön och timanställda har varit detsamma sen jag jobbade där första gången för nästan 10 år sen. Då måste väl ändå fk gå in och ersätta annars verkar ju hela systemet helt sjukt.
    nej, de har inte rätten på sin sida. de det gör är inte laglig för de ska betala ut sjuklön till sina timanställda om de är schemalagda under den tiden de är sjuka eller sjukskrivna. (har dessutom en kompis som jobbar på posten och han var timanställd tidigare och fick sjuklön)
  • SunnyDay
    Angelicca skrev 2010-08-22 14:45:44 följande:
    arbetsgivaren har rätt att kräva sjukintyg från och med första dagen.
    Arbetsgivaren kan kräva sjukintyg från första dagen förutsatt att denna regel alltid gäller ALLA på arbetsplatsen. En arbetsgivare kan inte kräva sjukintyg från första dagen från en enskild anställd om andra inte behöver visa...
  • Jez

Är informerad med allt avseende sjukintyg, vilket jag har. Vill bara vara säker på att jag får pengar nånstans ifrån under tiden jag är sjukskriven så jag inte står där nästa månad utan ersättning för tiden jag var sjukskriven.

Vet ingen här i stan som är timanställd på posten och fått betalt för tiden han/hon varit sjuk av företaget.

• Angelicc a
    Jez skrev 2010-08-22 16:17:57 följande:
    Är informerad med allt avseende sjukintyg, vilket jag har. Vill bara vara säker på att jag får pengar nånstans ifrån under tiden jag är sjukskriven så jag inte står där nästa månad utan ersättning för tiden jag var sjukskriven.

Vet ingen här i stan som är timanställd på posten och fått betalt för tiden han/hon varit sjuk av företaget.
    du får sjukersättning av företaget om du är schemalagd den tiden du är sjukskriven. annars får du inget för sjukskrivningen eftersom du inte jobbar.
Svar på tråden Någon som vet lite om sjukskrivning av timanställda?!