• Mariella81

Börja äta kött igen efter 14 år?

Är det nån som har börjat äta kött igen efter en längre tid som vegetarian? Kan ni i så fall dela med er av era erfarenheter? Hur börjar man och hur reagerar kroppen?

Själv funderar jag mer och mer i banorna att börja äta kött igen, åtminstone lite grann. Det är numera väldigt opraktiskt att vara vegetarian i en familj där man och son äter kött. Jag vill inte att sonen ska äta quorn och sojaprodukter med en massa tillsatser alltför ofta men jag vill ju ändå att han får i sig ordentligt med järn och proteiner. Att laga två rätter varje dag känns inte så smidigt i längden och dessutom är jag inte säker på att jag känner lika starkt för att vara vegetarian längre. Numera går det ju att köpa mer kravmärkt och närproducerat och då känns det mer okej att äta kött tycker jag.

Men kan man bara börja äta det igen efter nästan 15 år? Har ätit en del fisk och ägg och mejeriprodukter så helt ovan är ju inte magen. Det känns ändå som ett ganska stort steg tycker jag.

Är fortfarande lite osäker och söker väl mest lite input och erfarenheter från andra så kan ni hjälpa mig med det så blir jag glad

• Svar på tråden Börja äta kött igen efter 14 år?
  • PVeraB

Inga problem, jag var vegitarian i 6-7 år. Min lillasyster 13-14. Magen klarade det bra.
    Däremot var det lite värre med samvetet. Så i början åt jag bara kravmärkt kött, sen bara nötkött, sen la jag till fläsk. Kyckling har jag fortfarande lite svårt äta.
    Antingen tänker du ska jag liks äta kött så kommer ju djur dö hur som och det kvittar. Lyckas du övertyga dig själv med det är det ju bara mumsa på.
    Annars tänker du att om de ska dö kan de ju få leva värdigt och äter vilt och kravmärkt.

• Musetti

Jag har inte ätet rött kött på 16år. Började äta fisk efter 6 år, kyckling efter 11 år. Började med väldigt små portioner av kycklinggrytor men fick ändå väldigt ont i magen, kändes som kramp. Det gav sig efter ca två månader. Nu äter jag ofta kyckling.

Måste påpeka att det är stor skillnad på att äta fisk och fågel, då fågelkött är mkt mer "sammansatt" än fisk (kanske med undantag för tonfiskfiléer och svårdfisk, som ju är kotlettfiskar). Det är även skillnad på fågelkött, min mage klarar t.ex inte av struts, som är mer likt rött kött. 

Äter fortfarande inte rött kött för att jag inte vill det. 

• viqan

Sitter lite i samma sits.. 20år som vegeterian, har försökt börja äta alla tre ggr jag fått veta att jag varit gravid... Men de är sååå otroligt äckligt, o jag vill så gärna, men de går inte! Är grymt trött på att alltid vara den krångliga människan när man ska på middag.. Barnen ifrågasätter varför jag inte äter kött...

Äter ingen fisk, skaldjur eller fågel heller...
    Tycker helt enkelt inte om koncistensen av köttet, smaken är god..

Önskar dig all lycka..

• Fluff tomten

Gör det inte. Det finns inget i kött som du inte kan få från växtriket. Jag var helt vego i 8 år, åt kött efter det ett tag och det gick bra, men fan vad äckligt det är att tugga på muskler och dessutom tänka att någon behövde dö för att jag ska äta och jag njöt inte ens av det stackars köttet.

Ur hälsosyfte är det vegetarianer som är friskast och ur ett globalt perspektiv är det solidariskt att vara vegetarian.  

• Mariella81

Tack för era svar! Är fortfarande osäker så jag behöver nog lite mer betänketid men det är alltid bra att höra lite hur andra tänker i frågan.

Flufftomten: Jo, jag vet ju att det går utmärkt att få i sig det man behöver från växtriket, har ju klarat mig bra under 14 år som sagt. Samtidigt har jag kommit till en punkt där det är väldigt opraktiskt att vara vegetarian och därför börjar jag fundera i andra banor. Sen misstänker jag att jag precis som du kanske kommer tycka att det är obehagligt att äta kött men då kan man ju alltid sluta igen.

Fler som har tankar?

• sininen

Jag har börjat äta kött för att jag är magsäcksopererad och började tappa hår. Fick inte i mig allt kroppen behövde och är dessutom gravid nu.

Det var jättesvårt att börja äta kött. Och det är inte så att jag kan äta en stek eller saker med ben i för då påminns man garanterat vad det är man äter. Det är en tröskel man får komma över. Det går om man vill. 

• alezay

För mig var det en långsam upptrappning..blir fortafrande hård i magen ibland av kött. Testa fisk och kyckling först och ta det långsamt.

• Mimmi P

Jag har ingen egen erfarenhet men min pappas fru började äta kött igen efter typ 15-20 år som vegetarian när hon bott ihop med pappa nåt år. Hon var vegetarian av ekonomiska skäl så att ta steget att äta kött igen få hon/vi hade råd var inte så svårt. Hon hade inga problem med magen när hon började äta igen, vad jag minns så trappade hon inte ens upp det försiktigt.

