• Sannive

    Hårschampo som tar bort kalk?

    Jag har varit och arbetat på Gotland i tre månader och under den tiden har jag tvättat mitt hår i det extremt höga kalkhaltiga vatten som finns där vilket har resulterat i supertorrt och fallfärdigt hår. Inte så roligt när man har väldigt långt hår.
    Jag har hört att det skall finnas ett schampo som tar bort kalkavlagringar ifrån hårstrået, är det någon här som har hört talas om det och vet vad det har för namn?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Hårschampo som tar bort kalk?
  • Alkyone

    Soda tar bort kalk men du lär se ut som ett troll efteråt.

    Fö tror jag att det där tillhör kategorin "allt går att sälja med mördande reklam". Tror inte att du har problem med kalkavlagringar på hårståna utan att hårbotten är uttorkad av tex saltbad och schampo. Tänk efter. Kalkavlagringar i badrummet får du på de ställen som ständigt utsätts för vatten och inte bara lite nu och då.
    För du tvättade väl inte håret flera gånger om dagen eller så fort det torkat och gick med yllemössa så att hårstråna legat som packade sillar och inte haft en chans att nöta av ev avlagringar ?

    Schampo är starkt uttorkande så antingen provar du med inpackningar eller att sluta med scampo helt och hållet.

  • Sannive

    Nej, jag pratar inte om hårbotten, den mår aldeles utmärkt. Jag pratar om håret i sig. Hårstråna.

    Det är allmänt känt på Gotland att vattnet där är rena döden för de med lite längre hår då det plötsligt slits på ett helt annat sätt på grund utav det hårda vattnet. De flesta använder inte balsam utan använder sig utav inpackningar istället så det är INTE bara jag som har märkt av detta problem.

    Jag fick det förklarat för mig att vattnet i brunnarna är så kalkrikt att det lägger sig som ett sugrör runt omkring hårstrået och att det bryst av, eller blir en eländig torr massa som mitt har blivit. Jag märkte skilnad på mitt hår bara efter en vecka på ön mot hur det såg ut innan.

    Så jag frågar igen, är det någon som vet vilket schampo jag menar?

  • livetärgött

    Har använt ett från matrix när vi hade egen brunn som var rätt kalkrikt vatten i. Sen tror jag lanza har nån variant riktad mot simmare som ofta badar i badhus med klor. Dessa schampon ska resa bort det mesta! Köpte från lyko.se

    www.lyko.se/&cat_id=240

    www.lyko.se/&cat_id=78

    Hoppas länkarna funkar!

  • Joico

    Jag tror att bara du använder ett riktigt bra schampoo (alltså inget från ICA) så kommer håret att repa sig. samt bra inpackningar.

    Gå till en frisörsalong så kan dom hjälpa dig att hitta ett bra schampo

Svar på tråden Hårschampo som tar bort kalk?