• Fimpen72

sjusitsig bil, två bilar eller annan lösning

Vi planerar ett fjärde barn och har idag en kombi och en mindre bil.

Vad har ni för bilar och är ni nöjda?
    Det är så sällan vi alla fem åker samtidigt och vi funderar på att när vi väl ska åka alla, att vi skulle ta två bilar.
    (alltså sen när sexan kommer)

Tycker många sjusitsiga har alldeles för dåligt med utrymme baktill, både bagage och säkerhetsmässigt.
    Vill ju helst inte ha en två tons bil som drar 1,5l/mil heller...

Tips tas gärna emot

• Svar på tråden sjusitsig bil, två bilar eller annan lösning
  • Doldis987

Vi har en Citroen C4 med två extra säten som fälls upp där bak. Du kan fälla upp ena bara så finns det ändå helt ok med packutrymme. Vi har väldigt gott om plats i "mellansätet". Där har vi två bakåtvända stolar, varav en i mitten. Vi är bara 5, men när vi har åkt 6 i bilen har vår 10-åring suttit där bak. Han satt 80 mil till Åre och klagade inte. Jag skulle dock klaga, för överdrivet mycket plats är det inte

Den drar 0,7 milen blandad körning. Vi har en diesel, halvautomat.

• Doldis987

Med "där bak" menade jag alltså längst bak, inte vanliga baksätet, där är det väldigt bra med plats.

• sweran

vi väntar nr 4 vilken dag som helst. (har  2 st på 10 år, 1 2 åring o så blir det bebis) o vi resonerar så att vi har en familjebil (v70) o sen en mindre bil.

just för att det är så sällan man åker alla o när man väl måste göra det så kan vi ta 2 bilar... kanske har vårt val styrts lite av att vi ändå måste ha 2 bilar. o då känns det väldigt onödigt att ha en stor bensinslukare med noll packutrymme iaf...

• Fimpen72

Ni tycker inte att den på tredje raden sitter för nära bagageluckan? TÄnkte med påkörning bakifrån.

Vi har tittat lite på Corolla Verso Nu har VW touran försvunnit fast finns ju beganade förstås.
    sen finns ju grand voyager men de drar väl så mkt.
    Det är ju ändå en bil vi också ska ha som daglig bil till och från jobbet....
    JUst nu har jag bara 1mil till jobbet och en mil hem men det kan bli längre sträckor eftersom vi också ska börja titta på hus.

Citroen har vi inte besökt, det ska vi definitivt.

• Fimpen72
    sweran skrev 2010-08-21 17:53:12 följande:

vi väntar nr 4 vilken dag som helst. (har  2 st på 10 år, 1 2 åring o så blir det bebis) o vi resonerar så att vi har en familjebil (v70) o sen en mindre bil.

just för att det är så sällan man åker alla o när man väl måste göra det så kan vi ta 2 bilar... kanske har vårt val styrts lite av att vi ändå måste ha 2 bilar. o då känns det väldigt onödigt att ha en stor bensinslukare med noll packutrymme iaf...

Lite så tänker vi också. Trodde vi var de enda och folk skulle tro man var knepig ha ha.
    Anledningarna du skriver är samma anledningar vi har.
    Vi måste ha två bilar, vi åker sällan allihopa.

Jag får försöka komma ihåg att fråga dig om ett halvår vad ni tycker =)^
    Vi är ju på planeringsstadiet än så länge så ingen bebis tillverkad än... Men eftersom vår kombi börjar bli gammal funderar vi på när vi ska byta
  • sweran
    Fimpen72 skrev 2010-08-21 17:57:08 följande:
    Lite så tänker vi också. Trodde vi var de enda och folk skulle tro man var knepig ha ha.
    Anledningarna du skriver är samma anledningar vi har.
    Vi måste ha två bilar, vi åker sällan allihopa.

