• Emlan3

FP innan barnet är fött?

Hejsan!
    Jag har beräknad förlossning den 9 december. Har två veckors semster kvar att ta ut. Så tänkte ta dem de två första veckorna i november och sedan gå på föräldraledighet. Går det? Alltså går det att bara "välja" att vara "ledig" om man har ett heltidsjobb? Även om jag inte skulle bli sjukskriven eller så. Utan bara välja att vara hemma sista tiden inför förlossningen. Eventuellt tänkte jag ta ut några föräldradagar där innan för jag vet att man kan ta ut fp 7 veckor innan bf.
    Anledningen att jag vill vara hemma sista tiden är att vi får tillträde till vårat nya hus i oktober. Hade varit skönt att hinna ladda lite hemma inför förlossning och bebis. Antar att man kommer vara rättså trött på slutet av graviditeten.

Någon som kan hjälpa mig? Tacksam för svar.

• Svar på tråden FP innan barnet är fött?
  • luzorsus

man kan ta Fp för barnet innan förlossning,vet ej om det är 30 dar innan eller 60...men det är inga problem.

• Anna J01

Du kan ta ut FP 60 dagar innan BF. Du behöver inte ha nån anledning för det. Ditt jobb kan inte heller neka dig om du bara säger till i tid. (Minst 2 månader innan du ska vara ledig)

• Billabong

Jag uppfattar det som om att du vill vara föräldraledig UTAN att behöva ta ut ngn föräldrapenning innan förlossningen. Stämmer det?

Det går alldeles utmärkt!
    Rättigheten är reglerad genom Föräldraledighetslagen och som du själv kan läsa i den så framgår det tydligt i 4 § att du som gravid har rätten att vara helt eller delvis ledig fr o m 7 veckor före det beräknade förlossningsdatumet.
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

Jag var det själv med första barnet och tyckte det var jätteskönt att hinna få lite långledigt innan. (Tog tre veckor semestser och tre veckor föräldraledigt utan ersättning från FK)

(Tänk bara på att du måste ha uppfyllt SGI-kravet innan du går hem - ifall du är ganska nyanställd så kan det alltså vara ett hinder för dig själv och din ekonomi.)

Lycka till med familjelivet i nya huset med bebisen!

• Carelika

Tänk på att det kan vara bra med sparad semester efter mammaledigheten.  Beror kanske på när man går tillbaka, hur mycket semester man får ihop. Jag fick iallafall pussla med gamla sparade dagar och ta en del obetald semester för att få ihop till en liten semester. Den här gången sparar jag två veckor för säkerhets skull. Har mitt andra barn på gång och BF den 6:e dec. Lycka till!

Svar på tråden FP innan barnet är fött?