• Kattbacken

Min 2-åring dreglar fortfarande, mycket!

Finns det något man kan göra åt detta enorma dreglande? Verkar inte som att hon dreglar lika mycket på dagis för hon är inte blöt på tröjan när vi hämtar henne och de använder aldrig "dregel lapparna" som vi skickar med. Nu har hon även börjat säga till att hon vill byta tröja för att den är blöt.. Är det någon som har liknande problem och när försvann det i så fall?

• Svar på tråden Min 2-åring dreglar fortfarande, mycket!
  • Alcarinque

Runt 2½ slutade min dotter. Och hon dregglade också massor innan...

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Grus grus

Det är olika från barn till barn och inget ovanligt. Kan vara att hon fortfarande får tänder? Vi hade en fyraåring på mitt jobb som fortfarande dreglade väldigt mycket. Då fick vi olika övningar att göra med det barnet för att stärka munmotoriken. Man kan blåsa en liten fjäder till varandra över ett bord, man kan dricka mycket med sugrör och göra sugrörsmålningar (en klick vattenfärg på papper som man sedan blåser med luft på så att det bli som solar). Det finns även blåspennor att köpa som är kul och bra träning. Vi tog även locket till en skokartong, gjorde små pappersmål i varje ände och hade en pingisboll som vi blåste på för att försöka göra mål på den andre. Mycket roligt! För är det inte tänder och det håller i sig när man är över tre, då kan det vara munmotoriken som bara behöver en extra knuff. Men än så länge behöver det inte vara något speciellt.
    Sen kan man dessutom göra roliga tungövningar. Det finns vad vi kallade det för tungleken, när man bankar sig själv i bakhuvudet och då sträcker ut tungan. Sen drar man i ena örat och tungan åker till den mungipan, sen drar man i det andra örat och tungan åker till den mungipan. Sen killar man sig själv på hakan och tungan sträcks ut så långt man kan. Sen knackar man på näsan, och då tar man in tungan. En jätterolig liten lek och fröken ser alltid tokig ut, tycker barnen. Mycket skratt när man gör det med barnen! Ja, jag kan räkna upp många munmotorikövningar som du kan hålla i minnet ifall det håller i sig. Om ditt barn fortfarande dricker med flaska eller pipmugg, kan du sluta med det och börja med glas. Det är också en bra övning. Lycka till!

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
Svar på tråden Min 2-åring dreglar fortfarande, mycket!