Tack för alla uppmuntrande och bra komentar.
Anonym (mamman) skrev 2010-08-22 23:41:14 följande:
Vill inte stressa dig utan bara berätta om min son. Vid 2 års ålder hade han fortf. inte börjat prata. Vi tjatade ständigt om lampan och katten men han kunde aldrig peka ut vart lampan var när vi frågade. Han förstod inte heller enklare instruktioner så som "hämta bollen" utan man var tvungen att peka på bollen för att han skulle ha en chans att förstå vad man ville. Vid 2 års ålder kontakade vi BVC som tyckte att vi borde vänta till 3-årskontrollen. Eftersom BVC alltid har strulat för mig tidigare så vägrade jag lyssna på dem och krävde en remiss till logoped. Motvilligt gick dem med på det. Några månader senare fick vi träffa en logoped. Hon var supergullig och tog vår oro på allvar och skickade remiss vidare för att göra hörseltest samt göra en utredning för att "utesluta så han inte hade en diagnos" som hon uttryckte sig. Nu visade utredningen dock att vår son har autism och den diagnosen fick vi för ganska precis ett år sedan (sonen hade då blivit 2,5 år). Att få en diagnos var det bästa som kunde hända hela vår familj. Från att ha gått och känt att något inte riktigt stämde, att det var en problematisk vardag då sonen aldrig gjorde sig förstådd och blev arg och frusterad på oss till att få en diagnos var underbart. Direkt när diagnosen hade ställts så började allt rulla på fort. Inom 3 månader från diagnos ställts hade kommunen beviljat min son resurs på dagis 30 h, dagis hade anställt en underbar kvinna som var med vår son som resurs och hon hade lyckats fått honom att börja kommunicera via teckenspråk. Vi påbörjade även ett intensivt beteendeträningsprogram via autismcenter för honom.
Idag, 1 år senare, är vår son en helt annan person. Han pratar för fullt och gör sig förstådd, vardagen är lättare då kommunikationen fungerar, han fungerar bättre tillsammans med andra barn och förstår vikten av att dela med sig och leka med andra barn. Min son har en högfungerande autism och det är en diagnos som han kommer få leva med hela livet men tack vare tidiga insattser så ger vi honom de bästa förutsättningarna. Man har idag svårt att förstå att han faktiskt har en diagnos - så bra har han svarat på träningen.
Och jag är otroligt tacksam att jag inte lyssnade på BVC som bad mig vänta till 3 års kontrollen med att få en remiss till logoped. Förra veckan fick jag en kallelse till 3års kontrollen, som infaller på torsdag, då är min son 3,5 år och han hade isf tidigast kunnat fått sin diagnos vid 4 års ålder. Forskning visar stt ju tidigare man upptäcker diagnoser desto bättre är det för barnet.
Mitt tips är: gå på dina mammainstinkter - dem brukar leda en rätt! Lycka till!
Ja, min BVC är helt otrolig också!
De har inte haft nån kontroll i tid, min sköterska har varit mer sjukskriven är på jobbet så jag har aldrig känt att jag hade nån förtroende för henne tyvärr!!
Är det några mer saker man ska vara uppmärksam på som kan tyda på autism förutom språket?
Jag vet att det bästa är att man får hjälp i tid för hela familjen!