• Jersey girl

Dåligt resultat på blodprov vid KUB hur gick det sen?

Hej!

Jag har gjort KUB test och fick väldigt dåligt värde på mitt blodprov. Nackspalten såg bra ut 1,6 mm.
    Jag fick en risk på 1:17 att vårt barn har DS, barnmorskan sa att det var blodprovet som drog ner siffran.
    Jag kan tillägga att jag är 35 år.
    Nu till min frågor:

Är det någon annan som har varit ute för samma sak, gick ni vidare till fostervatten prov? Vad blev resultatet?
    Jag hoppas att det är någon som vill dela med sig av sina erfarenheter.

• Svar på tråden Dåligt resultat på blodprov vid KUB hur gick det sen?
  • Chaam

Jag gjorde kub för en vecka sen...eller ja, det blev inget kub för det var en vätskeansamling i nacken i vägen så det blir fvp då detta kunde bero på kromosomavvikelse eller att lymfsystemet inte hade kontakt med blodomloppet vad nu det innebär...

Hursomhelst, jag personligen hade nog gått vidare på fvp om jag var dig..tror jag... då risken ändå är så liten för missfall efter det.
    Men det är för jag oxo är kontrollfreak och vill veta...och skulle grubbla ihjäl mig annars. Sen är det nog viktigt att innan man tar provet oxo fundera på hur man ställer sig vid olika resultat..
    Egentligen tror jag inte åldern spelar större roll..läste någonstans att barn med t ex ds ofta föds av yngre och inte "äldre" men att det upptäcks mer under graviditeten hos "äldre" (35+ har de väl satt gränsen) men att det beror på att "yngre" inte erbjuds fvp (eller kubb i många landsting). Kromosomfel är ju ofta "slumpen"och i vissa fall ärftliga.

Kanske inte var så mycket till hjälp men en liten kommentar iaf...

• Chinirauring

Hejsan. Vi gjorde KUB test och det visade sig att vi fick den högsta risken.
    1:2 fick vi, prata med läkare som rådgav mig att göra abort innan FVP
    Vi valde att göra FVP och det var ju ett tag tills man kunde göra det. Till sist gjorde vi FVP och fick vänta i 2 veckor på svar. Svaret hade kommit bort och vi var tvungna att vänta några dagar till innan svar, så tillslut så fick vi reda på att allt var helt i son ordning. Lilla tjejen är nu 1 år och är hur go som helst. Förstår din oro men försök att ta en dag i taget. Styrkekramar

• Jersey girl

Chinirauring:
    Åh vad skönt att allt gick bra Skrattande men konstigt att läkaren rådde till abort innan FVP Förvånad 
    Vi har bestämt oss för att göra FVP, vi har fått tid den 2 sept känns som en evighet Obestämd sedan ska man gå och våndas innan beskedet kommer oxå... Glädjen över att vara gravid har försvunnit. Jag försöker ta en dag i taget men det är svårt tankarna skenar gärna iväg.

Chaam:

Åh jag förstår verkligen din oro, jag håller tummarna för dig att allt ska gå bra....

• rtimea

Hej Jersey girl!

Vi gjorde KUB test i våras, fick risk för Down-syndrom 1:18. Det var samma sak med mig att blodprovet var dåligt, och jag är också 35 år. Vi gick vidare till moderkaksprov som gav ett svar att bebisen inte har DS. Barnet är beräknad att komma i början av oktober, så det inte är så lång tid kvar.
    Jag förstår din känsla, din oro och även att det är svårt att glädjas över graviditeten, jag kände likadant.
    Jag hoppas att allt ska gå bra med fvp och ni får ett bra svar och sedan kan lugna er och bara njuta! Jag håller tummarna!

• Jersey girl

rtimea:

Åh vad skönt att höra att ni fick ett positivt resultat Skrattande. Vi ska göra Fvp i morgon och jag hoppas att vi har samma tur Skäms. Jag har stängt av alla känslor kring min graviditet men jag hoppas verkligen att allt är bra så man får njuta resten av tiden.

Jag önskar er all lycka med er lille knodd Skrattande och tack för att du tog dig tid att svara det har tänds ett litet hopp nu i alla fall. Glad

• London Gal

Hej Jersey Girl, hoppas FVP gick bra och att du får svar snabbt!

Jag är 36 och fick ett halvdåligt resultat på KUB testet - 1:187 för trisomi 21. Nackuppklarningen var bra (1.8), men det var något i blodprovet som gjorde att resultatet blev lite sämre än det kunde ha varit. Vi var hos läkaren idag för att prata igenom vad vi skulle göra, och har bestämt oss för att inte gå vidare med FVP. Det känns som att risken för Downs ändå är ganska liten, och framförallt att den inte är större än risken för missfall vid ett FVP. Det har tagit oss ett år av försök och ett missfall att nå hit, och det skulle kännas hemskt om vi dödade en frisk bebis nu. Dessutom känner jag att ett barn med Downs inte skulle innebära jordens undergång, samt att det finns så mycket som kan gå fel att man aldrig kan försäkra sig mot allt och vara helt lugn! 

Läkaren idag var jättebra, hon förklarade att värdena som mäts i blodprovet jämförs mot en normaldistribution, och om man ligger mot kanten i den så ger det utslag i den totala riskberäkningen. Man kan alltså ligga inom det normala spannet, men ändå få en negativ inverkan på sin risk. Hon sa att det är ovanligt att ett foster med bra nackuppklarning visar sig ha Downs, även om det KAN hända.

Hon sa också att många barn (50-60%) med Downs har hjärtproblem, och att detta ofta kan ses vid UL i v. 18 - så om man ser ett friskt hjärta då så är det ett bra tecken! Hon erbjöd oss också ett extra UL runt v. 22 för att kolla hjärtat en gång till.

Summan av kardemumman är att jag känner mig hyfsat lugn och nöjd med vårt beslut - men helt lugn kommer man ju inte att vara förren bebisen är ute! Eller som min sambo sa när vi fick veta att vi var gravida: "Jaha, då ska man vara konstant nervös i 20 år då"! :)

• Jersey girl

Nu var FVP gjort Skäms Jag hoppas att allt går bra, man är ju konstant orolig dels för missfalls risken och sedan så klart för vad resultatet blir.

London Gal:

När vi väntade våran son som är 13 månader nu gjorde vi KUB test och fick en risk på 1:223 vi gick inte vidare med FVP då och allt har ju gått bra. Men nu kände vi att risken för att få ett barn med DS är större än risken för missfall så vi valde att ta ett FVP. Vi har gjort IVF på bägge barnen så vi har oxå fått kämpa så jag förstår dig att du inte vill chansa och det hade inte jag gjort i din sits heller. Risken för att du ska få ett DS barn är väldigt liten.

Vår läkare sa likadant ang. blodprovet, risken är mindre när det är blodprovet som drar ner siffrorna. Men man kan ju inte ge några garantier.

Nu hoppas jag bara att helgen går fort och att telefonen inte ringer i början på nästa vecka utan att vi får ett brev på posten istället.

Svar på tråden Dåligt resultat på blodprov vid KUB hur gick det sen?