• Lina86

Tattarblod enligt mamma, men vill jag prata om det så säger hon..

"TYST!"

Jupp, för över 10 år sedan så pratade jag och min mamma lite om våran släkt på min morfars sida.
    Då sa mamma att jag har (med hennes egna ord) "tattarblod".
    Eftersom att jag inte var så himla gammal då så frågade jag henne vad hon menade och hon berättade en lång historia om någon tant och hennes familj som var svenska resande och att dom talade rommani.

Tyvärr så dog språket i våran släkt samtidigt som tantens sista son dog och ingen av de nästa kommande generationerna fick lära sig att tala just rommani.

Nu när jag vill kolla upp detta och prata med mamma om det så vill hon inte.. hon säger i stort sett "tyst" till mig..

Hur ska jag gå vidare? Jag vill veta.
  • Svar på tråden Tattarblod enligt mamma, men vill jag prata om det så säger hon..
  • Lillsnufflan

Mest, bäst och utförligast information kan du antagligen få om du hittar någon släkting som kan berätta för dig. Du har ingen annan släkting som du kan fråga om din mamma inte vill berätta? Mycket personlig information hamnar ju aldrig i källorna.

Sedan ska man vara medveten om att "tattare" förr ofta användes även om etniska svenskar men som förde ett liv som liknade resandesläkternas. Så många som trott att de haft resanden i släkten upptäcker när de börjar släktforska att så inte alls är fallet (gäller för övrigt även andra "släktmyter"). Men uppgiften om att du har släktingar som talat romani tyder ju i högsta grad på att det finns substans i din historia.

Tyvärr är det inte alltid så lätt att se i källorna om någon är resande eller ej, det är ofta inte antecknat i t.ex. födelseboken och ofta är det si och så med kyrkskrivningen för just resande. Vissa ledtrådar kan man dock få. Om t.ex. en släkting bemämns som "lumpsamlerska" kan det vara en indikation på att det eventuellt rör sig om en resande då detta var ett vanligt yrke bland resandekvinnor. Men något bevis är det ju inte, utan man får mer ta det som en anledning att leta vidare i litteraturen om resande t.ex. Tack och lov finns det många seriösa forskare som ägnat sig åt att kartlägga resandesläkter och deras verksamhet.

Jag skulle råda dig att ta reda på så mycket som möjligt om din morfar och hans familj. Om din mamma inte vill berätta om själva resandehistorien så kanske du ändå kan få ur henne var din morfars föräldrar var födda och när. Då har du något att gå på. En bra källa till kunskap är Sveriges Släktforskarförbunds hemsida www.genealogi.se. Under diskussionsforumet Anbytarforum finns en hel avdelning om resandesläkter under "etniska grupper". Det är alldeles gratis att registrera sig. Har du tur finns någon som känner igen släktens namn och kan ge mer besked.

Jag är absolut ingen expert på resandesläkter, men om du vill att jag ska hjälpa dig att leta fram mer utförlig information om din morfars familj i kyrkböckerna kan du inboxa mig så ska jag se vad jag kan göra. Ju fler uppgifter du har desto större chans att någon av resandeforskarna kan hjälpa dig.

• VirrigaVerna
    Lina86 skrev 2010-08-20 21:12:39 följande:
    "TYST!"

Jupp, för över 10 år sedan så pratade jag och min mamma lite om våran släkt på min morfars sida.
    Då sa mamma att jag har (med hennes egna ord) "tattarblod".
    Eftersom att jag inte var så himla gammal då så frågade jag henne vad hon menade och hon berättade en lång historia om någon tant och hennes familj som var svenska resande och att dom talade rommani.

Tyvärr så dog språket i våran släkt samtidigt som tantens sista son dog och ingen av de nästa kommande generationerna fick lära sig att tala just rommani.

Nu när jag vill kolla upp detta och prata med mamma om det så vill hon inte.. hon säger i stort sett "tyst" till mig..

