• Ewa 65

Min dotter har stulit.

Vilken trist dag!
    Hittade idag,i 17 åringens byrålåda en hel del kläder m prislappar...Lite för dyra mot vad hon brukar köpa..
    Kikar lite mer och ser att det är hål i dom o fattar direkt att det är bortslitna larm! Jag blev lamslagen!
    Min unge stjäl!!! Ringde upp hennes pappa och berättar vad jag sett, han kikar i hennnes rum och upptäcker samma där..Han hade funderat över hur hon kunde ha så mycket nya kläder senaste 2 veckorna, men hon  sa att hon lånat av mej..MEN ,jag har alltid tyckt min fd varit konflikträdd och inte brytt sej så mycket om vad som händer hans barn..tagit lite lätt på saker och ting och kommit med banala ursäkter...I dag visade han mod!
    Han hämtade henne genast på skolan, åkte hem med henne och hon fick plocka fram allt hon stulit, åkte till mej och hon fick göra lika här..Hon grät och var ångerfull och skyllde ifrån sej mm mm Men vi var bestämda!
    Han följde med henne till alla affärer, fick prata m föreståndaren ,be om ursäkt och summan av det stulna blev 2700!!!! Det kommer hon själv att få betala. Hon skämdes otroligt mycket, och med all rätt!
    Nu hade hon tur att ingen av ville anmäla detta till polisen, För om så hade skett, så har körkortstillståndet blivit indragit, förhör, socialtjänsten inblandad, brottsregistret osv..HOPPAS hon lärt sej en läxa och att det aldrig upprepas för då blir det en anmälan.Man kan inte skydda sina ,snart myndiga barn..Hon blir 18 om 1 ½ månad!
    Men så himla besviken och matt man blev..Detta trodde jag aldrig om min tjej.....Jag är glad att vi upptäckte detta i tid, eftersom hon nyss börjat stjäla..Jag älskar min dotter och sviker henne aldrig, men kommer aldrig acceptera kriminella handlingar.

• Svar på tråden Min dotter har stulit.
  • Diablo

Fick ni någon förklaring till varför? Var det för att hon ville ha dyra kläder eller var det någon form av rop på hjälp?

Lille Tussen, chihuahua 7v. Har man tur behöver man inget vett!
  • Archandra

Starkt av dig och pappan! Hoppas att hon lärde sig en läxa och att det kommer något gott ut av allt jobbigt.

• Ramborg

Låter som ni föräldrar hanterade det hela suveränt! Tur att butikerna gick med på att inte anmäla också, så hon får en chans att bättra sig och betala tillbaka.

• Ewa 65
    Diablo skrev 2010-08-20 17:18:41 följande:
    Fick ni någon förklaring till varför? Var det för att hon ville ha dyra kläder eller var det någon form av rop på hjälp?
    Jo..hon förklarade att hon känner sej ful,tjock,värdelös och det enda som räknas är fina kläder,Då får hon uppmärksamhet på skolan...O det är så synd om henne som känner så! Hon har innerst inne en sån låg självkänsla,men det är oxå så att hon får en hel del pengar..förutom sitt studiebidrag så skjuter vi till mellan 1500-2000 kanske, vissa månader..och hon är slösig som attan...Men till att gå så långt som att knycka, det trodde jag aldrig..
  • Ewa 65
    Ramborg skrev 2010-08-20 17:26:19 följande:
    Låter som ni föräldrar hanterade det hela suveränt! Tur att butikerna gick med på att inte anmäla också, så hon får en chans att bättra sig och betala tillbaka.
    Tack!! Precis vad jag behövde höra...Tycker vi handlade rätt ,men det känns så tufft att tvinga henne att gå igenom detta.
  • viseversa

Tycker du gjorde rätt ts. Och hade det varit jag så hade jag som var din dotter så hade jag ABSOLUT lärt mig en läxa!

• Ewa 65
    Archandra skrev 2010-08-20 17:21:57 följande:
    Starkt av dig och pappan! Hoppas att hon lärde sig en läxa och att det kommer något gott ut av allt jobbigt.
    Tack! Jag hoppas det också...Pratade med en proffesionell person om detta idag och han sa att det sällan blir fler gånger när man tvingas konfronteras på detta vis.
  • Ewa 65
    viseversa skrev 2010-08-20 17:28:34 följande:
    Tycker du gjorde rätt ts. Och hade det varit jag så hade jag som var din dotter så hade jag ABSOLUT lärt mig en läxa!
    Tack!
  • IaOnDaFluff

Självklart ska det tas seriöst och jag tycker att ni har gjort en helt underbar insats.

