• L i n n

Är det ofta Alvedon inte hjälper mot feber?

Ena sonen har feber, den har legat mellan 38,2-39,1 under dagen, och Alvedon tar inte ner den.
    Är det ofta det händer att Alvedon inte tar ner febern?
    Är Ipren bättre?

Vad gör man när inget hjälper?

• Svar på tråden Är det ofta Alvedon inte hjälper mot feber?
  • Jesster

Ja, det händer att Alvedon inte hjälper. Man kan då ge Ipren istället eller så varvar man med Alvedon och Ipren och ger varannan gång var 4:e timme. Man kan också ge Alvedon och Ipren samtidigt.

<i>Den som söker han finner - www.google.se</i>
  • L i n n
    Jesster skrev 2010-08-20 17:24:28 följande:
    Ja, det händer att Alvedon inte hjälper. Man kan då ge Ipren istället eller så varvar man med Alvedon och Ipren och ger varannan gång var 4:e timme. Man kan också ge Alvedon och Ipren samtidigt.
    Det får man inte göra utan läkares ordination.
    Vi får avvakta och se hur det är imorgon.
  • Flickan och kråkan
    L i n n skrev 2010-08-20 18:06:21 följande:
    Det får man inte göra utan läkares ordination.
    Vi får avvakta och se hur det är imorgon.
    ??

Det brukar de ju till och med rekommendera på sjukvårdsupplysningen. Vi har fått det rådet från flera läkare när vi pratat med dem och det står till och med på rådgivningssidor på nätet.

Hur som helst. här tar inte paracetamol ner febern när våra får riktigt hög feber. Båda har ett par gånger skjutit upp mot sådär 41, då är det ipren som gäller och någon gång har vi fått varva, olika verksamma ämnen så inget som påverkar negativt. Nu har ju din totte rätt låg feber, så då hade jag inte gjort det. Brukar sällan ge något förrän över 39, fast det beror förstås på hur påverkade det är.
  • cicci85
    Jesster skrev 2010-08-20 17:24:28 följande:
    Håller med! men orkar inte skriva samma sak själv Har även jag fått det rådet på sjukvårdsupplysningen. Är han mycket påverkad av febern?
  • Flickan och kråkan
    L i n n skrev 2010-08-20 20:42:30 följande:
    Och vi fick det rådet att inte blanda dessa utan läkares ordination både på Apotek och sjukvårdsrådgivningen
    Ja, hur som helst är jag inte orolig för att just varva. Har varit inne med båda och fått samma råd av olika läkare flera gånger. Däremot brukar jag vara noga med att skriva upp så att jag vet exakt när jag har gett vad för att inte missa och dubbeldosera något. Men som sagt det har varit vid riktigt hög feber, över 40 som stigit och inte gett med sig.

Ligger febern under 39 så är det ju relativt lågt för barn. Som cicci85 frågar, är han mycket påverkad?
  • L i n n

Nej, det tycker jag inte.
    Han har sovit i två omgångar men legat i sängen hela dagen igår.

Idag har han fortfarande feber, 38,8 grader.

Kan de ha sagt så till mej då han har gräs-, pollen- och pälsdjurallergi?
    För de frågade om han hade några allergier...

• cicci85

Om han inte är påverkad av febern skulle jag inte ge febernedsättande, febern finns ju av en anledning, den ska ta död på infektionen. Jag ger ipren om de har ont, inte vill dricka eller äta nånting.

• L i n n

Han har klagat på huvudvärk både i förrgår kväll (när febern började) och under dagen igår.
    När andre sonen påpekade att han har ont i ögat i morse sa feberkillen att han hade ont i huvudet idag med. Men om det sas bara för att sägas, vet jag inte

Nåja, vi avvaktar fortfarande.

• Sandris82

Hej!
    Min två åring får alltid väldigt hög feber (över 40 hela tiden) när hon blir sjuk. Då är det inte alltid det hjälper med alvedon. Men å andra sidan har jag gett ipren med och det har inte hjälpt. Då har jag ringt sjukvårdsuppslysn som rek att blanda alvedon o ipren alt dubbla dosen (då jag fått slut på ena sorten), Om febern inte gått ned något efter en timme skulle vi åka akut... men då hade hon över 41 och alvedonen hjälpte inte ett smack ...

Prova att ge "bara" ipren o se om det har bättre effekt på din son. Hoppas att han kryar på sig snart!

• Rafiiki

Jag har oxå fått rådet att gåt inte febern ner på panodil, ge panodil supp och ipren supp samtidigt men ge bara en halv ipren supp!
    Har fungerat kanon, febern gick ner ganska fort och min dotter blev pigg!

Min andra dotter har haft feber med huvudvärk under ett par dagar nu och d verkar som om d är något som går!
    Hoppas ni kryar på er!

Svar på tråden Är det ofta Alvedon inte hjälper mot feber?