• Anonym (byta)

Preventivmedel utan hormoner?

Jag har haft kopparspiral i 15 år,( bortsett från då jag velat bli samt varit gravid förstås) Har dock tröttnat på väldigt rikliga menstrationer och 7-8 dagars mensperioder.
    Funderar på om det finns nåt annat preventivmedel man kan använda men är ju inte så insatt då jag alltid haft min kopparspiral.

Så ni allvetande fl-are...har ni några bra förslag?

• Svar på tråden Preventivmedel utan hormoner?
  • strojes

Vad jag vet så är kondom och kopparspriral de enda helt utan hormoner. Det var iaf vad jag fick till svar för 3 år sedan.

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • gottegrisen1978

Jag har köpt en persona p-dator... vägrar hormoner av alla dess former och hoppas att en p-dator ska fungera!

• cloudberry79
    Pyris skrev 2010-08-20 19:18:38 följande:
    Det finns något nytt nu ju. Hormonfria p-piller. preventivmedel.nu/preventivmedel/ostrogenfrit.../
    Tänkte jag skulle testa dom, då jag inte får äta p-piller annars och nu måste äta minipiller vilket är så jobbigt att komma ihåg att ta samma tidpunkt varje dag.
    Cerazette har i princip samma biverkningar som vanliga p-piller. De innehåller gestagen, som också är ett hormon.

Jag söker också ett SÄKERT hormonfritt preventivmedel. Jag kan inte ha kopparspiral, provade ett år och hade mellan fem och åtta blödningsfria dagar per månad... Nu använder vi kondom, men funderar på sterilisering.
    If you love me - please don't feed me!
  • Pyris
    cloudberry79 skrev 2010-08-20 19:31:04 följande:
    Cerazette har i princip samma biverkningar som vanliga p-piller. De innehåller gestagen, som också är ett hormon.

Jag söker också ett SÄKERT hormonfritt preventivmedel. Jag kan inte ha kopparspiral, provade ett år och hade mellan fem och åtta blödningsfria dagar per månad... Nu använder vi kondom, men funderar på sterilisering.
    Ja, det är ju sant förståss. Tänkte inte på det.
    Cerazetten är det enda som funkat bra på mig och sen fick jag inte äta dom eftersom vi har blodproppar i familjen. Har testat det mesta men ingenting funkar bra tycker jag.
    Har också varit inne på sterilisering, jag har ändå 6 barn, men samtidigt vill jag inte göra det.. för tänk om jag vill ha fler barn.. då går inte det.
  • Rosco

Själv använder jag Mini-pe som bara är kroppens ämne i .. tror inte det är hormoner i de pillrena vilket för mig passar mycket bra. 
    Vi har blodproppar i familjen så detta är mitt enda alternativ.... förutom kondom..

• piamedpojkar

Det finns ju alltid strilisering om du fått de barn du vill ha..kan kosta lite beroende på landsting.
    Det preventinmedel som innehåller minst med hormoner är hormonspiral och det ska endast verka lokalt, kanske värt att prova?  är som ett minipiller i veckan (och endast gestagerner)...annars finns pessar, kondom, p-dator. Hör med din barnmorska på MVC.

• Anonym (byta)

Tack för era svar :)

P-piller av några slag tror jag inte passar mig, risk att jag glömmer att ta dem ju Kan man fortfarande sterilisera sig? Fått för mig att de helst inte gör det längre.....ja, barnafödande är jag klar med

Svar på tråden Preventivmedel utan hormoner?