• Anonym (Besviken)

Småbarnsförälder och egenföretagare - hur?

Hej. 

Alliansen, särskilt centern, pratar mycket om företagande och hur man ska underlätta för småföretagare. Hur kan man då driva igenom en förändring av karensdagarna för egenföretagare på det sätt som gjordes i somras? Jag har egen firma och ett barn på två år. Under barnets första år på dagis var vi i familjen sjuka ganska ofta, inte länge och inte allvarligt, men väldigt, väldigt ofta. Inte bara mitt barn drabbades av alla åkommor som snurrarade runt på dagis, utan även jag. När barnet hade varit sjukt några dagar och jag och maken hade delat på VAB, så var det ofta jag som fick ligga till sängs några dagar.

Det betydde att jag - som då hade en karensdag - fick sjukskriva mig ganska ofta för egen sjukdom. Bland annat en gång på grund av kräksjuka och då fick jag tacka nej till ett stort uppdrag för en av mina kunder, en annan gång för influensa som däckade mig totalt i en vecka. Men tack och lov fick jag i alla fall ut lite från försäkringskassan, som gjorde att familjen inte helt gick under.

Nu får man inte längre ha en karensdag, inte heller tre. Utan som minst sju!!! Jag undrar hur det är tänkt att fungera för oss småbarnsföräldrar? Just nu känns det omöjligt att ha kvar mitt företag om vi får ytterligare en höst med massa sjukdomar i familjen. Jag skulle önska att jag fick välja att betala höga sociala avgifter, att det var mitt val att göra så om jag vill och sedan få möjlighet att ta ut sjukpeng vid kortare, men många sjukdomsperioder. Sedan när jag inte längre har små barn kanske jag kan välja 30 dagar. Varför tog ni bort valfriheten? Sju karensdagar som lägst ger både sämre trygghet och sämre valfrihet. Det rimmar illa med alliansens budskap, tycker jag. Hur kan ni mena att det här är att satsa på kvinnor och småföretag? Själv kanske jag måste lägga ner på grund av det här. Och jag tror att många i min situation väger in det här när de överväger att starta eget.

Snälla förklara och berätta för mig varför jag ska rösta på er med hänsyn till min situation.

Mvh,
    Eva.

• Svar på tråden Småbarnsförälder och egenföretagare - hur?
  • Centerpartiet

I det gamla systemet var den generella karenstiden för egenföretagare som sagt en dag och möjlighet fanns att välja tre eller 30 dagars karenstid. De flesta egenföretagare hade en eller tre dagars karenstid och var därefter berättigade till sjukpenning från Försäkringskassan. Försäkringsinnehållet är mer omfattande för egenföretagare än vad som gäller för arbetstagare, där ersättning från Försäkringskassan betalas ut först efter fjorton dagars sjukdom. Försäkringen har därmed också motiverat en högre sjukförsäkringsavgift för egenföretagare än för anställda.

För den som har en allvarlig sjukdom eller är sjuk ofta finns särskilda regler i form av allmänt och särskilt högriskskydd, som mildrar effekten av karenstid. Från och med den 1 juli ändras nu detta. Du som egenföretagare kommer att få högre karens – från en till sju dagar. Men du får också lägre avgifter. Din sjukförsäkringsavgift som egenföretagare sänks med 0,74 procentenheter. Från den första juli får du som egenföretagare dessutom möjligheten att välja längre karenstid, nämligen 14, 30, 60 eller 90 dagar. Detta ökar valfriheten och flexibiliteten för företagaren. Skulle du välja något av dessa alternativ medför det ytterligare sänkning av egenavgiften.

Ytterligare en förändring är att reglerna om allmänt högriskskydd ändras så att detta skydd inträder vid påföljande sjukdomsfall för en egenföretagare som haft fler än 21 karensdagar under sammanlagt minst fem sjukperioder under en löpande tolvmånadersperiod. 

Så, vad innebär avgiftssänkningen mer konkret för en egenföretagare?

