Småbarnsförälder och egenföretagare - hur?
Hej.
Alliansen, särskilt centern, pratar mycket om företagande och hur man ska underlätta för småföretagare. Hur kan man då driva igenom en förändring av karensdagarna för egenföretagare på det sätt som gjordes i somras? Jag har egen firma och ett barn på två år. Under barnets första år på dagis var vi i familjen sjuka ganska ofta, inte länge och inte allvarligt, men väldigt, väldigt ofta. Inte bara mitt barn drabbades av alla åkommor som snurrarade runt på dagis, utan även jag. När barnet hade varit sjukt några dagar och jag och maken hade delat på VAB, så var det ofta jag som fick ligga till sängs några dagar.
Det betydde att jag - som då hade en karensdag - fick sjukskriva mig ganska ofta för egen sjukdom. Bland annat en gång på grund av kräksjuka och då fick jag tacka nej till ett stort uppdrag för en av mina kunder, en annan gång för influensa som däckade mig totalt i en vecka. Men tack och lov fick jag i alla fall ut lite från försäkringskassan, som gjorde att familjen inte helt gick under.
Nu får man inte längre ha en karensdag, inte heller tre. Utan som minst sju!!! Jag undrar hur det är tänkt att fungera för oss småbarnsföräldrar? Just nu känns det omöjligt att ha kvar mitt företag om vi får ytterligare en höst med massa sjukdomar i familjen. Jag skulle önska att jag fick välja att betala höga sociala avgifter, att det var mitt val att göra så om jag vill och sedan få möjlighet att ta ut sjukpeng vid kortare, men många sjukdomsperioder. Sedan när jag inte längre har små barn kanske jag kan välja 30 dagar. Varför tog ni bort valfriheten? Sju karensdagar som lägst ger både sämre trygghet och sämre valfrihet. Det rimmar illa med alliansens budskap, tycker jag. Hur kan ni mena att det här är att satsa på kvinnor och småföretag? Själv kanske jag måste lägga ner på grund av det här. Och jag tror att många i min situation väger in det här när de överväger att starta eget.
Snälla förklara och berätta för mig varför jag ska rösta på er med hänsyn till min situation.
Mvh,
Eva.