Vill bara säga att jag själv har stulit i min ungdom runt den åldern.
    Mycket för att jag var deprimerad, kände inte att jag passade in och gillade kicken det gav.
    Det skapade ett slags beroende. Som att hoppa fallskärm ungefär, man känner att man lever.

Själv åkte jag dock fast. Men ingen prick ingenting sådant.

Min poäng är att jag i dag är vuxen och jag har inte stulit sedan jag var i den åldern. Det kan
    bara vara en fas. Många tonåringar skäl, fast det upptäcks inte alltid.

Hoppas de orden lugnar er något.

• Ewa 65
    IaOnDaFluff skrev 2010-08-20 17:31:04 följande:
    Självklart ska det tas seriöst och jag tycker att ni har gjort en helt underbar insats.

Vill bara säga att jag själv har stulit i min ungdom runt den åldern.
    Mycket för att jag var deprimerad, kände inte att jag passade in och gillade kicken det gav.
    Det skapade ett slags beroende. Som att hoppa fallskärm ungefär, man känner att man lever.

Själv åkte jag dock fast. Men ingen prick ingenting sådant.

Min poäng är att jag i dag är vuxen och jag har inte stulit sedan jag var i den åldern. Det kan
    bara vara en fas. Många tonåringar skäl, fast det upptäcks inte alltid.

Hoppas de orden lugnar er något.
    Tack för dina ord! 
  • viseversa

Jag snattade när jag var 14. Dock inte för såna summor men det spelar ingen roll. Mest småsaker som trosor nyckelringar krimskrams godis mm mm. Åkte fast då det var civilklädda väktare som skuggade oss(jag och mina vänner) när vi var ute på en snattingrunda.

Kan säga att det var såå jobbigt och jag har ALDRIG någonsinn gjort om det. Skämdes som en hund under hela prosessen. Vi slapp prick i registret men blev hemskickade med polisbil till pappa och mamma vilket också var vidrigt! Tror det är bra att dom får skämmas och tycka det är pinsamt för då vågar dom inte göra det igen och vet att man har ögonen på dom.

• mina1

Suveränt agerat.
     Hoppas fler föräldrar kunde låta sina barn stå för det de gjort. Att möta dem man begått brott mot är för de flesta avskräckande nog.

• tusshh

åkte dit för snatteri när ja va 14, fick åka polisbil hem å skämmas ögonen ur mig.. men mamma va coolugn å gav mig de värsta tänkbara straffet - jag fick äta 2 smörgåsar me lax å skagenröra, det äckligaste som finns!!!!  har inte snott en grej sen den dagen...

vilke flyt att ingen ville anmäla saken, hoppas hon lärde sig ordentligt.. de e så pinsamt att åka fast för en sån sak.. =/

• Ewa 65
    mina1 skrev 2010-08-20 17:36:56 följande:
    Suveränt agerat.
     Hoppas fler föräldrar kunde låta sina barn stå för det de gjort. Att möta dem man begått brott mot är för de flesta avskräckande nog.
    Tack!
  • raggarprinsessan

du gjorde helt rätt TS hoppas hon lärde sig att man inte ska stjäla

// en tonåring som ALDRIG stulit eller tänker stjäla

• mysgravid

jag jobbar själv som bk (dvs civil väktare i butik) och träffar på alla typer av snattare!

tycker det är superbra hanterat av er som föräldrar för om de fortsätter ökar de i skala och då blir straffet hårdare och gör att de som faktiskt hamnat fel och akn komma rätt igen missar sin chans!

stor eloge till er och hoppas att ni fortsätter kämpa på och att flickan lärt sig nu!

• christina99

Hej min 11-åring snodde en BH som hon inte hade råd med och vi kom på henne, vi ringde affären och hon fick gå tillbaka med den och be om ursäkt. Inte en grej har hon snott (vi kan ju ha missat men tror inte det) sedan dess. Detta hände i höstas och hon säger ofta att de är något hon aldrig kommer att utsätta sig för, så så långt tycker jag att du har gjort helt rätt. Gör de helt fel får de korrigera det, inte mer än så.
    Vi skällde inte och krävde inte en förklaring men gjorde det 100% klart för henne att det är ALDRIG rätt att ta något.

Svar på tråden Min dotter har stulit.