• Helene70

Bärsjal till 8-månaders bebis?

Är det någon här som använder/har använt sjal till större barn d.v.s. från 8 månader och uppåt. Vad har ni för positiva/negativa erfarenheter.

Jag har en BB som jag tycker är värdelös och nu funderar jag starkt på att sälja den och köpa en ergo i stället. Men innan jag gör detta så vill jag höra om bärsjal är att föredra framför ergon.

Vad säger ni som har den erfarenheten?

• Svar på tråden Bärsjal till 8-månaders bebis?
  • ChinChin

Jag hade en trikå-bärsjal från 11 månaders ålder, min son vägde då ca 9kg. Efter 12kg hade jag en vävd långsjal varvat med en ergonomisk bärsele (Patapum, samma stil som Ergo). Med dessa två bar både min man och jag tills sonen vägde 15kg. Lysande! Jag kunde bära i timmar, och bar både ute och inne. Skillnaden mellan sjal och ergonomisk sele är dessa:
    Sjal:Tar tid att lära sig knyta, men bebisen kan gömma huvudet i den, du kan bära plånbok och en exta blöja i den, och det är lite extra mysfaktor. Sjalen kan också användas till hängmatta eller duk, och tar ingen plats att packa med sig.
    Sele: Lätt att ställa in, men man missar det andra ovan.
    Du kommer inte att ångra dig vilket du än väljer!

• Flickan och kråkan

Jag har använt en vävd långsjal från cirka 4 månader, då jag inte tyckte trikån avlastade bra längre. Har en easycare som är helt underbar och som jag rekommenderar varmt. Oavsett vilken du väljer så är det vävd långsjal du behöver om du bär mycket, och den ska vara diagonalvävd. Bär enbart min yngsta fortfarande (han är snart 16 månader) men jag har numera lagt sjalen på hyllan och använder i stort sett enbart bärsele. Smidigt när det är väldigt mycket i och ur hela tiden. Sjal avlastar ju klart bäst och känns mysigast. Bärsele är snabbt och enkelt när det är mycket i och ur. Jag bär i en boba2G som jag rekommenderar varmt. Den är just tänkt för lite äldre barn, så bättre stöd och bredare ryggparti än de flesta andra ergonomiska bärselar har. Annars är det ju huvudsakligen din kroppsform som har störst betydelse för just vilken du väljer av bärselarna.

Jag skulle skaffat både och om jag vore du. Båda är suveräna på sitt sätt....och ditt barn kommer att bli större och vildare .

• Helene70

Tack för era svar!

FL är ju rena guldgruvan många mångerSkrattande.

Efter att ha läst era inlägg så lutar det nog åt att jag kommer att köpa både sjal och sele. Just nu kör jag lite afrikanskt då jag använder ett vanligt lakan i stället för baby björnen som har visat sig vara VÄRDELÖS. Hur kan dom sälja den dyngan?
    Problememt med lakanet är (som ni säkert har listat ut) att barnet inte sitter så skönt men lakanet är ljusår bättre för min rygg.

Frösöblomster: Har du erfarenhet av ergo också eller har du bara kört boba2G? Jag är lite i valet och kvalet vilken jag ska välja. Jag ska tillägga att jag är en liten mamma på 154 cm och 48 kg.

• Flickan och kråkan
    Helene70 skrev 2010-08-23 12:46:39 följande:

Tack för era svar!

FL är ju rena guldgruvan många mångerSkrattande.

Efter att ha läst era inlägg så lutar det nog åt att jag kommer att köpa både sjal och sele. Just nu kör jag lite afrikanskt då jag använder ett vanligt lakan i stället för baby björnen som har visat sig vara VÄRDELÖS. Hur kan dom sälja den dyngan?
    Problememt med lakanet är (som ni säkert har listat ut) att barnet inte sitter så skönt men lakanet är ljusår bättre för min rygg.

Frösöblomster: Har du erfarenhet av ergo också eller har du bara kört boba2G? Jag är lite i valet och kvalet vilken jag ska välja. Jag ska tillägga att jag är en liten mamma på 154 cm och 48 kg.

Jag är också liten 160 och 48 kg. Jag är lite tveksam vad gäller ergon om du är så pass kort. Man kan dra åt höftbältet bra, men minsta måttet på axelbanden är rätt långt. Passar längre bärare bättre. Jag har burit i Angelpack tidigare som jag älskar, som också passar små personer, men den avlastar inte lika bra när barnet blir lite tyngre. Avlastar säkert bra ett tag till, men jag skulle satsat på en annan när hon nu är så pass "gammal" så hon inte växer ur den för fort så att säga. För små bärare brukar annars beco butterfly II rekommenderas. Action baby carrier sitter också kanonbra på mig, men den är ordentligt låg i ryggpartiet och har man en "utbrytarkung" (eller drottning) så bör man hoppa den . Min yngsta höll på att göra en bakåtvolt ur när jag provade den (han var 4 månader då).....vet inte hur den avlastar när barnet blir tyngre heller.

Summa sumarum: Du har inte möjlighet att prova ? Annars skulle jag nog rekommendera becon eller boban till dig. Även om boban är tänkt för lite större barn, så vet jag dem som haft den från 7-8 månader och att den fungerat bra.
  • Helene70

Jag var iväg idag och köpte en boba 2G. Jag och lillen är mycket nöjda!

Har burit mycket hela dagen och det är verkligen STOOOOR skillnad från babybjörnen.

Tack för att ni tog er tid att hjälpa migGlad

• örtagård

Vi har vävd långsjal - till mig och mannen tar en ergo. Vi började med bb på första barnet. bb och trikåsjal på andra (till ca fem mån för jag hade ont i foten av en skada -tyngden pressade på oavsett bärdon men han var och är ett vagnbarn och bärbarn också iofs). Till tredje blev det tikåsjal till fem mån sen vävd långsjal och ergo och fortfarande (nu åtta mån). Mellanpojken åker också i ergon emellanåt (tre år).

Tycker knytande gick att lära relativt fort. Har bara provat ett par sätt men känner fortfarande inte behov av fler (bär på  magen. Ska prova sidan snart och rygg längre fram. Kanske införskaffar en kortsjal för lite mer upp och ner i famnen då lillan är rysligt motorisk just nu och helst MYCKET på maken och gående med stöd.

Kapar för råd om kortjsal eller ringsjal.. .någon? Tycker knyta är lätt men att det blir mycket tyg ute när marken är våt och det ska i och ur så mycket. Kommer på mig med att bära i famnen mycket just nu.

• Flickan och kråkan
    Helene70 skrev 2010-08-28 22:02:08 följande:

Jag var iväg idag och köpte en boba 2G. Jag och lillen är mycket nöjda!

Har burit mycket hela dagen och det är verkligen STOOOOR skillnad från babybjörnen.

Tack för att ni tog er tid att hjälpa migGlad

Vad roligt att den passar er så bra också
Svar på tråden Bärsjal till 8-månaders bebis?