• Kicki86girl

Funkar en kitchen aid artisan om man ska göra bröddegar?

Jag har börjat baka bröd och framförallt surdegsbröd och idag när jag knådade min deg i min nuvarande maskin (kenwood någonting) så började den ryka ordentligt efter 10 minuter på mellanväxeln så jag vågade inte köra de 20 minuter som degen skulle knådas.

Såg att cervera hade erbjudande på kitchen aid maskin + extra glasskål för 4999 kr och undrar om det är värt att köpa en sån om jag ska baka mycket bröd?

• Svar på tråden Funkar en kitchen aid artisan om man ska göra bröddegar?
  • krabed

Tycker det är värt pengarna, bakar mycket själv och älskar min kitchen aid ! Den är ju relativt stark och klarar av att knåda degen länge.

• Virriga Vera

Det är ju inte tiden utan mängden degvätska som brukar visa hur stora degar  som maskinen tar.

• Kicki86girl
    Virriga Vera skrev 2010-08-20 19:02:48 följande:
    Det är ju inte tiden utan mängden degvätska som brukar visa hur stora degar  som maskinen tar.
    Ok, den degen jag gjorde idag såg ut så här:

13-14 dl vetemjöl special
    6 dl ljummet vatten
    4 dl vetesurdeg
    1,5 msk salt
  • Virriga Vera

Kolla hur många watt motorn är på.  kitchen aid artisan har ju bara 300 watts motor, vilket inte är så mycket. Min Braun har en 550w motor och är svagare än mammas gamla Kenwood.

• Kicki86girl
    Virriga Vera skrev 2010-08-20 19:11:37 följande:
    Jag kollade den tekniska specifikationen och den klarar en deg på 1,2 kg.  Det är ju inte mycket.

www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedn.../
    Okej, det är ju inte så mycket. Har kollat på en Ankarsrum Assistent Orginal AKM6120, den är nog ett bättre val i så fall.
  • Kicki86girl

Måste bara fråga, tittade på ett program av leila bakar och då använde hon det receptet jag använde i en kitchen aid artisan, är det bara bluff och för att hon sponsras av kitchen aid eller nåt?

• Virriga Vera
    Kicki86girl skrev 2010-08-21 09:48:37 följande:
    Måste bara fråga, tittade på ett program av leila bakar och då använde hon det receptet jag använde i en kitchen aid artisan, är det bara bluff och för att hon sponsras av kitchen aid eller nåt?
    Jag säger inte att det inte går. Jag tycker bara att 300w inte är mycket.
  • Kicki86girl
    Virriga Vera skrev 2010-08-21 18:43:21 följande:
    Jag säger inte att det inte går. Jag tycker bara att 300w inte är mycket.
    Okej, tack för din hjälp, får se vilken maskin det  blir sen
  • LadyA01

Rekommenderar ankarsrums assistent, bästa köp jag gjort! Mina föräldrar fick "föregångaren"
    I bröllopspresent - för 36 år sedan! Den lever än och fungerar felfritt! :)

• Kicki86girl
    LadyA01 skrev 2010-08-21 22:14:54 följande:
    Rekommenderar ankarsrums assistent, bästa köp jag gjort! Mina föräldrar fick "föregångaren"
    I bröllopspresent - för 36 år sedan! Den lever än och fungerar felfritt! :)
    Det blir nog en ankarsrum assistent, har bara svårt att bestämma vilken färg som passar bäst =) Den kommer ju stå framme på köksbänken hela tiden eftersom den dels inte får plats i skåpen och dels orkar jag inte lyfta den upp och ner varje gång jag ska baka.
  • Norrland2010

Jag har både en KitchenAid och en Ankarsrum Assistent. Skulle aldrig våga baka en större bröddeg i KitchenAid:en. Den är alldeles för klen och i instruktionsboken rekommenderas degar upp till 1 kg. Jämför det med 5 kg för Assistent!

Watt-antalet säger inte så mycket om vad maskinen egentligen klarar. Dels för att det är ineffekten som anges. Om maskinen är väldigt ineffektiv i sig själv är det inte så mycket energi kvar till brödknådandet. Dels är maskinerna uppbyggda på helt olika sätt. En Assistent blir mycket mer kraftfull eftersom bunken snurrar istället för att att en arm ska dras runt i degen.

• musli

Kenwood Major. Den enda jag någonsin förlikat mig med. Nya Titanium har 1200 watt och har fått extremt bra rescentioner. Den tänker jag inhandla, eller Kenwood Major Classic, har 800 watt. Det är såna maskiner Camilla Plum har, fast de gamla 550 wattarna. Hade en sån innan och har aldrig haft bättre.
    Ärvde en Assistent efter min mormor och kom aldrig överens med den. Den knådade inte särskilt effektivt tycker jag som bakar mycket och kommer att jobba som bagare.

Hanna 050511 & Elias 090910
Svar på tråden Funkar en kitchen aid artisan om man ska göra bröddegar?