• Ellizz

Har nån tips på bra tårta till min dotters 1 års kalas????

Helst vill jag att där ska finnas så lite sött som möjligt på den eftersom vi inte ger vår dotter nåt socker alls. Ska försöka hålla det så länge som möljigt.

Hur reagerade era barn första gången dom fick äta tårta?

Några tips som e bra för ett års kalaset?

Tacksam för alla tips.

Mvh: Ellizz

• Svar på tråden Har nån tips på bra tårta till min dotters 1 års kalas????
  • morotsland

Vi ger inte sonen något socker heller men tänkte att det var ok just med ett-års--tårtan. Han fick en gräddtårta med massa frukt på, slukade mkt glatt jordgubbarna och kiwin men ratade det söta. Grädden var dock kul som fingerfärg...
    Annars funkar det ju bra med pannkakstårta med bär och frukt!

• invo

Vi är väl hemska föräldrar men vår tjej äter allt, både mat, glass osv. Vi proppar inte i henne sötsaker, men hon får smaka. Hon har varit med på födelsedagskalas och smakat tårta. Jag ska göra prinsesstårta på ettårsdagen.

• MiaMaa

då är vi två hemska föräldra....

för våran lille fick smaka godis av storebror redan när han va 3 mån......det är ganska svårt att hålla barnen borta för saker när det finns större i familjen

• Ankan217

Vi brukar ha dessert från (barnmatsburkar) mellan tårtbottnarna. Det blir inte så väldigt sött men väldigt gott ändå.

• sunce

www.tv4.se finns en massa recept på tårtor!! Var precis och kollade vilken jag ska göra till min dotters 1årskalas!

• aM LeoN

hehe vår tårta innehöll massa gott
    Och sonen älskade det
    Hindrade honom dock från att äta alltför mycket
    Bild finns i galleriet.

Lycka till!

• Tjorvens

Ett tips om man ej vill att 1-årsjubilaren ska äta socker är att göra en sk. ormtårta.

En vanlig tårtbotten i en sockerkaksform som gör att kakan får ett hål i mitten. Dela kakan på hälften och lägg på vad du vill och sätt ihop bitarna så att det ser ut som en ringlande orm, sedan kan du göra en bit längst fram eller längst bak som inte innehåller socker. Du kan tex ha vitt bröd med grädde på.

Lycka till!

• mejram

Pannkakstårta!!!! Med osötad barnmatsfruktpuré och grädde mellan lagren. Vår ettåring ville inte sluta äta och de vuxna gästerna tyckte också att det var gott (de fick blåbärsmuffins med myyyycket socker i också )

• Ellizz

Tack så mycket för svaren skicka gärna lite fler tips

• Ellizz

Sen har jag aldrig menat att föräldrar som ger sina barn socker under 1-2 års åldern är HEMSKA föräldrar.Alla för väl göra som dom vill med sina barn! Men jag själv då tycker att det inte är nödvändigt för mig att ge mitt barn socker då hon ändå inte vet hur det smakar eller längtar efter det.

• MammaFia

Varför inte göra en glasstårta. Då behöver man inte ha en massa sylt å annat sött på.
    Jag har tipsat innan om hur jag gjorde lillans 2 års tårta.
    Jag la 0,5 l vaniljglasspaket på varandra å sen vispade jag ädel vaniljvisp hårt å färgade rosa. Vaniljvispen bredde å spritsade jag över glassen å garnerade med flaggor å hjärtströssel.
    Titta gärna på bilden i mitt galleri.

Svar på tråden Har nån tips på bra tårta till min dotters 1 års kalas????