• Jessan

Ädelost på tub?

Halloj!

Jag vet att man inte ska äta vissa ostar, typ mögelostar, men vad tror ni om ädelost på tub? Om man till exempel vill göra en pastasås med creme fraiche smaksatt med den?

Hmm...???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-21 14:06
    (alltså när man är gravid)
  • Svar på tråden Ädelost på tub?
  • kixan

Kokar du såsen med osten i kan du ha i riktig ädelost också. Ädelost på tub kan du äta när som helst, den är pastöriserad.

A -03, F -05, BF 20/11 -10
  • Kakmonster

Jag var i samma sits tidigare, så jag mejlade till Kavli och fick detta svar: "Vår ädelost är pastöriserad två gånger, dvs upphettad till cirka 100 grader, dels hos vår tillverkare och sedan även hos oss. Ädelosten är därmed lika ofarlig att äta som resten av vårt ostsortiment", och från Fjällbrynt svarade dom så här: "Det är ingen risk ätt äta ädelmjukost eftersom all mjukost hettas upp till 160 gr".

Ät och njut!
    Trevlig lördag!

• astalacasta

Ädelost på tub kan du äta som den är.

Vanlig mögelost kan du också använda om det är pastasås du tänker göra. Du kan äta all ost om den är upphettad.
    Jag gjorde ofta pastasås med kvibille mögelost när jag var gravid, just för att få mögelostsmaken nr ajg inte kunde äta mögelost på samma sätt som vanligt. Jag gjorde ofta varma mackor med brieost på också, tips till alla som liksom jag har lite svårt att leva utan breieost i nio månader.

Svar på tråden Ädelost på tub?