• metallic

vilken reimaoverall är bäst??

jag ska köpa en reima overall till min dotter som nu är 16 månader.
    gick in på deras hemsida och såg att det fanns jättemånga olika modeller, så vilken kan ni rekommendera??
    bor i Uppland så det är mycket slask men kan även vara riktigt kallt.

• Svar på tråden vilken reimaoverall är bäst??
  • HonSomVet

Reima tec är ju för det första det man i så fall ska satsa på och de flesta av deras overall är väl i reima tec-material, men finns undantag. Sedan är det väl mest skillnad i hur de ser ut. Ballonmodellen utan resår i midjan är väl ganska poulär på småingar som din så de ska ha lättare att röra sig.

• metallic

ok, du vet inte vad ballongmodellen heter?

inga fler som vill ge sina erfarenheter?! Vill höra så mycket som möjligt! =)

• HonSomVet
    metallic skrev 2010-08-26 23:08:20 följande:
    ok, du vet inte vad ballongmodellen heter?

inga fler som vill ge sina erfarenheter?! Vill höra så mycket som möjligt! =)
    Finns nog många olika varianter av ballongmodellen. De olika färgerna och mönstrena har väl namn, men inget jag lagt på minnet.

Kolla t ex wilma och morris:

shop.wilmamorris.se/20-set

Där har de flera reimaoveraller, och många i just ballongmodell. De är de som är vida i midjan, dvs, saknar resor runtom, som många andra overaller, för framför allt äldre barn har!
  • metallic

ni som använder rema tec till era småttingar tycker ni att den modellen som man kan fästa separat fleeceoverall i är bäst? eller är det bara krångligt?

Såg också att vissa modeller har värmedyna i baken och att vissa är bara extrafodrade!

• Jigge

Jag hade en reima tec i ballongmodell med sittdyna i rumpan till min son förra vintern när han var 18-24 månader. Tycker den är suverän, den bästa modellen på en liten. Har även haft två andra reima overaller men med tanke på att det är ett litet barn rekomenderar jag ballongmodellen med värmedynan då de ofta sitter mycket på marken.

• metallic

va tycker ni om dom som man kan fästa en separat fleeceoverall i? eller är dom utan det bättre?

• metallic

vill gärna veta om det blir klumpigt med fleeceoverallen???
    Ingen som vet om modellen med det är bäst eller den utan??

• HonSomVet
    Smilla75 skrev 2010-10-05 09:48:51 följande:
    Har haft flera med fleece. Der toppen och så har man de som skaloverall också, här är en sådan rosa 92 www.tradera.com/item.mvc/viewitem/119393324
    Min son hade samma modell och var varm och torr.
    Fast en reima-vinterovell skulle jag aldrig använda som skaloverall i övrigt. Den är nog alldeles för varm för det. Men flecce som man knäpper fast i overallen är ju smidigt på så sätt att man slipper klä på dem separata fleecekläder istället.
  • Smilla75
    HonSomVet skrev 2010-10-05 10:01:52 följande:
    Fast en reima-vinterovell skulle jag aldrig använda som skaloverall i övrigt. Den är nog alldeles för varm för det. Men flecce som man knäpper fast i overallen är ju smidigt på så sätt att man slipper klä på dem separata fleecekläder istället.
    Ja, den är varm även utan men jag tycker det är rätt kallt redan och de minsta som bara sitter still kan det nog passa för tycker jag.
  • taggis84

Hej
    Vi har haft reima tec+ overaller till sonen sedan han var 1. Har alltid haft ballongmodell och värmedyna. Blev en sån i år också, sonen är nu 4 år. Kommer inte ihåg vad den heter men den är verkligen super bra. David har aldrig varit kall i den eller för varm och han har använt den när det har varit mellan 7 plus grader och minus 30 grader.

Rekomenderar den varmt!!!

• HonSomVet
    Smilla75 skrev 2010-10-05 10:03:58 följande:
    Ja, den är varm även utan men jag tycker det är rätt kallt redan och de minsta som bara sitter still kan det nog passa för tycker jag.
    Mja jo... Det beror väl lite på var man bor också. Hos oss börjar det bli lite kyligt på förmiddagarna, men jag skulle inte plocka på dottern vinteroverallen, vad ska hon då ha på sig när det väl börjar bli RIKTIGT kallt?

I dagsläget har dottern en riktig skaloverall från Reima + fleecetröja under och ev fleecebyxor.

Men visst, bor man någonstans där det börjar närma sig nollan, då skulle jag också ta på mitt barn en vinteroverall.

