• SandramedS

Någon som vet om man kan spraya/måla Expedit, Lack mm från IKEA??

Sitter här och vi ska snart flytta.
    Har svartbruna möbler men ska sen till nya lgh byta till vita. Funderar nu på om man skulle kunna testa hur det skulle vara med vitt utan att lägga ut en allt för stor summa pengar om man inte trivs.

Någon som vet om man kan spraya/måla på fejk trä?
    Det är Expedit och Lack från ikea vi har nu som jag skulle vilja prova att ha vita... Skrattande

Känns som det inte borde fastna eftersom dom är så glansiga och man kan ju inte rugga upp ytan eller så men lika bra att fråga Glad

• Svar på tråden Någon som vet om man kan spraya/måla Expedit, Lack mm från IKEA??
  • MeandHim

Jag provade att slipa o betsa men det fäste inte alls. Kanske går bättre med färg.

• Pepprig

Jag har målat en Billy. Det blev jättebra. Började med att rugga upp ytan med fint sandpapper. Målade därefter ett lager med fästgrund och sedan med någon typ av vattenbaserad lackfärg. Det viktiga är just att rugga upp ytan lite och ha fästgrunden så att färgen sedan fäster på möbeln.

• SandramedS
    Pepprig skrev 2010-08-22 21:04:50 följande:
    Jag har målat en Billy. Det blev jättebra. Började med att rugga upp ytan med fint sandpapper. Målade därefter ett lager med fästgrund och sedan med någon typ av vattenbaserad lackfärg. Det viktiga är just att rugga upp ytan lite och ha fästgrunden så att färgen sedan fäster på möbeln.
    Målade eller spraya du?
    Ska gå förbi färgaffärn här borta på gatan senare idag och kolla upp det där. Kanske sätter igång redan ikväll Glad är så less dessa mörka möbler eftersom dom är dammiga igen dagen efter man dammat.....
  • Pepprig

Målade. Lycka till! Blir lite sugen själv och funderar om det finns någon möbel där hemma som kan behöva en uppfräschning!

• SandramedS

Hehehe.. ja jag älskar att göra om och fixa till Glad
    Vill Alltid ha ett projekt

• SandramedS

Har inte påbörjat något ännu.
    Vi ska köpa nya vita möbler istället Skrattande

Någon annan som börjat något rolgit projekt??

• soffiloppan01

målade mina ikea möbler, slipade dem så de såg shabby chick ut. Bord, tv bänk och hylla som nya ´för under 500. Är glad att jag gjorde så ist för att köpa nytt

• SandramedS

Snyggt!  Skrattande
    Min sambo gillar inte tv bänken vi har nu så vi ska köpa Bestå Burs i vitt sen tills vi flyttar.
    Sen vill jag ha en gammal skänk med dörrar att måla vit. Nu har vi Expedit med 8 fack men är less den.. Glad

• Pepprig

Aha!

Jag har ett projekt på gång. Vi har lite stadiga ekmöbler hemma och jag har börjat tröttna på just ekfärgen. Så min plan är att olja dem med en olja med lite mörkare pigment i. Förhoppningsvis blir det lite mysigare då. Möblerna står i ett rätt stort rum och jag får inte till mysigfaktorn riktigt. Jag var till Flügger igår och kollade lite och hittade snygga nyanser. Så nu ska jag - på inrådan från en förtroendeingivande säljare - hem och mäta ytan så att vi inte köper för mycket, eller för lite.

Svar på tråden Någon som vet om man kan spraya/måla Expedit, Lack mm från IKEA??