• elektra1

Det här med bolån, låna hela beloppet....Någon som fått beviljat?

Hej. Har nu hittat det hus vi vill ha. Hyr hus för närvarande och det blir alldeles för dyrt. Vi betalar nu 9000 kr i månaden.

Det vi tittade på skulle gå på max 6000 kr i månaden med allt, med dagens ränta.
    Vi vill inte lägga de 10 % i handpenning. Vi har en årsinkomst sammanlagt på ca 670 tusen kr.
    Är det någon år 2010 som fått lån på hela husköpet? Och isåfall vilken bank?
    Har forskat lite på internet och det var många på nordea och länsförsäkringar som fått låna hela beloppet, men det var mest år 2009 jag hittade. När sambon idag beställde tid på nordea om huslån sa de att man MÅSTE lägga 10% i handpenning. Ifall det är så, så flyttar vi alla pensionsparanden vi har till annan bank som beviljar oss lånet. Det är ju en hel del pengar som de förlorar då.

• Svar på tråden Det här med bolån, låna hela beloppet....Någon som fått beviljat?
  • Mornie Alantie

Har du funderat på vad som händer om räntan går upp till 7-8%? Kom också ihåg att om du skulle få låna hela beloppet blir det mycket topplån med ännu högre ränta.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • elektra1

Jag är mycket medveten om räntan. Men även om räntan kommer till 7 % så kommer vi inte över den månadskostnad vi haft på vårat andra boende i 4 år.

• Fimpen72

Den totala årsinkomsten är bara en del av er ekonomi.
    Det som är viktigt är andra lån, avbetalningar eller krediter.

Om ni inte har kunnat spara ihop till kontantinsats kanske banken undrar varför.

Ni får ju förrutom huset räkna på hur mkt topplånet kommer kosta.
    Ni kanske måste amortera tillbaka det på en viss tid.

Jag känner ingen som har fått hela lånet beviljat, inte i år.
    För ett par år sen var det många jag känner som lånade precis allt.

• arkeologitjejen

Vad jag hört har många banker redan börjat arbeta efter de nya reglerna som börjar gälla i höst om att man behöver 15% i kontantinsats. Skulle bli förvånad om ni får låna hela beloppet utifrån vad jag hört, men skulle samtidigt vara mycket intresserad av hur det går för er och vilken bank som i sådanafall hjälper er.

Det man kan göra är ju att ta tex ett medlemslån på kontantinsatsen. Visserligen högre ränta, men inte lika hög som ett topplån. Frågan är bara om banken beviljar det.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Blå damcykel

Vi fick låna hela om vi ville det och dessutom utan amortering, men edt var 3 mån före finanskrisen... Då kastade dom pengar efetr folk. Nu tvivlar jag på att det skulle gå.

• Mallas

Jag fick veta att bankerna börjar med kravet på en maximal belåning om 85 % redan nu. SBAB lånar ut 95 % av totalbeloppet OM man flyttar in före 1 september. Efter det gäller kravet på 15 procents insats precis som hos de andra bankerna. Däremot verkar det som att bankerna försöker hitta sätt att kringå det hela genom att erbjuda alternativa lån. Tex sk blancolån med en lägre ränta istället för topplån. Dock ligger den räntan på ca 4% och amorteringskrav finns. Vet dock inte om de beviljar ett blancolån som motsvara hela beloppet om 15%. Det skadar aldrig att fråga den bank ni har för att se vad de kräver.

• epe

Jag tror att man får låna hela beloppet, men 15 % kommer att bli ett topplån med högre ränta. Ring runt på måndag o hör med bankerna!

• gladloser

jag och min sambo har fått lån på hela beloppet...de vi var tvunga och ha pengar till var lagfart och pantbreven....ca 60 000kr...resten 745 000 kr fick vi lån på och det var på SEB....hade innan swedbank men bytte....

• Sale

vi har fått beviljat på allt MEN  jag tror det beror på stor del till att jag har väldigt god kontakt med min bankman. Vi har visserligen cirka 130 000 kr som vi kommer att använda till lagfart, buffert samt rust som vi vill göra just nu.

Ett topplån finns inte idag i samma bemärkelse då du inte kan ha bostaden som säkerhet för resterande 15% (dvs. bostaden kan endast vara belånad till 85%). Nu blir det ett blancolån, dvs. ingen säkerhet på resterande belopp.

Vi får belåna 85 % på bostaden och tar ytterligare ett blanco-lån (fd. topplån på 15%) som vi har fyra borgensmän på, varav tre tjänar över 35,000 kr/mån. Jag kan också tillägga att banken hade nöjts sig med två av borgenärerna (mina föräldrar) tack vare deras inkomst. Av principskäl har vi valt alla fyra föräldrar samt att de har sagt OK.

Vi tänker dock värdera om huset efter att vi har gjort det som är nödvändigt och hoppas på att få ner "topplånet".

Vårat totala lån är på cirka 2,7 miljoner kr.

Jag vet också att min bank har börjat redan nu praktisera 85% som max, även fast lagen inte har slagit igenom.

• sarsparis

Har inte läst allt, men från och med 1 okt MÅSTE man lägga 15% i kontantinsats, de ska tydligen bli benhårda på det. Så jag har svårt att tro att ni i dagsläget får låna till allt.

Svar på tråden Det här med bolån, låna hela beloppet....Någon som fått beviljat?