• Gumlan

16 månaders barn, hur många ord kan dom? :-)

alltid kul att se om ens barn kan många eller få ord för sin ålder. vad är vanligt? Då menar jag ord som upprepade ggr säts i ett sammanhang så att man vet att barnet vet vad ordet betyder. Det slinker ju ofta ut ord som förmodligen itne är meningen att dom ska vara riktigt ord, men medvetna ord va säger era små??

• Svar på tråden 16 månaders barn, hur många ord kan dom? :-)
  • Jo79

Inte mycket än... 15 månader och det som läter är mest läten och ljudkombinationer. Mammamammama låter hon när hon blir lessen, men än kan jag inte påstå att hon pratar. Dä! Säger hon förstås och pekar på olika saker som hon vill att man ska benämna, men än stannar det vid det.

• GULDHJÄRTA

Det är nog väldigt inividuellt min lilltjej, 15 mån, pratar som en liten goja, säger saker som hon förstår vad det är för hon kan peka på sakerna också, hon säger t.e. x.
    Lampa, mamma, pappa, titta, vovve, bebis, mat, välling, dricka, natt natt, hej.
    och massor mer, hon kan även olika kroppsdelar som foten, örat. näsan o.s.v

Vet inte om hon är tidig, det är så olika, min systerson är 2 år och pratar bara enstaka ord mindre än min dotter.

• Gumlan

guldhjärta - jo, dte måste nog vara tidigt, jag har inte hört så små prata så mycket

Jo79 - sådär började min son med, att säga dä eller ä dä och peka på saker

• gotland

Min son är iofs 17 månader. Han använder ca 60-70 ord men jag tror inte det är så vanligt. Han pratar i meningar också men då mest på sitt eget språk.
    Tror det vanligaste är att de kan ca 10 ord eller några fler vid 16 månader. Alla är så olika!!!

• Trollskog

Min son är snart 14 mån och pratar hela dagarna och det har han gjort sen han var 11 mån.
    Han använder ca 25 ord allt från mamma, pappa, titta där, lampa, hoppa, tappa, boppa=borta, bada, till "halva" ord som båå=boll, hätt=häst, tatta=vällingflaska, gunggung, pä=päron, appe=äpple m.m
    Listan kan göras ganska lång och det kommer nya ord hela tiden.

• ash

Vill bara påpeka att det är egentligen inte viktigt (i form av utveckling) hur många ord barnen kan....

Det som är viktigare är hur många ord de förstår... tex om ni står i badrummet och ska borsta tänderna och frågar var tandborsten är. Betyder det inte att de egentligen förstår ordet utan samanhang... utan om man sitter vid matbordet och frågar om tandborsten och de pekar på badrummet.. då förstår de meningen av orden...

Det är denna förståelse som senare är viktig för utvecklingen... inte antal ord barn kan säga eller härma...

Bara lite info...

• Gumlan

ash - det var förståelsen för ord jag var nyfiken på hur mycket barn kunde.. för härma kan dom ju göra mycket utan att ha en aning om vad dom snackar om. Jag menar medvetna ord som man märker att dom förstår betydelsen av

• ash

men ett barn måste inte kunna säga ett ord för att förstå det... det var det jag ville får fram... du skriver i inledningen om ord som upprepas iofs i sammanhang... men barn kan förstå många fler ord än de kan säga... det är egentligen det som är intressant.

Och flera i denna tråd räknar upp antal ord som sägs.. tänkte bara att man ska inte bli orolig om ens barn inte säger många ord för det har inte så stor betydelse så detta oftast kommer igång förr eller senare... men om barnet inte förstår orden är det värre...

• sofia23

min son på 16 månader kan inte så många ord,
    han kan tex mamma,pappa,katt,vatten,dagis o tack

däremot vET han vad allt är..
    säger jag tex kan du gå o hämta pappret som ligger på golvet o slänga de ti pappaerskorgen gör han det utan problem...

Svar på tråden 16 månaders barn, hur många ord kan dom? :-)