• HonSomVet

På tal om ytterkläder osv, och detta är helt OT, men jag tycker förskolapersonal borde utbildas i dels klädmärken och dess funktion och dels i hur man klär sig för att behålla värmen! Jag har gott om kläder på dotterns förskola, men ibland undrar jag hur de resonerar. Och hennes fina skaloverall, som även är vattentät, hängde där bara och istället drog de på henne jacka och galonbyxor när de gick ut. Fattar inte alls. Är det lite kyligt, blir galon dessutom väldigt kallt.

Enormt många som jobbar på förskola har faktiskt ingen aning om kläders funktion eller hur man klär sig, mycket tråkigt tycker jag, då de faktiskt klär barn som är ute många timmar varje dag! Och även de själva är ju det!

• Smilla75
    HonSomVet skrev 2010-10-05 10:12:04 följande:
    På tal om ytterkläder osv, och detta är helt OT, men jag tycker förskolapersonal borde utbildas i dels klädmärken och dess funktion och dels i hur man klär sig för att behålla värmen! Jag har gott om kläder på dotterns förskola, men ibland undrar jag hur de resonerar. Och hennes fina skaloverall, som även är vattentät, hängde där bara och istället drog de på henne jacka och galonbyxor när de gick ut. Fattar inte alls. Är det lite kyligt, blir galon dessutom väldigt kallt.

Enormt många som jobbar på förskola har faktiskt ingen aning om kläders funktion eller hur man klär sig, mycket tråkigt tycker jag, då de faktiskt klär barn som är ute många timmar varje dag! Och även de själva är ju det!
    Precis. Hos oss kräver de galonställ trots att vi har så mycket bättre kläder där till barnen. Galon vill jag att de har bara om det är geggigt.
  • metallic

ok då blir det nog en sån med separat flecce. Dum fråga kanske men när sätter man i fleccen? Altså hur kallt klarar overallen utan den?

på dotterns dagis är en del av personalen jätte duktiga på kläder medans en del inte förstår att skalkläder kan vara lika vattentäta som galon + att det faktiskt andas. dom ville inte sätta på henne hennes pop skalbyxor en dag för det skulle bli så varm ( solen lös men det var fuktigt på marken) så dom satte på henne dubbla mjukisbyxor istället!

• HonSomVet
    metallic skrev 2010-10-05 17:04:18 följande:
    ok då blir det nog en sån med separat flecce. Dum fråga kanske men när sätter man i fleccen? Altså hur kallt klarar overallen utan den?

på dotterns dagis är en del av personalen jätte duktiga på kläder medans en del inte förstår att skalkläder kan vara lika vattentäta som galon + att det faktiskt andas. dom ville inte sätta på henne hennes pop skalbyxor en dag för det skulle bli så varm ( solen lös men det var fuktigt på marken) så dom satte på henne dubbla mjukisbyxor istället!
    Till den tidpunkt där du känner att du själv gärna vill ha en extra tröja under din jacka? Betänk att småingar står mer stilla än vad du gör också när du är ute!
  • metallic

jag har varit inne reima´s hemsida och tittat på overallerna och där står det att dom  har extra fodrad bakdel men när jag går in på sidan doffi så står det att några har extrafodrad bakdel och att några har värmedyna i baken.  Hur kommer det sig att samma modeller på overaller har olika beskrivning??

Är så jobbigt när man inte kan känna och klämma på overallerna men jag måste beställa på nätet för jag har inte hittat nån butik i närheten som säljer reima.

• HonSomVet
    metallic skrev 2010-10-05 17:22:18 följande:
    jag har varit inne reima´s hemsida och tittat på overallerna och där står det att dom  har extra fodrad bakdel men när jag går in på sidan doffi så står det att några har extrafodrad bakdel och att några har värmedyna i baken.  Hur kommer det sig att samma modeller på overaller har olika beskrivning??

Är så jobbigt när man inte kan känna och klämma på overallerna men jag måste beställa på nätet för jag har inte hittat nån butik i närheten som säljer reima.
    Samma sak, men olika benämningar.
  • ejja81
    Jigge skrev 2010-10-04 11:59:41 följande:
    Jag hade en reima tec i ballongmodell med sittdyna i rumpan till min son förra vintern när han var 18-24 månader. Tycker den är suverän, den bästa modellen på en liten. Har även haft två andra reima overaller men med tanke på att det är ett litet barn rekomenderar jag ballongmodellen med värmedynan då de ofta sitter mycket på marken.

vilken storlek hade du på reima overallen till barnet då? ovh vad hade barnet för st i vanliga kläder?

jag har köpt en super fin sm är tok tok stor nu,,men lrä vara förliten nästa vinter!

Svar på tråden vilken reimaoverall är bäst??