Införande av sju dagars karens innebär att egenavgifterna sänks med 0,74 procentenheter, från 29,71 procent till 28,97 procent, den 1 juli 2010. En egenföretagare som har ett resultat på 400 000 kronor per år (ca 26 500 kr per månad) kommer att få sina egenavgifter sänkta med 1 770 kr per år. En egenföretagare som har ett resultat på 250 000 kronor per år (ca 17 000 kr per månad) kommer att få sina egenavgifter sänkta med 1 100 kronor per år.

Vad är då förklaringen till att dessa ändringar har gjorts? Svaret får man om man tittar på hur vanligt det är att egenföretagare tar ut sjukpenning. Under perioden 2000–2005 var det årligen drygt 15 procent av egenföretagarna, dvs. knappt var sjätte, som tog ut sjukpenning.  Det innebär att hela 85 procent av egenföretagarna inte tog ut någon sjukpenning. För denna grupp innebär förlängningen av den grundläggande karenstiden till sju dagar, och medföljande sänkning av egenavgifterna med 0,74 procentenheter, en klar förbättring.

Skulle du som egenföretagare vara sjuk ofta omfattas du framöver av det allmänna högriskskyddet. Detta skydd träder in efter 5 sjukperioder och sammanlagt 21 karensdagar. Det innebär att egenföretagare får sjukpenning redan första dagen fr.o.m. den 6: e sjukperioden, förutsatt att denne varit sjuk 21 dagar. Det allmänna högriskskyddet säkerställer således att egenföretagare har ett gott skydd vid korta sjukdomsfall samtidigt som den grundläggande karenstiden förlängs till sju dagar.

• Anonym (Besviken)

Tack för ditt svar!

Men frågan kvarstår. Hur kan försämrade valmöjligheter öka flexibiliteten och valfriheten? Om det nu inte är så många som tar ut sjukpeng från f-kassan, varför kan då inte de som väljer att betala högre avgift få fortsätta att göra det och därmed få en karensdag eller tre karensdagar? Sju dagar kan ju finnas med som ett nytt alternativ och då får man de siffror du pratar om. Men varför tar ni bort VALET att ha en eller tre karensdagar och betala högre sjukpeng. Valet att ha 90 dagar kan ju läggas till ändå, om nu syftet är att öka valfriheten. Med tanke på att det, som du skriver, inte är så många som tar ut sjukpeng så borde det ju inte vara stora pengar att tjäna på att ta bort ett trygghetsskapande alternativ. De 85 procenten ni talar om är ju fria att välja sju dagar även i det fallet de andra alternativen finns kvar. För oss andra, som under en kort och begränsad period i livet har behov av en fungerande sjukpeng för att under dessa ändå så tuffa småbarnsår kunna ha kvar våra företag (vilket inte är helt lätt under t ex den tid man är föräldraledig) så är ju en sänkt egenavgift på på endast 1 770 kr per år är ju ett hån. Särskilt för oss som måste ta ut de där 21 karensdagarna innan vi kan börja få sjukpeng. Det är en förlust på MÅNGA tusenlappar hur välvilligt du än räknar. Dessutom kanske det inte alls alltid kan handla om att få 21 dagar på endast fem perioder när du är inne i dagisåkommornas tid.

Ni kan ju inte på allvar hävda att det här ökar flexibiliteten och valfriheten. Då underskattar ni ju väljarnas intelligens. Att just Centern är med och driver det här som så tydligt försämrar för egenförtagare och främst oss kvinnor gör mig besviken och ledsen! Ni säger er ju alltid stå på vår sida! Men inte nu längre, tydligen.

• Anonym (Besviken)

Jag undrar också om företagare har uttryckt en efterfrågan på fler karensdagar, så många som 90, med tanke på att de flesta, som du själv skriver, "hade en eller tre dagars karenstid och var därefter berättigade till sjukpenning från Försäkringskassan". Av ett sådant faktum kan man ju gissa att egenföretagare inte efterfrågar fler karensdagar. I så fall skulle väl de redan ha valt alternativet 30 dagar, eftersom det redan fanns?

Många företagarföreningar har ju dessutom kritiserat det här beslutet. Så varför fortsätta hävda att det är företagare som vill ha det så?

Svar på tråden Småbarnsförälder och egenföretagare - hur?