Hej hej...
Här har du en tattare med... min ena son är tattare rakt igenom och det märks på honom...
Jag tycker inte man ska dra alla tattare över en gräns, för det finns faktiskt dem som vill leva normalt och inte är tjuvar, som min familj... min pappa har aldrig pratat om detta, inte förrän jag kom upp i tonåren fick jag reda på av min pappas kompis om det... Jag hade alltid undrat vart vi fått vårt häftiga humör ifrån, vart våran mörka hårfärg kom ifrån, dem typiska gröna ögonen min pappa har...
Min eviga känsla av att aldrig riktigt kunna stadga mig på ett ställe... Dock har jag gjort de nu, men jag älskar att resa rundor...
Så fort jag flyttade och började komma iordning, så kände jag att jag ville flytta igen... jag var aldrig riktigt hemma...
Att få lära sig Rommani är ganska knepigt, men allt går om man vill... Det är knepigt i början...
Goja= flicka
Tjabo= pojke, litet barn DETTA ÄR RESANDE ( TATTAR ROMMANI)
Skiron= polisen
Ful= bajs, skit
http://www.sprakradet.se/2961 en länk om lite tips på rommani... de finns ju reande romani, svensk rommani, jibb, det är viktigt att du vet vilket du tillhör, för annars blir de fel när du lär dig prata de och kanske träffar en annan som pratar en annan rommani, alla ord är ju inte lika... men de finns en del som är det...
Det finns mkt rommani som är slang ord
Finns hur mkt som helst om Rommani om man orkar lägga ner tid på det och intresse... Mitt råd är att du går till ett bibliotek och ber dem ta fram lite fakta om Resande folket och läser lite om du är intresserad...