Hej Jersey Girl, hoppas FVP gick bra och att du får svar snabbt!
Jag är 36 och fick ett halvdåligt resultat på KUB testet - 1:187 för trisomi 21. Nackuppklarningen var bra (1.8), men det var något i blodprovet som gjorde att resultatet blev lite sämre än det kunde ha varit. Vi var hos läkaren idag för att prata igenom vad vi skulle göra, och har bestämt oss för att inte gå vidare med FVP. Det känns som att risken för Downs ändå är ganska liten, och framförallt att den inte är större än risken för missfall vid ett FVP. Det har tagit oss ett år av försök och ett missfall att nå hit, och det skulle kännas hemskt om vi dödade en frisk bebis nu. Dessutom känner jag att ett barn med Downs inte skulle innebära jordens undergång, samt att det finns så mycket som kan gå fel att man aldrig kan försäkra sig mot allt och vara helt lugn!
Läkaren idag var jättebra, hon förklarade att värdena som mäts i blodprovet jämförs mot en normaldistribution, och om man ligger mot kanten i den så ger det utslag i den totala riskberäkningen. Man kan alltså ligga inom det normala spannet, men ändå få en negativ inverkan på sin risk. Hon sa att det är ovanligt att ett foster med bra nackuppklarning visar sig ha Downs, även om det KAN hända.
Hon sa också att många barn (50-60%) med Downs har hjärtproblem, och att detta ofta kan ses vid UL i v. 18 - så om man ser ett friskt hjärta då så är det ett bra tecken! Hon erbjöd oss också ett extra UL runt v. 22 för att kolla hjärtat en gång till.
Summan av kardemumman är att jag känner mig hyfsat lugn och nöjd med vårt beslut - men helt lugn kommer man ju inte att vara förren bebisen är ute! Eller som min sambo sa när vi fick veta att vi var gravida: "Jaha, då ska man vara konstant nervös i 20 år då"! :)