• Augustiblomman

Jag hade varit vegetarian i 6 år när jag började äta kött igen, under resor till främmande länder där det var helt omöjligt att hålla på den sortens principer. Av artighetsskäl, för att språkkunskaperna inte räckte till att förklara, och när det var helt omöjligt att veta vad det var man stoppade i sig över huvud taget... och det gick bra, magen krånglade inte. Jag är ingen köttfantast i nuläget heller, fastän jag inte varit vegetarian på nästan 15 år. Jag tycker det är praktiskt att kunna äta i princip "vad som helst", även om jag i min vardag ofta väljer bort köttet. Jag har svårare för gris- än för nötkött, och för mig är det faktiskt lättare att äta typ en bit oxfilé än kött som man inte ser, som i maträtter med såser osv, eller med ben eller fett kvar. Grillad kyckling är ok, andra tillagningssätt kan funka bra eller inte alls. Fisk är ett bra alternativ som jag lärt mig uppskatta med åren. Skynda långsamt och prova dig fram!

• Ekorrmamman

Jag skulle råda dif till att kontakta en dietist försäkerhets skull!

• ChoopChoopSong
    Fluff tomten skrev 2010-08-22 23:22:32 följande:

Gör det inte. Det finns inget i kött som du inte kan få från växtriket. Jag var helt vego i 8 år, åt kött efter det ett tag och det gick bra, men fan vad äckligt det är att tugga på muskler och dessutom tänka att någon behövde dö för att jag ska äta och jag njöt inte ens av det stackars köttet.

Ur hälsosyfte är det vegetarianer som är friskast och ur ett globalt perspektiv är det solidariskt att vara vegetarian.  

Så där tänke jag länge. Jag var vegetarian i fyra år och tills helt nyligen, åt jag bara kött ibland. I övrigt mest vegetariskt.

Men ur miljö- och resurssynpunkt, är det bästa faktiskt att äta ekologiskt och närproducerat. Oavsett om det är kött eller inte. Naturligtvis är det bättre med grönsaker, men i Norden är det lite svårt att leva så hela året

Tänk på allt soyaprotein du behöver från fjärran länder, om du inte äter kött, fisk eller ägg alls. Tänk vad de transporterna kostar, samt hur mycket skit de släpper ut.

Vi har en relativt liten befolkning i Sverige, så utsläppen från våra egna kor och grisar, torde vara tämligen små i jämförelse. Särskilt om man äter mycket vilt också (renkött, hjortkött, vildsvinskött mm) som jag gör. De djuren finns ju i naturen, oavsett om vi människor äter vegetariskt eller inte.

Sedan kanske man inte vill äta djur av etiska skäl. Men det är en annan sak.

Jag vill egentligen inte äta så mycket animaliska produkter. Men jag "måste". Det är det enda som fungerar för mig, när det gäller hälsa och viktnedgång. Äter jag mest vegetariskt, blir det mycket kolhydrater och då kan jag inte kontrollera mitt ätande, mina hungerkänslor, mitt sockerberoende. Dessutom mår magen piss, hurmöret blir nyckfyllt, blodsockret åker berg- och dalbana etc.

Så jag har nyligen gått från att ha varit "nästan" vegetarian, till att bli en nästan rabiat köttätare. Det har varit en stor omställning, inte minst värderingsmässigt. Vill tillägga att jag inte följer någon "strikt" diet utan äter allt, men jag har dragit ner på kolhydraterna och ersatt med (framför allt) animaliskt protein. Och då blir det mycket kött, fisk och ägg i kosten.
  • ChoopChoopSong

Jag känner flera som har varit vegetarianer i många år och de har inte haft några problem med att börja äta kött igen. Men man kanske inte ska äta en stor biff det första man gör. Man bör vänja magen långsamt.

• Mariella81
    ChoopChoopSong skrev 2010-09-14 13:16:52 följande:
    Jag vill egentligen inte äta så mycket animaliska produkter. Men jag "måste". Det är det enda som fungerar för mig, när det gäller hälsa och viktnedgång. Äter jag mest vegetariskt, blir det mycket kolhydrater och då kan jag inte kontrollera mitt ätande, mina hungerkänslor, mitt sockerberoende. Dessutom mår magen piss, hurmöret blir nyckfyllt, blodsockret åker berg- och dalbana etc.

Sådär känner jag lite också, att jag äter mest kolhydrater. Jag har ökad risk för typ 2-diabetes så därför är jag rädd för att mitt ätande kommer ställa till det för mig i framtiden. Jag inbillar mig att det är lättare att hålla stabila blodsockernivåer med åtminstone delvis animalisk kost.
  • Mariella81
    Ekorrmamman skrev 2010-09-14 12:23:38 följande:
    Jag skulle råda dif till att kontakta en dietist försäkerhets skull!
    Det var en bra idé. Tack!
Svar på tråden Börja äta kött igen efter 14 år?