• Yildirim

En fråga till er muslimer!

Till alla systrar där ute....

Äter ej gris då de är smutsigt och haram....
    Inga problem! Men jag har börjat förstå att en hel del livsmedel innehåller grisfett fast man inte tänker på det! HJÄLP! Kan jag äta chips? ost? smör? glass? Det står ju aldrig på innehållsförteckningen "grisfett" utan bara beteckningar... Är livrädd... vad ska man våga äta nu då utan att slippa få i sig grisfett?!

• Svar på tråden En fråga till er muslimer!
  • Nami08

På livsmedelsverkets hemsida kan du läsa vad de olika beteckningarna innehåller. Min erfarenhet är att det ofta står (svin) om det är det eller så står det animaliskt fett och då kan det vara från svin men inte garanterat.

http://www.slv.se/

• Aminah

Jag brukar undvika produkter med animaliskt fett (då svinkött är billigare än nöt så bara antar jag att det används mest) och E-ämnen så gott det går. Om man köper gele godis tex så står det om de innehåller gelatin från svin eller nöt, så då är det ju bara att läsa.

Jag brukar även laga vår mat från grunden för att slippa så mycket skit som möjligt. Glad

Om jag mot förmodan skulle få i mig något med gris i utan att veta det tror och hoppas jag på att Allah förlåter mig.

Chips brukar de väl fritera i solrosolja eller rapsolja, men läs på om du köper ett okänt märke vilken olja som har använts.

Köp smör som inte innehåller animaliskt fett.

Glass, är det gelatin som skulle kunna finnas då eller? Det har jag missat!

• Yildirim
    Aminah skrev 2010-08-22 14:33:41 följande:
    Jag brukar undvika produkter med animaliskt fett (då svinkött är billigare än nöt så bara antar jag att det används mest) och E-ämnen så gott det går. Om man köper gele godis tex så står det om de innehåller gelatin från svin eller nöt, så då är det ju bara att läsa.

Jag brukar även laga vår mat från grunden för att slippa så mycket skit som möjligt. Glad

Om jag mot förmodan skulle få i mig något med gris i utan att veta det tror och hoppas jag på att Allah förlåter mig.

Chips brukar de väl fritera i solrosolja eller rapsolja, men läs på om du köper ett okänt märke vilken olja som har använts.

Köp smör som inte innehåller animaliskt fett.

Glass, är det gelatin som skulle kunna finnas då eller? Det har jag missat!
    Tack så mycket för tipsen! Så E-ämnen innehåller till största del animaliskt fett eller?
    Läste på islamguiden.se att det kan innehålla grisfett i glass! Läskigt.... det visste jag inte
  • Aminah
    Yildirim skrev 2010-08-22 15:28:52 följande:
    Tack så mycket för tipsen! Så E-ämnen innehåller till största del animaliskt fett eller?
    Läste på islamguiden.se att det kan innehålla grisfett i glass! Läskigt.... det visste jag inte
    Njä, inte alla E-ämnen. Men vad jag vet så är inga E-ämnen direkt bra för kroppen. Men i bifogad länk ser du vilka E-ämnen som kan ha animaliskt ursprung www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Tillsatser-/Vilka-tillsatser-kan-ha-animaliskt-ursprung/

Men fy, då får man kanske forska vidare om vad glassen eventuellt skulle kunna innehålla, för det har jag aldrig hört Förvånad
  • yuzz

Kan tänka mig att det finns gelatin i glassar som innehåller såser eller liknade men ej glassar som är gjorda på bara färsk grädde. Sen ska man inte äta mashmallows heller eftersom det innehåller gelatin och det finns det ju i vissa glass sorter..

(¯`°?.¸♥ ღSalsabeel 10/3-2007 & Ayman 23/8-2008ღ ♥¸.?°´¯) Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄&
  • Posh

Magnum innehåller grisfett, så den kan ni ju akta er för Spöke

Nej men allvarligt ts, du verkar dras med många nojor, det är inte riktigt hälsosamt.

Angående E tillsatser finns det oerhört bra info om man bara använder google. Svårare än så är det icke.
    Att du skriver att gris är smutsigt låter lite hysteriskt men är du muslim är det ju din plikt att undersöka vad du käkar så ta och googla du, det finns både böcker och liknande man kan köpa och ha i bakfickan om man vill.

• Yildirim
    Posh skrev 2010-08-22 16:55:17 följande:
    Magnum innehåller grisfett, så den kan ni ju akta er för Spöke

Nej men allvarligt ts, du verkar dras med många nojor, det är inte riktigt hälsosamt.

Angående E tillsatser finns det oerhört bra info om man bara använder google. Svårare än så är det icke.
    Att du skriver att gris är smutsigt låter lite hysteriskt men är du muslim är det ju din plikt att undersöka vad du käkar så ta och googla du, det finns både böcker och liknande man kan köpa och ha i bakfickan om man vill.
    Vadå noja? Du kanske inte är medveten om hur smutsigt griskött är? varför tror du att det är förbjudet inom alla dom 3 största religionera judendom, islam och kristendom? Läs på och bli äcklad av vad du egentligen stoppar i dig.
  • Posh
    Yildirim skrev 2010-08-22 17:53:29 följande:
    Vadå noja? Du kanske inte är medveten om hur smutsigt griskött är? varför tror du att det är förbjudet inom alla dom 3 största religionera judendom, islam och kristendom? Läs på och bli äcklad av vad du egentligen stoppar i dig.
    Griskött är inte smutsigare än annat kött. Snackar vi symboliskt skitigt enligt islams läror, sure.
    Snackar vi trikiner är det inte en faktor 2010. Det var det dock på 600 talet.

Nej haha, jag blir inte äcklad av läsa om griskött. Jag blir äcklad av att läsa om e tillsatser däremot, vilket är anledningen till att jag har koll på dessa.
  • Yildirim
    Posh skrev 2010-08-22 17:56:51 följande:
    Griskött är inte smutsigare än annat kött. Snackar vi symboliskt skitigt enligt islams läror, sure.
    Snackar vi trikiner är det inte en faktor 2010. Det var det dock på 600 talet.

Nej haha, jag blir inte äcklad av läsa om griskött. Jag blir äcklad av att läsa om e tillsatser däremot, vilket är anledningen till att jag har koll på dessa.
    Vad vet du om griskött då?
  • Posh
    Yildirim skrev 2010-08-22 18:01:24 följande:
    Vad vet du om griskött då?
    Då får nog utveckla din fråga.
Svar på tråden En fråga till er muslimer!