• Anonym (ont)

Endometrios? Någon som har det?

Hur har ni? Vilka symtom?

Symtom på endometrios

Det vanligaste symtomet är menstruationssmärta, dysmenorre. Vid endometrios börjar smärtorna oftast före menstruationen för att sedan bli kraftigare under mensens första dagar. Djup samlagssmärta förekommer ofta redan i början av sjukdomen. Symtom från tarmen är mycket vanligt, till exempel smärta när du bajsar. Symtomen kan likna dem vid IBS, känslig tarm. Besvär som påminner om urinvägsinfektion förekommer ofta. Mensrubbningar, såsom rikliga blödningar, mellanblödningar, oregelbunden mens och korta menscykler, det vill säga att du har mens oftare än en gång i månaden. Infertilitet, ofrivillig barnlöshet, är vanligare hos kvinnor med endometrios. hittade detta på vårdguiden.
    Jag har inte alla symtom som rikliga blödningar & det sista.

Kan jag ha detta tro? Jag har beställt tid hos gyn, men fick inte förrän om 4 veckor. Detta har jag haft i ett år nu.
    Men saken är den att jag har IBS, och det är tydligen lite samma symtom. Är så förvirrad....

Ni som har eller vet något om det, hur kommer livet bli om man har det?
  • Svar på tråden Endometrios? Någon som har det?
  • The pupel one

Jag har för mig att endometros börjar visa sig redan i tonåren. För egen del hade jag fruktansvärda smärtor redan med första mensen.

mina symtom:
    - menssmärta från ägglossning till mens.
    - oregelbunfen mens
    - hormonrubbningar (nedstämdhet, spänningar i brösten, "menssvullen")

Att ändra kostvanorna och träna hjälper en hel del. Undvika socker, sojaprodukter och vete. Helst också mejeriprodukter.

Själv har jag försökt med ALLT men det var akupunkturen i kombination med kosten som hjälpte mig mot hormonrubbningarna samt smärtan. Lyckades även få regelbunden mens (eller rättare sagt ägglossning) efter mer än 15 års problem med det.

Blev gravid inom 6 månader när vi väl började bebisverkstan

• Anonym (ont)

åh va roligt!

jaha ok, då är det inte det... man undrar ju vad det kan vara...

• Anonym

hej.....
     jag har haft svår mensvärk sen tonåren...
    har haft ont i perioder.... ibland hjälper inte smärtstillande...
    nu senaste månaderna har ja även ont i bäckbenet,obehagligt hela tiden...ofta två veckor innan mens... nu har min mens kommit igen efter bara 22 dar alltså oregelbunden... ont som tusan....va hos gynekologen i maj d va då d börja...då leta hon efter cystor.. men inget... mycke tyder på endometrios men vad ska ja göra???
    gå till gyn o be om remiss???

• The pupel one
    Anonym skrev 2010-08-25 13:37:17 följande:
    hej.....
    nu senaste månaderna har ja även ont i bäckbenet,obehagligt hela tiden...ofta två veckor innan mens... nu har min mens kommit igen efter bara 22 dar alltså oregelbunden... ont som tusan....va hos gynekologen i maj d va då d börja...då leta hon efter cystor.. men inget... mycke tyder på endometrios men vad ska ja göra???
    Ja kräv remiss! Stå på dig! Man kan inte se cystorna med utraljud utan det behövs titthålsoperation

Själv fick jag vänta mer än 10 år för att få diagnos. Har hört alla möjliga orsaker till varför det skulle göra så ont. Men nej det SKA inte kännas som att man vill bara dö varje gång man får mens!!

Lycka till!!
  • Ina81

Mina symptom e en enorm smärta vid ägglossning, problem med magen.mensvärk

Visste inte ens om att jag hade endo förens i maj iår då jag sökte akut för feber, illamående å enorm magsmärta.Dom trodde de var blindtarmen men de visade sig att mensen gått ut bakvägen så jag hade blod i buken.

Har aldrig haft oregelbunden mens lr mkt blödningar. Har även jätte lätt för att bli gravid

• Anonym (ont)
    Ina81 skrev 2010-08-26 08:30:21 följande:
    Mina symptom e en enorm smärta vid ägglossning, problem med magen.mensvärk

Visste inte ens om att jag hade endo förens i maj iår då jag sökte akut för feber, illamående å enorm magsmärta.Dom trodde de var blindtarmen men de visade sig att mensen gått ut bakvägen så jag hade blod i buken.

Har aldrig haft oregelbunden mens lr mkt blödningar. Har även jätte lätt för att bli gravid
    TAck för att du delar med dig.
    Anonym skrev 2010-08-25 13:37:17 följande:
    hej.....
    du måste ju få hjälp!! Ring igen, hoppas du får hjälp.
    The pupel one skrev 2010-08-25 22:24:46 följande:
    Ja kräv remiss! Stå på dig! Man kan inte se cystorna med utraljud utan det behövs titthålsoperation

Själv fick jag vänta mer än 10 år för att få diagnos. Har hört alla möjliga orsaker till varför det skulle göra så ont. Men nej det SKA inte kännas som att man vill bara dö varje gång man får mens!!

Lycka till!!
    Var det gyn du sökte på?
    Om man inte kan se cystor på UL, ka nman be om annat då?
  • helenvaupptaget

Jag har det! Jag har så förbannat ont varje dag typ.. Ibland får jag kramper..
    Fick diagnosen för 1 år sedan.

• Anonym (ont)
    helenvaupptaget skrev 2010-08-28 22:45:39 följande:
    Jag har det! Jag har så förbannat ont varje dag typ.. Ibland får jag kramper..
    Fick diagnosen för 1 år sedan.
    usch jobbigt! Hur fick du kollat det? Några mer symtom?
  • helenvaupptaget
    helenvaupptaget skrev 2010-08-28 22:45:39 följande:
    Jag har det! Jag har så förbannat ont varje dag typ.. Ibland får jag kramper.. Fick diagnosen för 1 år sedan.

Jag har gått länge med svåra smärtot och kraftiga blödningar men jag gick aldrig till läkare.
    Men jag har vart mycket sjuk i några år nu och har då tagit upp mina livmoderbesvär när jag ändå vart hos läkarna. Då gjorde dom ultraljud osv och jag fick diagosen...

Jag kan blöda i fan 20 dagar sen kan det gå 5 dagar sen blöder jag igen.. Sen kan det gå 50 dagar innan jag blöder igen. Jag har alltid ont i livmodern, varje dag..

INNAN jag blev sjuk i den sjukdom jag har nu, och jag "bara" hade endometrios så var det levbart.. jag hade mycket ont men det blev en vardags grej lixom.. Man tänker inte så mycket på det efetr ett tag...

Det jag stör mig på är att jag har svårt att få barn..!
  • helenvaupptaget
    Anonym (ont) skrev 2010-08-28 22:48:20 följande:
    usch jobbigt! Hur fick du kollat det? Några mer symtom?

Alla symtom som har med min endometrios att göra:
    Feber
    VÄRK varje dag
    oregelbundna menscycklar
    kramper i livmodern
    får lättare livmoder infektioner
    har ofta gardenella och läakren sa att det var för min endo.. osv
    blöder sååååå mycket... har lågt HB pga av det osv
    trötthet osv
Svar på tråden Endometrios? Någon som har det?