• Anonym (hemlig brud)

Att gifta sig utan gäster...någon som gjort det?

Jag och min sambo väntar barn och har bestämt, efter många års velande från hans sida, att vi ska gifta oss innan barnet kommer. Vi vill gifta oss för att vi älskar varandra, för att förstärka känslan av att vi bildar en familj och för den juridiska trygghet som det innebär. Vi vill INTE involvera en massa människor, spendera en massa pengar, dra in det kyrkliga eller behöva samla ihop släkten.

Har någon erfarenhet av att gifta sig helt utan gäster?
    Hittade ni något sätt att ändå göra det till en fin dag, "bröllop för två"?
    Hur reagerade familjen? Min far missade min systers bröllop och jag är orolig för att han ska bli besviken över att "missa" mitt också...
    Hur reagerade vännerna? Ett par av mina har gift sig de senaste åren och det känns som att de väntar sig att alla som gifter sig ska bjuda på stor fest...

Jag behöver tips och råd helt enkelt! Det är superhemligt, inte ens mina bästa vänner vet eftersom det skulle förstöra hela grejen - jag vill INTE riskera att någon känner sig manad/tvingad att ställa till möhippa, jag vill varken ställa till besvär eller vara i centrum för någon annan mer än min blivande man.

• Svar på tråden Att gifta sig utan gäster...någon som gjort det?
  • Shadilly

Min pappa och hans ex-fru gifte sig borgerligt, det var de och vittnena i rådhuset och sedan gick de på restaurang. De berättade efteråt att de gift sig

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Anonym

Min syster och hennes man gifte sig hemma i trädgården. Endast 2 grannar var närvarande som vittnen. Familjen fick inget veta förrän dagen efter.

• Delapitated

Åh vet du! Jag har börjat fundera på samma sak! Givetvis finns barndomsdrömmen där att ha ett vitt kyrkligt bröllop men jag tror det tåget har gått ;) Jag vill egentligen bara få vara Fru Holmberg och leva med min man, så ni kan ju antingen göra det borgeligt eller i kyrkan, Utan gäster ^^ Vill någon sedan ställa till med fest för att fira er så låt dom göra det ;)

Givetvis tror jag släkt och vänner blir besvikna över att bli "snuvad" på bröllop men det är ju trots allt ERT bröllop, hur ni nu vill göra så får de lov att komma över det :)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • MartinaE

Vi gifte oss borgligt i hemlighet med endast våra två barn närvarande. Direkt efter drog vi till arlanda och åkte på bröllopsresa!

• Anonym

Jag har gift mig borgerligt, det var endast jag, brudgummen och två vittnen. På kvällen åt vi på restaurang och vi fick lite speciell behandling eftersom vi trots den borgerliga vigseln valde att gifta oss i brudklänning och frack. Sedan åkte vi på bröllopsresa och meddelade via kort att vi gift oss. Vi hade även en fest senare men det är ju knappast nödvändigt.

Det borgerliga vigselceremonin är ganska tråkig. Jag skulle föreslå att ni hittar något sätt att ändå få en innerlig stund tillsammans, vid middagen, innan sänggående eller liknande. Då kan ni tex ha egna löften ni säger till varandra, eller att ni har skrivit varsitt brev till varandra. Ett brev kan ju bli en värdefull gåva att spara. Jag tycker också ni ska vänta med ringbytandet (om ni nu ska byta ringar) till den stunden. Det faller sig inte naturligt att byta ringar i den borgerliga ceremonin utan man skakar hand som ett tecken på sitt "förbund".

Klä upp er! Gå till frissan och gör dig fin i håret osv osv. Det gör att dagen känns mer speciell.

Ni kan ju också tänka ut ett romantiskt ställe att tillbringa bröllopsnatten på, i tält, på hotell eller vad ni nu gillar.

Det var trevligt. I mitt andra äktenskap hade vi dock massa släkt och vänner med under vigseln och gifte oss i kyrkan. Det var mycket roligare

Det var allt jag kom på för tillfället!

• 4mychildren

Har en svägerska som gifte sig i kommunhuset. Det tyckte dom var bra. Alla gör som dom vill =) 

• Anonym

Vi gifte oss i rådhuset med våra bästa vänner som vittnen (ett par). De lovade att inte säga något och INGEN annan visste något om vigseln. Vi hade egen ingångsmusik, finkläder och bukett ändå. Efter vigseln bjöd vi våra vittnen på samma restaurang som kärlek en gång i tiden upptod. Paret som var vittnen var med även den gången. Vittnena hade köpt  en fin present till oss och vi åkte hem till oss och åt ostbricka senare på kvällen. på morgonen ringde vi våra föräldrar och berättade. Ingen misstyckte vad jag vet. Vi hade aldrig detta i tankarna heller. De är säkert väl medvetna om att vi inte skulle ha råd att ha ett så stort bröllop och ingen av våra föräldrar heller. Dessutom tog min make mitt namn och det var helt ok. Att vi bestämde oss för att gifta oss var även för att kunna stå i adoptionskö. Ingen möhippa eller så efteråt. Arbetskamraterna bjöd ut mig och hade en present och makens bror hade gjort en fin tavla åt oss. Makens pappa gav oss samma summa pengar som han en gång gett systern på hennes bröllop.

• Anonym (på flygplatsen)

Vi ska gifta oss på flygplatsen innan vi åker på semester i vinter. Vi kommer att ha två vittnen, ett vänpar till oss, och en av dom är duktig på att fotografera så det ska han göra, samt våra två barn. Vi kommer även ha en tjej som ska sjunga två låtar - Kärleken förde oss samman (Ulf Lundell) och Ännu doftar kärleken (Marie Fredriksson). Ingen av oss vill ha ett stort bröllop, stå i centrum och ha stor fest. Mina föräldrar gifte sig sent och i hemlighet, så jag tror inte dom säger något om det. Inte heller mbm föräldrar. Vi har även många vänner som stuckit iväg eller gift sig med endast familjen närvarande så det känns inte konstigt för oss att göra såhär.

Jag läste om några som hade gift sig borgerligt och sedan åkt iväg på spa över helgen. Lät underbart! Kanske kan vara något för er?!

• Anonym (Perfa)

Min man och jag gifte oss "hemligt". Två vänner var med som vittnen. Vi gifte oss i kyrkan, det var supermysigt! Därefter åt vi lunch med våra vänner, och åkte sedan in till stan där ett hotellrum väntade.

Vi ångrar ingenting! Det var precis som vi ville ha det.

• Anonym (Perfa)
    Anonym (Perfa) skrev 2010-08-23 00:27:02 följande:
    Min man och jag gifte oss "hemligt". Två vänner var med som vittnen. Vi gifte oss i kyrkan, det var supermysigt! Därefter åt vi lunch med våra vänner, och åkte sedan in till stan där ett hotellrum väntade.

Vi ångrar ingenting! Det var precis som vi ville ha det.
    Ja just det... Min mans föräldrar är fortfarande (sju år senare) lite sura för att de inte blev bjudna - men alla andra har tagit det bra. Ska jag vara uppriktig så ger jag blanka fan i vad andra tycker. Det var ju vårt bröllop
Svar på tråden Att gifta sig utan gäster...någon som gjort det?