• Babylycka

Ont i njurarna...?

Har idag kännt att jag har ont nere på sidorna på ryggen och tror att det är njurarna. Var förvisso ute och frös lite igår, vilket jag hört kan ge smärta i njurarna, men undrar om det kan vara något relaterat till graviditeten?
    Är det någon annan som kännt av detta?
    Jag är i v8.

• Svar på tråden Ont i njurarna...?
  • Carro Å

Kanske har du urinvägsinfektion.. Kolla upp det direkt.. Det är inte alls bra om det går upp i njurarna.. kram o lycka till!

• Duva

Har du lämnat något urinprov hos mvc? Kan vara bakterier i urinen som kanske gör att du har ont.
    Själv har jag fått pencillin för att jag har bakterier.

Lycka till

• Babylycka

Jag har inte känt något förrän idag, och det gör inte ont när jag kissar vilket det brukar göra om man har urinvägsinfektion. Eller kan det kännas i njurarna utan att det gör ont att kissa???

Duva: Är det urinvägsinfektion du fått penicillin mot?

• Carro Å

Det behöver inte svida när man kissar. Jag har haft många urinvägsinfektioner och det har aldrig svidit på mig. Man får penicillin mot urinvägsinfektion.

• Babylycka

Jag har haft urinvägsinfektion förr men då har det verkligen kännts! Men det är väl bäst att ta sig iväg och lämna ett prov så att man får reda på vad det är. Tack för era svar!

• Nette

Enligt min läkare så är det nästintill en myt att en uvi kan gå upp i njurarna! Jag hade samma känsla som du (altså ont i njurarna) men det är antagligen "strålningar" från att du har ont i ryggen. / Nette

• TUVA77

Vilka symtom får man när man har njursten? Tycker du ska kolla med läkare ...

• Dessan

GÅ & kolla upp försäkerhets skull så du slipper att oroa dej.

• Fyra

Hjursten känner du om det är!!!! Jag säger bara fy.... vad det gör ont. Jag har haft problem med njursten i många år och jag föder hellre barn än får ett anfall!!! Och jag har fött tre, så jag vet hur det är. Urinvägsinfektion går ej upp i njurarna, det är en myt också enligt min läkare på urulogen. Men kolla med din BM. Kram

• Eminor

Jag har haft massor av UVI varav flera har gett problem med njurarna, så det är ingen myt!! Även min katt har haft UVI med partiklar i njurarna som vi kunde se mha ultraljud.

Läkaren på MVC sa att många gravida får lite problem med njurarna för att det blir för trångt och urinledaren från njuren kan bli trängd o kan därför inte släppa förbi urinet som den ska. Då får man ont i njurarna, en molande värk koncentrerad till en (eller två om det är båda) punkt på sidan på ryggen ungefär halvvägs mellan höften o skulderbladet. Detta brukar inte dyka upp förrän sent i grav när det blivit trångt, så i v 8 är det nog en UVI. Hon gav mig också ett tips: om det gör ont ska man ställa sig på alla fyra som en hund, så gör tyngdlagen att barnet hamnar lite längre fram i magen och urinvägarna kan bli fria.

• Smilie

Nette: vadå Myt?
    Jag hade det och det vandrade upp till njurarna , jag blev jätte sjuk och fick ligga på sjukhus....

• Fyra

Det är vad flera läkare påsatår, inte VI. Att det är en myt alltså. Det har de även sagt till mig på urulogen på MAS.

• Nette

Fyra: Tack!!! Många här på FL blir jättesura även om man skriver
    tex: -Jag har hört eller en läkare sa till mig osv.

• Aurora

jag hade för nå´n vecka sen jätteont över höger njure,,,inget fel på urinen men min bm sa att livmodern kan ligga och trycka på njuren därav smärtan....men jag är ju i vecka 24 så min livmoder har ju växt en del.

• Babylycka

Det var visst bakterier i urinet... Ska träffa läkaren idag. Ska väl inte vara någon fara för barnet får man hoppas.

Svar på tråden Ont i njurarna...?