• Anonym (Besviken)

Egenföretagare, kvinna och småbarnsförälder - hur?

Hej. 

Alliansen pratar mycket om företagande och hur man ska underlätta för småföretagare. Hur kan man då driva igenom en förändring av karensdagarna för egenföretagare på det sätt som gjordes i somras? Jag har egen firma och ett barn på två år. Under barnets första år på dagis var vi i familjen sjuka ganska ofta, inte länge och inte allvarligt, men ofta. Inte bara mitt barn fick alla åkommor som snurrarade runt på dagis, utan även jag.
    Det betydde att jag - som då hade en karensdag - fick sjukskriva mig ganska ofta för egen sjukdom. Bland annat en gång på grund av kräksjuka och då fick jag tacka nej till ett stort uppdrag för en av mina kunder, en annan gång för influensa som däckade mig totalt i en vecka. Men tack och lov fick jag i alla fall ut lite från försäkringskassan, som gjorde att familjen inte helt gick under.

Nu får man inte längre ha en karensdag, inte heller tre. Utan som minst sju!!! Jag undrar hur det är tänkt att fungera för oss småbarnsföräldrar? Just nu känns det omöjligt att ha kvar mitt företag om vi får ytterligare en höst med massa sjukdomar i familjen. Jag skulle önska att jag fick välja att betala höga sociala avgifter, att det var mitt val att göra så om jag vill och sedan få möjlighet att ta ut sjukpeng vid kortare, men många sjukdomsperioder. Sedan när jag inte längre har små barn kanske jag kan välja 30 dagar. Varför tog ni bort valfriheten? Sju karensdagar som lägst ger både sämre trygghet och sämre valfrihet. Det rimmar illa med alliansens budskap, tycker jag.

Snälla förklara och berätta för mig varför jag ska rösta på er med hänsyn till min situation-

Mvh,
    Eva.

• Svar på tråden Egenföretagare, kvinna och småbarnsförälder - hur?
  • Moderaterna

Hej,

Regeringen har beslutat att förbättra trygghetssystemen för företagare och genomför därför tio reformer i trygghetssystemen från 1 juli i år. Reformen ökar tryggheten för de kvinnor och män som står inför valet att satsa på sina idéer och starta ett företag, liksom för dem som redan driver företag. Syftet är att skapa tydlighet och förutsägbarhet i regelverken, öka likabehandlingen av företagare och anställda, samt öka valfriheten för företagare. När det gäller förändringar i karensdagarna så kommer det inte längre att vara möjligt att välja 1 eller 3 karensdagar. Istället införs en grundläggande karenstid på 7 dagar. Som en kompensation för detta sänks egenavgifterna för företagare i motsvarande grad (0.74 procentenheter). Dessutom införs möjligheten att välja fler karensdagar, nämligen 14, 30, 60 eller 90 dagar

Enligt nuvarande regler, innan reformen, har egenföretagare i normalfallet en karensdag i sjukförsäkringen. Från och med dag två är egenföretagaren berättigad till sjukpenning. Sjukförsäkringen är därmed mer omfattande för egenföretagare än för anställda. Anställda får ersättning från sjukförsäkringen först efter 14 dagars sjukdom. Regeringen tycker det är bra om villkoren blir mer lika mellan egenföretagare och anställda och har därför valt en grundläggande karens på 7 dagar för egenföretagare. Samtidigt genomförs en motsvarande sänkning av egenavgifterna med 0.74 procentenheter. Till detta ökar regeringen valfriheten för företagare genom att ge dem möjligheten att välja mellan 14, 30, 60 eller 90 dagars karens. För den egenföretagare som är sjuk ofta införs ett allmänt högriskskydd som träder i kraft när man har haft upprepade sjukperioder. Egenföretagaren slipper då karensdagen helt och får sjukpenning redan från första sjukdagen. Det är viktigt att komma ihåg att förändringen i antalet karensdagar endast är en av de tio reformer som vi genomför i trygghetssystemen.  Några exempel på de andra delarna: ett uppbyggnadsskede på två år i sjuk- och föräldraförsäkringen för företagare införs, a-kasseersättning för nyföretagare förbättras, förmånligare beräkning av a-kassa för företagare införs, jämförelseinkomsten i sjuk- och föräldraförsäkringen tas bort, företagare som tar ut tillfällig föräldrapenning kan göra det på jämlika villkor som anställda och det kommer att bli enklare att få a-kassa vid uppehåll i företaget.  

Svar på tråden Egenföretagare, kvinna och småbarnsförälder - hur?