• Mini We

Storlek på overall till vintern??

Vi har börjat fundera på vinteroverall till våran son. Han är nu 8 månader (idag på dagen) och har storlek 74. Han blir alltså 1 år i december. Vad ska man ta för storlek?? Vi bor i Kiruna, där vintern är lång och ofta riktigt kall så han lär behöva en overall ganska många månader.

Det känns som att en i strl 80 blir för liten för hela vintern, men blir 86 (eller är det kanske 90 på många overaller) för stort?

Vi vill gärna även ha tips på bra och varma overaller! Just nu funderar vi på Reima och PoP, vi har inte hunnit kolla runt så mycket än.

Hjälp!

• Svar på tråden Storlek på overall till vintern??
  • viseversa

Vi har reima och kan säga att dom är STORA i storlekarna. I vinter hade min äldsta dotter storlek 98 nu är hon exakt en meter lång men kommer utan problem kunna ha den även denna vinter. Då den satt lite som ett tält på henne förra vintern. Så ska du ha reima så tror jag absolut 80 kommer räcka. (6 tror jag han komemr drunkna i!

• Lantani

Sonen är född i november och till honom köpte jag en från pop i strl 86 från början, men den var förstor, så sålde den och köpte en i strl 80 istället. Strl 80 kunde han ha fram till februari var slut, sen fick det bli en bliigare overall i slutet på vintern. Ångrade mig ganska mycket sen att jag såldt 86:an.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Jiiipppiii

Kan verkligen rekommendera overall från Lager 157! Dottern hade en sån förra vintern, behövde en inpregnering och  var sedan toppen!

• Marpal

Jag köpte faktiskt 2. Fungerade jättebra då hon tog ett skutt i växten mitt i vintern. Vi valde PoP och när den första blev för liten sålde jag den på Blocket. Den gick på en dag och jag tror att jag fick 700 kr för den. (Köpt för ca 1 100 kr. eller något sådant..)
    Men jag har också hört att Reima är stora i storlekarna så om man kan leva med en overall som är lite för stor i början av vintern så är den kanske lagom någon gång efter nyår.
    Det är ett gissel det där med overaller!

• arkeologitjejen

TS här kan du kolla din sons bvc-kurva och få ett hum om hur lång han kommer vara i vinter.
    http://hem.passagen.se/lindac77/kurvor.htm

Jag kan rekommendera Polarn o Pyrets overaller som är de absolut bästa av de olika jag testat, dock kostar de en del, men andrahandsmarknaden är stor och de är slitstarka, speciellt i de storlekarna.

Linnea 080310 & BF 100930
  • TheMother
    Har för mig att det står på reimas shop att man ska köpa overall efter hur lång barnet är. Är barnet 80 lång i början av hösten/vintern så ska man köpa en i storlek 80 och det kommer att räcka hela vintern då.
    Mamma till Anton 080920
  • joma24

Jag hade Reima i vintras till min dotter i storlek 80. Hon blev 1 år i november och hon är ganska lång. Hon kunde ha den hela vintern, ända till april.  Jag tycker Reima är en bra overall, varm och rymlig. I vissa overallar kan barn ha svårt att röra sig med ute, men med reima var det inte problem för min dotter..

• Mini We

Tusen tack för era svar! Jag ska gå in och läsa lite på Reimas hemsida, det lutar nog mot en av deras overaller just pga de verkar "större" och lättare att röra sig i. Sen att man kan köpa en fleeceoverall och på Team Sportia hade de också ngt annat mellanlager så man kan variera beroende på vädret.

Det är första barnet och man känner sig heeelt vilsen nu när det ska köpas kläder till vintern :) Även om vintern känns avlägsen när det ändå är augusti, men i Kiruna har det ju kommit snö då redan så man vet ju aldrig  :)

• TheMother
    Mini We skrev 2010-08-20 21:24:53 följande:
    Tusen tack för era svar! Jag ska gå in och läsa lite på Reimas hemsida, det lutar nog mot en av deras overaller just pga de verkar "större" och lättare att röra sig i. Sen att man kan köpa en fleeceoverall och på Team Sportia hade de också ngt annat mellanlager så man kan variera beroende på vädret.

Det är första barnet och man känner sig heeelt vilsen nu när det ska köpas kläder till vintern :) Även om vintern känns avlägsen när det ändå är augusti, men i Kiruna har det ju kommit snö då redan så man vet ju aldrig  :)
    Fleeceoverallen köpte jag. Inte alls så tokig när man ville lägga ut honom i sovpåsen heller :)
    Mamma till Anton 080920
Svar på tråden Storlek på overall till vintern??