Jag får försöka komma ihåg att fråga dig om ett halvår vad ni tycker =)^
    Vi är ju på planeringsstadiet än så länge så ingen bebis tillverkad än... Men eftersom vår kombi börjar bli gammal funderar vi på när vi ska byta
    har flera bekanta med "många"  barn som resonerat som vi :)
    så vi har kollat runt lite hur det funkat för dem...
    en familj valde att skaffa en chrysler grand voyager. men insåg ganska fort att lastutrymmet blir alldeles för litet när man måste ha med både vagn o packning :( så de har oxå bytt till att ha 2 bilar istället.

förstår inte hur biltillverkarna resonerar när de gör en familjebuss (7 sitsig) för ju fler man är ju mer packning går det ju åt... kan ju inte vara meningen att man ska behöva köpa släpkärra för att kunna åka bort...
  • Fimpen72
    sweran skrev 2010-08-21 18:02:46 följande:
    har flera bekanta med "många"  barn som resonerat som vi :)
    så vi har kollat runt lite hur det funkat för dem...
    en familj valde att skaffa en chrysler grand voyager. men insåg ganska fort att lastutrymmet blir alldeles för litet när man måste ha med både vagn o packning :( så de har oxå bytt till att ha 2 bilar istället.

förstår inte hur biltillverkarna resonerar när de gör en familjebuss (7 sitsig) för ju fler man är ju mer packning går det ju åt... kan ju inte vara meningen att man ska behöva köpa släpkärra för att kunna åka bort...
    En jobbarkompis som skulle skaffa sitt fjärde barn fick tvillingar =)
    De hade en Windstar och hade dragkrok på den. De fick ha barnvagnschassit på en cykelhållare på utsidan :(
    Inte så kul lösning, det var 10år sedan vi jobbade ihop och biltillverkarna vet fortfrande att man vill ha med barnvagn..

En vagn tar ju rätt mkt utrymme.

Tyvärr är vi nog väldigt ovanliga som vill ha fler. Våra vänner har oftast två eller en. Ngn enstaka har tre.
  • Helene OSV

Vi väntar fjärde barnet nu och köpte en VW sharan, sjusitsig (sju ordentliga säten med gott om benutrymme) men nä, vi kan ju inte storhandla eller ha med en barnvagn. 
    Nu ska vi sälja den och köpa en niositsig! (de har oftast gott om bagageutrymme trots att ALLA stolar är i den!)
    Då kan vi sitta allihop OCH ett par kompisar OCH storhandla OCH ha TVÅ barnvagnar (och skaffa fler barn) om vi så vill, perfekt på semestern och man behöver typ aldrig hyra släp!

Dyrare blir det ju men ack så skönt!
    Eftersom det bara är jag som har körkort finns det dessutom inte så många alternativ heller! (när maken tar körkort så blir det en billig liten bil som extrabil)

• Vombell

Vi har fem barn och har alltid haft en stor bil men det är för att min man var den enda med körkort. Så fort jag fick körkort köpte vi 2 mindre bilar istället... Nu har vi en liten Ford Ka som min man pendlar med och en Volvo V70. Dock har jag satt in extrasäten längst bak i V70 så det faktiskt får plats 7 personer i den OM vi vill....

• Fimpen72
    Helene OSV skrev 2010-08-21 18:38:11 följande:

Vi väntar fjärde barnet nu och köpte en VW sharan, sjusitsig (sju ordentliga säten med gott om benutrymme) men nä, vi kan ju inte storhandla eller ha med en barnvagn. 
    Nu ska vi sälja den och köpa en niositsig! (de har oftast gott om bagageutrymme trots att ALLA stolar är i den!)
    Då kan vi sitta allihop OCH ett par kompisar OCH storhandla OCH ha TVÅ barnvagnar (och skaffa fler barn) om vi så vill, perfekt på semestern och man behöver typ aldrig hyra släp!

