Anonym skrev 2010-08-20 21:15:25 följande:
Undrar hur länge ni borstar tänderna?
Jag borstar alldeles för länge, tror jag. 10-20 minuter per gång. Helt sjukt. Och drygt är det också, men ändå kan jag inte sluta. Har hållt på så här i 3-4 år. Försökt kortat ner till 5 minuter men då känner jag mig fortfarande ofräsch i munnen o måste borsta vidare. Jag vet att ett par minuter räcker, men kan man vara säker på att tänderna blivit helt rena? Jag vet hur man ska borsta tänderna, korta drag, tand för tand. Så tekniken är det inget fel på..
Risken är att du kommer förstöra dina tänder om du fortsätter så här, och jag lovar dig, då kommer du INTE känna dig fräch i munnen! Man kan säkert redan se tecken på dina tänder av så kallade tandborstskador. Tandköttet kan börja dra sig uppåt och blotta rotytan på tänderna. Rotytorna är betydligt mer känsliga för nötning och slipas av tandborsten vilket kan ge kilformade defekter, dessutom har rotytorna ett mindre motstånd mot karies. Du kan också nöta bort emaljen om du borstar för länge/ofta/hårt.
Dom flesta kariesangrepp sitter dessutom mellan tänderna, och där kommer tandborsten sällan åt (om man inte har väldigt glest mellan tänderna), det är där placket (bakteriebeläggningar) oftast får sitta ostört och orsaka skada på tänderna.
Om du borstar tänderna 2 gånger om dagen i 2-3 minuter så räcker det gott och väl för att göra rent dom 3 sidor av tänderna som tandborsten kan göra rent (mot tungan, kinden och ovanpå), mellan tänderna är det bra att använda tandtråd, tandsticka eller mellanrumsborstar.
Försök hålla dig till 2x3 regeln: 2 minuter, 2 gånger om dagen, 2 cm tandkräm!
Om du verkligen vill veta att det är rent så finns det ett bra och mycket pedagogiskt hjälpmedel som lätt kan visa dig vart du missat.
Infärgningstabletter! Det är en tablett som man ska tugga på efter man borstat tänderna, då fastnar det färg där man missat. Testa en gång när du inte borstat tänderna på några timmar så får du se hur det ser ut, sen tuggar du en tablett efter du borstat tänderna så får du se skillnaden.
/Tjohalia, som utbildar sig till tandhygienist