Vad använda i förebyggande syfte mot bristningar?
hej
är gravid för första gången.
är i vecka 8.
undrar vad man ska smörja in sig med för att förebygga bristningar?
hej
är gravid för första gången.
är i vecka 8.
undrar vad man ska smörja in sig med för att förebygga bristningar?
Hej o grattis! Jag köpte bodybutter på bodyshop den fetaste de hade tror det är kakaosmör. Den funkade bra för mig. Min mage kliade nått så fruktansvärt under första graviditeten. Först hade jag mandelolja som oxå är väldigt bra men på mig försvann kliet på magen med bodybutter. Inget är garanterat att det funkar men jag fick bara små små bristningar vid navlen o dessa kom under övertiden. Hoppas du slipper o jag vill inte heller ha några nya :)
Drick mycket vatten!
Smörj med olivolja!
Har tyvärr inga mirakelkurer att ge. Under första grav. smörjde jag som bars den ändå från början med weledas olja morgon och kväll hade även ett stift från bodyshop. Fick bristningar omkring v. 35 el 36 fick ett par vid förlossningen också. Under andra grav smörjde jag inget. Jo, lite med vanlig lotion och fick inga nya bristninar.
Det finns de som säger att det och det är superbra för att de inte använde den produkten och inte fick några bristningar men förmodligen hade de inte fått några utan heller?? Det vet man ju inte!
Man säger att det har med hormoner att göra om man får bristningar eller ej. Däremot kan det ju var skönt att smörja magen lite ändå. Alla som får bristningar får inte över hela magen heller. Jag fick precis under naveln ett parti som är ca 4-5 cm brett och kanske 6-7 cm långt inte mer. Givetvis hade det varit trevligt att vara utan dem men, men nu finns de där iaf.
Jag hade inga och började smörja med olja mot bristningar för magen var så torr och fick massor.
Inte ett skit. Det finns inga krämer, oljor eller salvor som hjälper, många studier har gjorts under åren, men fortfarande finns det ingen som vet varför vissa drabbas och andra inte. Man säger ofta att det är hormonellt betingat, men ingen har kunnat peka ut det skyldiga hormonet.
Kakaosmör har studerats separat flera gånger utan att man kunnat påvisa någon effekt.
De riskfaktorer man tycker sig ha kunnat identifiera är:
*Ens mor har fick mycket bristningar under sina graviditeter
*Man dricker för lite vatten (>8 glas per dag sägs kunna hjälpa lite)
*Man går upp (för) mycket i vikt snabbt
*Man har ett högt BMI före graviditeten
*Man är mörkhyad
Så drick vatten och försök hålla dig till den rekommenderade viktuppgången, och håll tummarna för att du skall tillhöra de 30 % som inte drabbas. Så mycket annat kan du inte göra. Det är till och med så jävligt att bristningarna kan dyka upp efter förlossningen, så man skall inte tro att man är säker bara för att ungen är ute...
Jag drack mycket vatten , smorde in mig varje dag med fet salva ( men gör de annars med för är en torrboll ) sen bada jag i olja :)
Två barn inte en enda bristning på magen
Om din mamma eller pappa har/haft bristningar så kommer du med 99% säkerhet att få det VAD du än smörjer in dig med eller trycker i dig. Det är genetiskt, och det finns inga "mirakelkurer".
Jag tror inte det hjälper att smörja in. Vi min första graviditet började jag smörja in magen varje dag från v.7 och hela graviditeten. Trots detta fick jag massor av bristningar (såg ut som värsta eldflammor), de första bristningarna började komma i v.27. Jag kommer inte ihåg vad salvan hette, men den skulle vara väldigt bra och vara mot bristningar.
Andra graviditeten smörjde jag inte in med någonting och fick inte enda bristning.
Men jag vägde ungefär 15 kg mer innan jag blev gravid med första än när jag blev gravid med andra. Första graviditeten växte magen ganska mycket från v.27 och framåt, så det kanske är orsaken till att jag fick bristningarna? Vid andra graviditeten kom magen lite snabbare och växte nog lite mer i takt under hela graviditeten.
Kan tillägga att min mamma inte har en enda bristning. Jag vägde lika mkt inför båda graviditeter och vikten utveckades mer eller mindre likadant båda gångerna. Är inte överviktig.
Min syster har fått ett barn och hon fick också bristningar.
Pappa hade inte heller några bristningar på kroppen.
jag har smörjt magen under båda graviditeterna. med olja från decleor...
har inte fått några bristningar alls. men som sagt, hade lika gärna kunnat slippa dem utan att smörja. men är skönt att smörja när magen blir lite större o huden kliar....
kan tillägga att jag har mycket bristningar på lår o rumpa sen tonåren då man fick lite former...
fick även en bristning på ena bröstet ca 1 år efter att dottern föddes, (ammande fortfarande)
Smörjde med helosan salva, fungerade utmärkt för mig båda gångerna!