Dyrare blir det ju men ack så skönt!
    Eftersom det bara är jag som har körkort finns det dessutom inte så många alternativ heller! (när maken tar körkort så blir det en billig liten bil som extrabil)

Vad har ni tittar på för niositsig? Ni kanske inte pendlar till jobbet?
  • Sarah84

Finns ju de sjusittsiga som när du har uppe alla sätet kan packa massor  "under" golvet samt bra bageutrymme. Några vänner till oss har 3 barn & har en Shevrolet. I bagaget får de plats med både syskonvagn + insats + endel packning, resten lägger de under golvet. Så dåligt med utrymme för packning är det ju inte.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Fimpen72
    Sarah84 skrev 2010-08-21 18:57:01 följande:
    Finns ju de sjusittsiga som när du har uppe alla sätet kan packa massor  "under" golvet samt bra bageutrymme. Några vänner till oss har 3 barn & har en Shevrolet. I bagaget får de plats med både syskonvagn + insats + endel packning, resten lägger de under golvet. Så dåligt med utrymme för packning är det ju inte.
    Oj, vet du vilken modell de har?
    Normalt brukar ju sjusitiga kanske ha 20cm bagageutrymme med alla säten uppe.
    Man får verkligen inte in en vagn på de bilarna.
    Fråga gärna om modellen ..
  • Fimpen72
    Sarah84 skrev 2010-08-21 18:59:34 följande:

Menade chrysler såklart =)

Då är det säkert en Grand Voyager..
    =)
  • sweran
    Sarah84 skrev 2010-08-21 18:59:34 följande:

Menade chrysler såklart =)

men när man får barn nr 4 så får man absolut inte plats i en chrysler... vi vet... hade en grand voyager när vi bara hade 3 barn... o var trångt redan då med vagn o packning. o blir inte bättre när 1 säte till måste plockas in i bilen o sen syskonvagn på det...
  • Sarah84
    sweran skrev 2010-08-21 19:01:56 följande:
    men när man får barn nr 4 så får man absolut inte plats i en chrysler... vi vet... hade en grand voyager när vi bara hade 3 barn... o var trångt redan då med vagn o packning. o blir inte bättre när 1 säte till måste plockas in i bilen o sen syskonvagn på det...
    Denna fam har alltid alla säten uppe & de fick lätt plats då de va på semester med oss i somras. Visst fick de planera packningen, men va inga direkt problem att få in allt.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Helene OSV
    Fimpen72 skrev 2010-08-21 18:47:44 följande:
    Vad har ni tittar på för niositsig? Ni kanske inte pendlar till jobbet?
    Tja, typ Mercedes Vito, Hyundai H1, Opel vivaro, Renault traffic, osv. Jättestora familjebussar! Underbara!!

Nej, vi pendlar inte, bilen är MIN jag är hemma med barnen och min man cyklar till jobbet (i normala fall iaf, nu är jag sjukskriven och han är hemma med oss)

Hade vi inte haft så tätt mellan barnen hade det nog funkat bra med Sharanen men nu behöver vi plats för två framåtvända stolar och två bakåtvända så det blir jäkligt svårt att ta sig förbi dem när nån ska sitta längst bak, det blir ett väldigt bökade när tre av fyra dessutom inte kan spänna fast sig själva.
    När bäbisen kommer så ska den sitta fram med mig, Sigrid och Valter i mitten med en stol bortplockad så jag når att spänna fast V och man kan ta sig längst bak, Olivia och pappa sitter längst bak och så finns inget packutrymme alls. Man kan ju inte gärna ställa vagnen i mitten, då skulle ju antingen Olivia eller maken bli krossad om vi krockade!

I de niositsiga kan jag, bäbisen OCH pappa sitta fram, Sigrid och Valter i mitten (med en stol undanvikt så man kommer åt dem ordentligtt) och Olivia längst bak och två tomma säten ifall nån kompis vill följa med från skolan osv! Plus att det ändå är ordentligt med plats för bagage. (och så kan man flytta runt ungarna ifall de börjar bråka!)
    Jag måste kunna ta med alla barnen själv på ett smidigt sätt eftersom jag lämnar och hämtar på dagis när min man jobbar.
Svar på tråden sjusitsig bil, två bilar eller annan lösning