• Anonym

hur länge borstar ni tänderna?

Undrar hur länge ni borstar tänderna?

Jag borstar alldeles för länge, tror jag. 10-20 minuter per gång. Helt sjukt. Och drygt är det också, men ändå kan jag inte sluta. Har hållt på så här i 3-4 år. Försökt kortat ner till 5 minuter men då känner jag mig fortfarande ofräsch i munnen o måste borsta vidare. Jag vet att ett par minuter räcker, men kan man vara säker på att tänderna blivit helt rena? Jag vet hur man ska borsta tänderna, korta drag, tand för tand. Så tekniken är det inget fel på..

• Svar på tråden hur länge borstar ni tänderna?
  • Anonym

Rek är 2 min......du kommer att borsta sönder din emalj om du fortsätter.....Sluta genast!!

• JAG är BÄST

Hahahah,, kommer jag upp i 1min så är det bra
    Jag borstar till jag känner "strävheten" på tänderna är borta.

Det är inte bra att borsta så länga TS,,men det vet du nog redan du förstör emaljen på tänderna. Dessutom blir du inge renare att borsta 10-15min än 5min.
    Det handlar om teknink enligt min tandläkare.
    Rådfråga din tandläkare hur du ska vinkla tandborsten om du är osäker.

• Anonym (Tandfen)

2 minuter kör jag. Har elektrisk som säger till när det är klart. Var lite som du förut, inte riktigt lika illa, men jag har förstört emaljen lite på vissa tänder så nu har tandläkaren sagt åt mig att sluta borsta så mycket och hårt och jag får absolut inte använda tandkrämer med slipmedel i (whitening och liknande) Jag kör Sensodyne Pro Emalj nu men tycker inte riktigt att tänderna blir så vita och fina om jag vill men hellre det än förstörda tänder...

• Anonym

ca 2 minuter efter rekommendation av min tandläkare. Man ska inte borsta tänderna förmycket då det sliter på emaljen som föregående sagt. Köt tandtråd istället före tandborstningen, då tycker jag man känner sig fräsch i munnen.

Har du problem med dålig andedräkt? Det har förmodligen inte med dina tänder att göra utan kommer innifrån kroppen, från magen. Prata med dem på apoteket så kan du få tips på preparat du kan prova mot dålig andedräkt.

• Tess76

2 min, borstar med eltandborste och upplever att det blir renare än om man borstar med vanlig tandborste. Testa det ts?! För 20 min är nog mer skadligt än nyttigt.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Anonym (hills)

Jag borstar kanske 1 minut... kanske 2 om jag glömt borsta någon dag

• Tjohalia
    Anonym skrev 2010-08-20 21:15:25 följande:
    Undrar hur länge ni borstar tänderna?

Jag borstar alldeles för länge, tror jag. 10-20 minuter per gång. Helt sjukt. Och drygt är det också, men ändå kan jag inte sluta. Har hållt på så här i 3-4 år. Försökt kortat ner till 5 minuter men då känner jag mig fortfarande ofräsch i munnen o måste borsta vidare. Jag vet att ett par minuter räcker, men kan man vara säker på att tänderna blivit helt rena? Jag vet hur man ska borsta tänderna, korta drag, tand för tand. Så tekniken är det inget fel på..
    Risken är att du kommer förstöra dina tänder om du fortsätter så här, och jag lovar dig, då kommer du INTE känna dig fräch i munnen! Man kan säkert redan se tecken på dina tänder av så kallade tandborstskador. Tandköttet kan börja dra sig uppåt och blotta rotytan på tänderna. Rotytorna är betydligt mer känsliga för nötning och slipas av tandborsten vilket kan ge kilformade defekter, dessutom har rotytorna ett mindre motstånd mot karies. Du kan också nöta bort emaljen om du borstar för länge/ofta/hårt.
    Dom flesta kariesangrepp sitter dessutom mellan tänderna, och där kommer tandborsten sällan åt (om man inte har väldigt glest mellan tänderna), det är där placket (bakteriebeläggningar) oftast får sitta ostört och orsaka skada på tänderna.
    Om du borstar tänderna 2 gånger om dagen i 2-3 minuter så räcker det gott och väl för att göra rent dom 3 sidor av tänderna som tandborsten kan göra rent (mot tungan, kinden och ovanpå), mellan tänderna är det bra att använda tandtråd, tandsticka eller mellanrumsborstar.
    Försök hålla dig till 2x3 regeln: 2 minuter, 2 gånger om dagen, 2 cm tandkräm!

Om du verkligen vill veta att det är rent så finns det ett bra och mycket pedagogiskt hjälpmedel som lätt kan visa dig vart du missat. Infärgningstabletter! Det är en tablett som man ska tugga på efter man borstat tänderna, då fastnar det färg där man missat. Testa en gång när du inte borstat tänderna på några timmar så får du se hur det ser ut, sen tuggar du en tablett efter du borstat tänderna så får du se skillnaden.

/Tjohalia, som utbildar sig till tandhygienist
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Anonym

Tack för era svar!

Jag vet att jag inte ska borsta så länge som jag gör och att tänderna blir förstörda. Vet att det är skadligt men samtidigt kan jag inte sluta. HUR ska jag kunna korta ner tiden? Har försökt dra ner till 5 minuter men sen går jag med tandborsten i munnen ändå efter några minuter pga att det kanske inte blev rent nog. Det är frustrerande, vet inte hur många timmar jag har tillbringat att borsta tänderna hittills. Jag vill inte spendera så mycket tid med att borsta tänderna, det är jobbig.