Hur ska jag gå vidare? Jag vill veta.
    Roligt vi är också av resandesläkt och tyvärr kan det vara svårt att få tag på information men läs gärna boken Resandefolket av Bo Hazell den ger dig bra information om våra traditioner, historiska bakgrund och annat intressant.
    www2.orebro.se/stadsbibliotek/meteor/meteor2/hazell.html

På anbytarforum kan du också hitta igen några av dina släktingar eller få mer information om din släkt
    aforum.genealogi.se/discus/messages/83800/74902.html
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Händig i hemmet

Min bortgångne fru var av romersk härkomst och hade lite koll på sitt kulturella arv.
    Hon reste runt lite i Europa efter gymnasiet för att umgås med hennes folk och lära sig lite om den romerska vardagen. Själv tycker jag att du borde skita i det efter som det är ett tattarsläkte

• Villimey
    Händig i hemmet skrev 2010-11-18 00:22:58 följande:
    Min bortgångne fru var av romersk härkomst och hade lite koll på sitt kulturella arv.
    Hon reste runt lite i Europa efter gymnasiet för att umgås med hennes folk och lära sig lite om den romerska vardagen. Själv tycker jag att du borde skita i det efter som det är ett tattarsläkte
    Oj vad gammal din ex-fru måste ha varit

Ts- spännande bra att du har fått några informativa svar
  • EmperessOfLove

Hejsan! Härstammar också från resande på min mammas sida, många skäms fortfarande över urspunget och vill därför inte prata om det. Jag fick jättemycket hjälp på anbytarforum, som du fick ett tips om innan. Testa absolut att söka där :)

• Pussakaninen

tattare är om jag inte är helt ute och cycklar ett annat ord för sigenare. Svenska sigenare om jag inte har helt fel.

• mosterYster

Haha, har liknande story som ts. Mamma sa för ett bra tag sen att någon kvinna ett par generationer tillbaka (på hennes sida) varit zigenska (eller får man säga så? Tyst Kanske heter "rom"?) När jag försöker luska i det där nu så viker hon undan och byter ämne. Suck. Jag tycker det är lite häftigt, zigenarblod, hä hä. Och min man betvivlar det inte en sekund. "Så fort du ser något som glittrar...!" (för att nu vara lite på-skoj-fördomsfull..)

• monica84

Hej hej...
    Här har du en tattare med... min ena son är tattare rakt igenom och det märks på honom...

Jag tycker inte man ska dra alla tattare över en gräns, för det finns faktiskt dem som vill leva normalt och inte är tjuvar, som min familj... min pappa har aldrig pratat om detta, inte förrän jag kom upp i tonåren fick jag reda på av min pappas kompis om det... Jag hade alltid undrat vart vi fått vårt häftiga humör ifrån, vart våran mörka hårfärg kom ifrån, dem typiska gröna ögonen min pappa har...

Min eviga känsla av att aldrig riktigt kunna stadga mig på ett ställe... Dock har jag gjort de nu, men jag älskar att resa rundor...

Så fort jag flyttade och började komma iordning, så kände jag att jag ville flytta igen... jag var aldrig riktigt hemma...

Att få lära sig Rommani är ganska knepigt, men allt går om man vill... Det är knepigt i början...

Goja= flicka                                                   
    Tjabo= pojke, litet barn                             DETTA ÄR RESANDE ( TATTAR ROMMANI)
    Skiron= polisen
    Ful= bajs, skit

http://www.sprakradet.se/2961   en länk om lite tips på rommani... de finns ju reande romani, svensk rommani, jibb, det är viktigt att du vet vilket du tillhör, för annars blir de fel när du lär dig prata de och kanske träffar en annan som pratar en annan rommani, alla ord är ju inte lika... men de finns en del som är det...

Det finns mkt rommani som är slang ord

Finns hur mkt som helst om Rommani om man orkar lägga ner tid  på det och intresse... Mitt råd är att du går till ett bibliotek och ber dem ta fram lite fakta om Resande folket och läser lite om du är intresserad... 

• Tröttimössan

Goja= flicka                                                   
    Tjabo= pojke, litet barn

Det är Jönköpings-dialekt oxå Cool

• FruHellström

Jag  har oxå tattarblod, min morfar va mörkhårig o hade de typiska utseendet. Hela min släkt, iaf männen, är väldigt musikaliska. Har flera mer lr mindre kända släktingar från morfars sida, det är rätt coolt :) Vart kommer era släktingar ifrån?

• k girl
    Händig i hemmet skrev 2010-11-18 00:22:58 följande:
    Vad lustigt att din fru hade den kulturbakgrund hon har, och ändå tror du att hon är romare och inte romsk.
  • Welma
    Tröttimössan skrev 2011-04-11 11:15:59 följande:
    Goja= flicka                                                   
    Tjabo= pojke, litet barn

Det är Jönköpings-dialekt oxå Cool
    Urk.
  • liliou

Vad hette din morfar i efternamn? Vilket område bodde han i?
    Hade gärna velat skriva mer här men eftersom att det inte går att vara anonym så skiter jag i det.

• Björckan

Jag har en liten lurig misstanke om att min pappa antagligen har "tattar-blod" i sig. Han hade nämligen kolsvart hår (innan det blev vitt) och riktigt mörka ögon. Min man tycker mer att han liknar en "jugoslav".

