• stoltmamma88

Fördelar med gifta sig?

Jag undrar lite fördelarna med att gifta sig.
    Då jag och min sambo vart tillsammans i 5 år nu och har 2 barn ihop och känner att vi vill leva med varandra.
    Så har tankarna för oss om giftermål kommit upp.
    Men vad är fördelar och nackdelar med detta?

Jag vet dessa två.
    Arvsrätten. Gifta ärver varandra, sambor måste skriva testamente.

ci Delning av tillgångar. Gifta par delar på allt. Sambor delar bara på bostad och bohag som de köpt för gemensamt bruk. Sambor delar alltså inte på tillgångar som bil, båt, aktier och fritidsställen.

• Svar på tråden Fördelar med gifta sig?
  • puss

om nån blir sjuk eller skadad får man bättre information.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    S Sofia skrev 2010-08-22 21:20:23 följande:
    Testamente mellan sambos är inte tillräckligt!
    det beror väl på vad man vill uppnå.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Majken

Vi hade varit ihop i 9 år när vi gifte oss, hade skrivit testamente och så innan.....men det vi båda upplever som positivt är att det faktiskt (trots att vi nog inte trodde det från början?) fördjupade vår relation oerhört och det känner vi än idag, 6 år senare!

Det är en känsla av samhörighet som är svår att sätta fingret på, men det ÄR en annan sak att vara gift, än att vara sambo - i allafall om du frågar oss!

Love my M-girls
  • aldrigmer

Om det finns barn, dvs bröstarvingar räcker inte ett testamente mellan sambos för att nå samma resultat som vid äktenskap. Annars finns inga fördelar som jag ser det.

Vi äger en liten jordbruksfastighet, jag äger 95% och maken 5%, allt enligt mina föräldrars önskan. Det är mitt barndomshem. Vi har två barn tillsammans. Om jag skulle dött och vi varit sambo hade barnen ärvt och om de då varit omyndiga skulle överförmyndaren blivit inkopplad. Man kan inte skriva bort bröstarvinges laglott. Vi gifte oss, problemet löst.

• S Sofia
    puss skrev 2010-08-23 09:37:45 följande:
    det beror väl på vad man vill uppnå.
    Sant.
    Men om någon skulle avlida så äver barnet sin laglott, (eller vad det nu heter)  Den kan inte testementeras bort.
  • Houdini

En annan fördel med att vara gift är att då är maken närmast anhörig som sambos är det föräldrarna eller ens syskon och alltså dom som bestämmer om man blir sjuk eller råkar ut för en allvarlig olycka, De har all medicinsk beslutanderätt alltså vilken behandling aom ska utföras eller inte, om organen ska doneras osv.
    Jag känner mig lite morbid här bara värsta tänkbara scenarion, och har för mig att om man dör bestämmer föräldrarna var hur och vrför man ska begravas.

Man har mycket bättre juridiskt skydd som gifta än vad man har som sambos, sånt man vill ska vara en personliga egendom kan man skriva äktenskapsförord om, och arv från tex. föräldrar kan bli enskild egendom och innefattas inte i en bodelning vid en ev. skillsmässa.

Har man barn är det oftast bäst att vara gifta framför allt för kvinnan

• stoltmamma88

Tack för alla svaren.
    Skrämmande tanke att mina föräldrar ska få bestämma då vi inte haft kontakt på 7 år.
    Dom känner inte mig det är min sambo som vet allt om mig och hur jag vill ha det.

• Majken
    stoltmamma88 skrev 2010-08-23 19:56:14 följande:
    Tack för alla svaren.
    Skrämmande tanke att mina föräldrar ska få bestämma då vi inte haft kontakt på 7 år.
    Dom känner inte mig det är min sambo som vet allt om mig och hur jag vill ha det.
    Då är det ännu mer viktigt att du/ni skriver ner önskemål inför ev. värsta scenarion....
    Eller så slår ni till och gifter er istället....
    Love my M-girls
Svar på tråden Fördelar med gifta sig?