Anledning till att jag borstar så mycket som jag gör är för att slippa karies (undviker socker o massa småätande dessutom) och att jag inte ska få gula tänder. Funderat länge på tandlblekning. Har ju inte supergula tänder men de är inte lika ljusa som mina vänners. Kanske byta tandkräm, men det vill jag inte heller. Ganska många innehåller ju slipningsmedel.

Tandtråd använder jag var/varannan dag. Hur man ska borsta tänderna (tekniken alltså) har jag fått lära mig. Alla säger att två minuter räcker. Trots detta är det svårt att korta ner tiden.
    Hur?

Tjohalia: Infärgningstabletter lät ju bra. Det ska jag kika närmare på! tack för tipsen!

• Anonym
    tjohalia: Var finns dessa tabletter att köpa?
  • Nathalie84

Jag borstar oftast i 4-5 minuter. Men ibland är det lite mera underbart att borsta tänderna. Och då kan jag hålla på i evigheter..! Men på morgonen får det gärna vara i 4-5 minuter :)

• Tjohalia
    Anonym skrev 2010-08-26 01:07:35 följande:
    Anledning till att jag borstar så mycket som jag gör är för att slippa karies (undviker socker o massa småätande dessutom) och att jag inte ska få gula tänder. Funderat länge på tandlblekning. Har ju inte supergula tänder men de är inte lika ljusa som mina vänners. Kanske byta tandkräm, men det vill jag inte heller. Ganska många innehåller ju slipningsmedel.

Tandtråd använder jag var/varannan dag. Hur man ska borsta tänderna (tekniken alltså) har jag fått lära mig. Alla säger att två minuter räcker. Trots detta är det svårt att korta ner tiden.
    Hur?

Tjohalia: Infärgningstabletter lät ju bra. Det ska jag kika närmare på! tack för tipsen!
    Jag förstår att det är jobbigt för dig och att det är en ovana som är svår att bryta, men i och med att du borstar så länge så kan du faktiskt framkalla allt det du är rädd för. Om du nöter bort emaljen så kommer dentinet fram, och det är betydligt gulare än vad emaljen är, dessutom är dentinet väldigt känsligt för kariesangrepp (det är inte alls lika hårt som emaljen).
    För dig som är van att borsta så länge så förstår jag att 2 minuter känns som kort tid, men faktum är att du gör mer skada än nytta när du borstar så länge. Du kan kanske försöka korta ner det i etapper, skaffa en äggklocka och börja på tex 7 minuter och kör så i en vecka. Sen kortar du ner till 5 minuter och slutligen till 2 eller 3 minuter.
    Infärgning är ett väldigt bra pedagogiskt hjälpmedel, tyvärr är det väldigt längesedan jag själv använde det och jag vet inte vart man kan köpa dem, men jag kan tänka mig att apoteket har dem, och om inte så kanske dom vet vart dom säljs.
    Lycka till, och försök verkligen att ta tag i detta innan du har skadat tänderna (för då är risken som sagt var betydligt större för både gula tänder och karies).
  • Tjohalia

Ett till tips, köp hem fluortuggummi som du tar efter att du borstat tänderna om du fortfarande känner dig ofräch i munnen, dels ger dom god smak och dels är dom väldigt bra om man vill förebygga karies (så känns det kanske lite bättre).

• Tjohalia
    Anonym skrev 2010-08-26 01:07:35 följande:
    Kanske byta tandkräm, men det vill jag inte heller. Ganska många innehåller ju slipningsmedel.

Så kallad "whitening tandkräm" tycker jag att du ska undvika, dom innehåller mycket riktigt slipmedel och dina tänder är redan utsatta för stor nötning. Dessutom skulle jag inte direkt påstå att dom har nån effekt för att göra tänderna vita...
  • Anonym (tandläkardotter)

min pappa "lärde" mig såhär när jag var liten:
    20 gånger på övre käken, vänster, utsidan
    20 gånger på övre käken, vänster, mitten
    20 gånger på övre käken, vänster, insidan
    sedan
    20 gånger på undre käken, vänster, utsidan, etc.....

så blir det ca 2 minuter, man får med alla tänder och tandkött från alla håll och kanter.

kan tillägga att jag räknar inte borstningarna, men håller mig till principen...

och så är "vita" tänder inte naturliga, utan tänder är alltid gulaktiga. när tänder är vita så har man använt blekning som är skadligt för emaljen. så jag personligen föredrar hälsosamma gula tänder. Skrattande 

• Anonym

Tack för era bra tips! Ska införskaffa både tabletter o möjligen tuggummi. O ta del av tipsen ni gav mig!
    Har nu senaste gångerna borstat omkring 5-7 minuter o det känts bra, så nu ska jag bara fortsätta så här o sen till slut korta ner tiden lite mer. Men fortfarande känns 2 minuter lite.... kort tid? Blir tänderna verkligen rena? sånna saker börjar jag att fundera. Så som jag borstar nu så hinner jag bara med överkäke på 2 minuter. Men det måste det bli ändring på!

Svar på tråden hur länge borstar ni tänderna?