Jag funderar på att släktforska på pappas sida för att luska i det här. Skulle vara roligt om det fanns något exotiskt i släkten ;) 

Det här kommer säkert låta hemskt fördomsfullt, men jag skyller på okunnighet. Finns det några fysiska drag som vanligvis figurerar bland romer?  

• Sensimillia

Monica 84, menar absolut inte att låta nedvärderande på något sett alls, men undrar vem som lärt dej romani? Jag är 100% dinglare och haft olika resandesläkten från både Sverige och Norge runt mej i hela mitt liv men ingen som jag mött säger tex. Goja och tjabo? Utan det är gaja och tjavo alt. chavo som gäller. Ber om ursäkt om vi menar samma sak, kanske bara stavnings skillnader?

• Klotjohan

I äldre kyrkoböcker står det ibland "zigenerska/ re" de var ganska fördomsfulla och tydliga med att peka ut alla avvikande förr. I kyrkböcker finns register över idioter, sinnesslöa, (förståndshandikappade, dementa och psykiskt sjuka) och lösdrivare, tjuvar, zigenare och tattare. Däremot behöver  inte "tattare" betyda att man har romskt ursprung eller att familjen levde som resande och hade vissa yrken, kringresande liv och kunde tala rommani för "tattare" var ett skällsord som man kunde ge till var och en som var lite utanför samhället. 

• Bolaget
    Björckan skrev 2012-10-04 23:58:27 följande:
    Jag har en liten lurig misstanke om att min pappa antagligen har "tattar-blod" i sig. Han hade nämligen kolsvart hår (innan det blev vitt) och riktigt mörka ögon. Min man tycker mer att han liknar en "jugoslav".
    Man behöver ju inte vara resande för att vara mörkhårig och se ut som en utlänning. Min far var också så mörk och det är vi barn också. En av mina bröder blev tagen av tullen en gång eftersom de fått tips om att det skulle komma en serbo-kroatisk (ja, det var på 80-talet) knarksmugglare och han i deras ögon så ut precis så. Min andra bror har fått legitimera sig vid gränsen när vi varit över i Köpenhamn en dag. Själv fick jag i sommar höra av en frissa att jag omöjligt kunde vara etnisk svensk med min hårkvalitet.

Men jag har släktforskat vet min släkt tillbaka som minst till 1750 ungefär och som längst till början på 1400-talet och visserligen finns det en tysk med där men i övrigt är vi svenska om man ser till att Finland var svenskt då. Det mörka tjocka håret, de svarta ögonen och lite andra drag kommer från våra släktgrenar från samerna. Min far har aldrig berättat att vi är delvis samesläkt (rätt ut tunnat nu men pappa hade 3/16 sameblod) och jag tror inte han själv visste det faktiskt, Att vara lapp var nog mer ett skällsord för honom men själv tycker jag det är spännande att delvis tillhöra ursprungsbefolkningen
  • Björckan
    Bolaget skrev 2013-12-15 00:06:53 följande:
    Man behöver ju inte vara resande för att vara mörkhårig och se ut som en utlänning. Min far var också så mörk och det är vi barn också. En av mina bröder blev tagen av tullen en gång eftersom de fått tips om att det skulle komma en serbo-kroatisk (ja, det var på 80-talet) knarksmugglare och han i deras ögon så ut precis så. Min andra bror har fått legitimera sig vid gränsen när vi varit över i Köpenhamn en dag. Själv fick jag i sommar höra av en frissa att jag omöjligt kunde vara etnisk svensk med min hårkvalitet.

Men jag har släktforskat vet min släkt tillbaka som minst till 1750 ungefär och som längst till början på 1400-talet och visserligen finns det en tysk med där men i övrigt är vi svenska om man ser till att Finland var svenskt då. Det mörka tjocka håret, de svarta ögonen och lite andra drag kommer från våra släktgrenar från samerna. Min far har aldrig berättat att vi är delvis samesläkt (rätt ut tunnat nu men pappa hade 3/16 sameblod) och jag tror inte han själv visste det faktiskt, Att vara lapp var nog mer ett skällsord för honom men själv tycker jag det är spännande att delvis tillhöra ursprungsbefolkningen

Ja se släktforskning är roligt. Man vet aldrig vad man hittar.

Jag har dock fått svar på min pappas utseende. Det var inte tattare utan spanjor :) 
    jag ska få tummen ur snart och börja forska själv, så får vi se om det stämmer...

Svar på tråden Tattarblod enligt mamma, men vill jag prata om det så säger hon..