• Unim

Flytta hemifrån mat!?!? TIPS!?

Hej Hej!

Det är så att nu till hösten ska min pojkvän flytta hemifrån för att börja på universitetet. Det är hans födelsedag om ca 3 veckor och älsklingen är 20 bast men matlagningen är ingen favorit för honom. Jag hade därför tänkt att göra min egen kokbok till honom med goda, enkla och inte allt för dyra maträtter. Jag har försökt komma på en del själv men tänkte höra om någon av er har några förslag på maträtter jag skulle kunna ta med?

Vore väldigt snällt :) 

• Svar på tråden Flytta hemifrån mat!?!? TIPS!?
  • Sofiaochjonas

Finns en bok, på designtorget här i uppsala, som heter "kokboken för din som flyttar hemifrån" ;)

• Unim
    Sofiaochjonas skrev 2010-08-21 00:06:47 följande:
    Finns en bok, på designtorget här i uppsala, som heter "kokboken för din som flyttar hemifrån" ;)
    men så underbart det ska jag kolla, dock är pojkvännen engelsk och svenskan är knagglig men jag får väl agera översättare :P
  • Sofiaochjonas
    i think you made it angry skrev 2010-08-21 00:09:35 följande:
    men så underbart det ska jag kolla, dock är pojkvännen engelsk och svenskan är knagglig men jag får väl agera översättare :P
    kolla upp det du :) Kanske finns att få tag på på internet.
  • Ramborg

Chili con carne
    Pasta Carbonara
    Grillad kyckling i ugnen
    Klyftpotatis
    Flygande Jakob

Oj blev mycket sjuttiotalsrätter här

Sen skulle jag ta med basic-recept och tips, typ makaroner läggs i kokande vatten, hur gör man brunsås och bechamelsås, pommes fritestemperatur är 225 grader, sockerkaka kanelbullar matbröd. Fläsk och kyckling ska va genomstekt men nöt kan va rosa. Såna saker.

• Mornie Alantie

Olika varianter av lasange
    Bas till pastasås, med förslag på variationer (typ en tomatsås i grunden, variera med olika kryddor och grönsaker mm)

Det kanske är bra med rätter som går att frysa och värma i micro, praktiskt och billigt för en fattig student. Skönt också att göra ett storkok i helgen och ha käk hela veckan när man sitter och tokpluggar.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Unim

Tack så mycket för dessa tipps, alltid saker man inte kommer på själv :D

Svar på tråden Flytta hemifrån mat!?!? TIPS!?