• Odetta

Är det här höstblåsor??? (bilder)

Hej alla kloka därute!

Vår son är 1½ och i tisdags blev han lite hängig, i onsdags hade han feber (39.4) som la sig på torsdagen igen....men då fick han utslag runt munnen instället.

Vi trodde först att det var från dregglet (han dregglar rätt mycket just nu) och för att han använde nappen mer än vanligt när han inte mår bra....men det har bara blivit värre

Igår funderade vi på om han kanske hade fått svinkoppor (det har jag haft så det vet jag hur det beter sig) men hans utslag beter sig inte som det alls. Och så idag upptäkte vi att han även fått utslagsprickar på både händer och fötter. Det är egentligen inga direkta blåsor...inga ytliga i alla fall....mer som omogna finnar kanske. Förutom det han har under munnen, det är ilsket rött och har liksom flytit ihop...

Vi misstänker att det är höstblåsor...är vi på rätt spår?

blåsorna under munnen. Han har någon enstaka liten på läpparna också:

han tuggar på något, så det som skymtar i munnen är inget sådant. Vi har inte sett någon blåsa inne i munnen när vi tittat med ficklampa, men han har några små röda prickar på insidan av ena kinden.

han har ett fåtal sådanna här:

dem här är lite rödare i verkligheten...bilden är lite blek:

fötterna. Någon enstaka prick finns även på fötterna, men flest är det sådär på insidan under:

Någon som känner igen det här?

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Svar på tråden Är det här höstblåsor??? (bilder)
  • Odetta

puff!

• schersmin

Kanner igen! Min dotter hade precis sadar i varas. Det ar en helt ofarlig och vanligt forekommande akomma som heter hostblasor eller mun och fotsjuka. Det gick over efter nagra dagar.

• Flickan och kråkan

Har haft två pojkar med höstblåsor nyligen. Känner igen. Min yngsta hade utslag bokstavligen överallt och händer och fötter fulla med blåsor. Äldsta fick lite insektsliknande utslag på benen enbart, och i munnen troligtvis för han vägrade all mat men vi fick inte titta. Bilderna på hans fötter - absolut.

• Teskedsmamman

Ser onekligen ut som höstblåsor....

2 av mina killar fick blåsor på benen förrförra veckan, det var allt. Äldsta sonen hade röda prickar och fåtal blåsor på alla de ställen som är karakteristiskt, händer/armar, fötter/ben, rumpa/skrev och munnen

3 killar & pojke BF+9 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Kiira

min ena dotter har haft sådana blåsor vid munnen, på vårdcentralen sa de att de var svinkopper. men de tog inga "prover" eller något. Men ja nekar till att de är svinkopper för de har inte smittat någon annan.

• Odetta

Tack för era svar!

Man känner sig ju lite vilsen när barnen får något nytt...och det här har vi aldrig varit med om tidigare. Typiskt nog hade Vårdcentralen redan stängt när vi ringde igår och nu är det ju helg....finemang att man kan lägga ut lite bilder och fråga andra vad det kan vara (1177 i all ära, men dem kan ju inte se eländet genom telefonen)

Kunde era barn gå på förskolan?

Vi håller på att skola in lilleman så det skulle vara synd om han missade fler dagar (missade ju när han hade feber)...han mår ju bra för övrigt och är full av energi.

• Odetta

Förresten...en fråga till:

Har ni några tips hur man kan lindra blåsorna kring munnen????

Vi har tagit bort hans napp under dagen för annars skaver nappen emot blåsorna och dem blir jätte röda. Men han dregglar ju och äter med halva ansiktet och det ser ut som om dem inte hinner läka alls innan dem blir ilskna igen   

• Teskedsmamman

Ta kontakt med förskolan, vår förskola bryr sig inte om allmäntillståndet är bra eftersom höstblåsorna smittar innan blåsorna kommer.

Jag hade testat ett tunt lager inotyol på blåsorna i ansiktet, kanske det hjälper så att de inte blir så åtgångna av fukten....

• Odetta
    Teskedsmamman skrev 2010-08-21 20:07:04 följande:
    Ta kontakt med förskolan, vår förskola bryr sig inte om allmäntillståndet är bra eftersom höstblåsorna smittar innan blåsorna kommer.

Jag hade testat ett tunt lager inotyol på blåsorna i ansiktet, kanske det hjälper så att de inte blir så åtgångna av fukten....
    Inotyol har vi inte....men vi har:

Microcid (men det är ju främst mot svinkoppor och det är ju inte det här)

Weleda Baby (den bästa krämen jag hittat om rumpan är röd)

Penaten Pantenol-creme ( bra vid röd irriterad hud...innehåller pantenol, vitamin E och camomill)

Tror du någon av dessa kan funka? Sedan har vi lite fetare salvor, men dem är mer för  torr hud och det är ju inte det som är problemet här...
  • Teskedsmamman
    Odetta skrev 2010-08-21 20:23:17 följande:
    Inotyol har vi inte....men vi har:

Microcid (men det är ju främst mot svinkoppor och det är ju inte det här)

Weleda Baby (den bästa krämen jag hittat om rumpan är röd)

Penaten Pantenol-creme ( bra vid röd irriterad hud...innehåller pantenol, vitamin E och camomill)

Tror du någon av dessa kan funka? Sedan har vi lite fetare salvor, men dem är mer för  torr hud och det är ju inte det som är problemet här...
    Penaten Pantenol-creme - den hade jag testat på med tanke på E-vitamin och camomill.
  • Odetta
    Teskedsmamman skrev 2010-08-21 20:25:53 följande:
    Penaten Pantenol-creme - den hade jag testat på med tanke på E-vitamin och camomill.
    TACK! Då provar vi det i morgon...nu sover han ju för natten. Om det inte hjälper eller blir bättre så ringer jag vc på måndag och frågar dem om dem har någon bra ide...tycker så synd om honom för det ser ju ut att göra ont. Varken hans händer eller fötter verkar besvära honom, men just munnen...usch.

Tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor!

*kram*
  • Teskedsmamman
    Odetta skrev 2010-08-21 20:31:14 följande:
    TACK! Då provar vi det i morgon...nu sover han ju för natten. Om det inte hjälper eller blir bättre så ringer jag vc på måndag och frågar dem om dem har någon bra ide...tycker så synd om honom för det ser ju ut att göra ont. Varken hans händer eller fötter verkar besvära honom, men just munnen...usch.

Tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor!

*kram*
    Om han verkar ha ont vid mat och dryck så försök att gnugga in flytande alvedon i blåsorna eller ge honom en dos smärtstillande, då brukar de komma igång och käka och dricka ordentligt i alla fall...
  • Odetta
    Teskedsmamman skrev 2010-08-21 20:33:21 följande:
    Om han verkar ha ont vid mat och dryck så försök att gnugga in flytande alvedon i blåsorna eller ge honom en dos smärtstillande, då brukar de komma igång och käka och dricka ordentligt i alla fall...
    Åh vilken bra ide, den ska jag lägga på minnet! Ja, han har varit lite klen i maten senaste dagarna, men idag åt han faktiskt rätt bra igen. Men tack för rådet, det ska jag absolut komma ihåg!
  • foxy

Min dotter har höstblåsor nu.. det började med feber 39,5gr som gick över dagen därpå.. sen kom blåsor i munnen (heela munnen minst 40st) å även på händerna.... 

jag tror din lille har fått höstblåsor 

Svar på tråden Är det här höstblåsor??? (bilder)