Lady Macbeth skrev 2010-08-22 10:18:29 följande:
Vad gör ni i nuläget för att göra världen till en bättre plats att leva på för alla? Hur mycket av er tid lägger ni på det? Ser ni inte en risk att er död kommer att innebära att alla de andra bra sakerna ni gör inte blir gjorda och att det i slutändan kommer att innebära att ert beslut att förkorta ert eget liv till förmån för någon annans inverkar negativt på världen?
Och så vidare! Berätta
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-22 10:26
Jag syftar här på genomtänkta beslut att offra livet, inte situationer där man bara räddar någon med fara för sitt eget liv.
Jag hänger inte riktigt med i uppdateringen. Menar du att allt handlar om att offra sitt liv och på så sätt göra världen bättre? I så fall kommer du inte att få några svar.
Om vi tar bort det bombastiska att offra livet så är det en intressant fråga.
Det korta svaret är att jag gör världen bättre bara genom att finnas till!
Jag vill inte gå in på i detaljer men jag är engagerad och påverkar andra människor på olika sätt. Det går inte att räkna tiden eftersom det är ett sätt att leva, det genomsyrar hela livet i allt jag gör. Tror definitivt inte att det förkortar liv, snarare tvärtom. (vilket även styrks i avhandlingar om meningsfull tillvaro.) Jag tror inte att det är vanligt att människor bränner ut sig pga engagemang i andra utan att de som är engagerade är mer mottagliga för sin egen kropps signaler, alltså tvärtemot de som bränner ut sig tex pga arbete.
Det finns ingen risk att världsförbättringen slutar då jag dör eftersom världen har blivit bättre och andra kommer att ta vid där jag slutat. Det ligger i sakens natur.