Siri29 skrev 2010-08-25 10:41:43 följande:
Hej Gaytjej.
Jag hoppas jag kan tänka om lite här - tack ni som delar med er av era tankar. Jag måste erkänna att efter att jag ringt till Stork och dom berättat att en donator faktiskt kan ge upphov till 100 barn - ja, då blev jag ännu mer chockad.
Om era barn frågar er om dem kan ha några biologiska "halvsyskon" (gillar inte att använda ordet syskon men i brist på bättre ord) och i så fall hur många - tycker ni då inte det känns jobbigt att säga: "Ja, det kan vara 100-200 barn" ?
Hur tror ni att era barn kommer reagera på det? Tänk om barnet får en massa funderingar?
Återigen tack för att ni delar med er. Jag är som sagt öppen för att tänka i nya banor och hoppas verkligen att det kan bli något av den danska resan på grund av att köerna i Sverige är sååååå långa just nu.
tack och kram på er
Hejhej!
Jag och min fru valde anonym donator efter noga övervägande. Tycker det är viktigt att man tänker igenom, precis som ni gör, vad som känns rätt för er. Jag visste inte alls om skillnaden mellan sverige och danmark vad gäller hur många barn som kan bli till av samma donator förrän jag läste det här i tråden. Men jag känner inte att det känns jobigt. Jag skulle nog svara mitt barn att det är möjligt att fler par kan ha fått hjälp av samma donator, och att hur många par det rör sig om vet vi inte. Sedan kan barnet självklart få funderingar men det kan det nog få ändå, viktigast är att man själv trygg i sitt beslut och kan signalera det till barnet. Lycka till!