• Leos och Vincents mamma

Glasfärg på barnmatsburkar..

Vi har massor med barnmatsburkar hemma så nu tänkte jag ta glasfärg o måla dem med så att det blir små fina ljuslyktor

Men jag undrar hur man gör när man ska måla med glasfärg..räcker det bara att måla på burken o sen låta den stå o torka eller ska man ha den i ugnen eller nåt sånt?
    O måste det vara just glasfärg eller kan man ta vad som helst för färg?

Nån som vet hur man gör?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Glasfärg på barnmatsburkar..
  • Setta

ingen aning... har beställt glasfärg från panduro som jag får i veckan....
    Ska oxå göra ljuslyktor men vet ej om man ska torka dem i ugn eller ej...

• lillamilla75

Tror att det ska in i ugnen.. gå in och kolla på Panduros hemsida...

• Tin o Trolls mamma

Man behöver inte härda färgen i ugn om det är riktig glasfärg. Det håller ändå.

Visst kan man använda annan färg, det hade dottern gjort på dagis, men jag tycker att glasfärg är finare, för den blir transparent när det torkar.

Ekorren.

• Tin o Trolls mamma

Alltså, då kan man inte diska och hålla på om det inte är härdat, men om man bara ska ha lyktorna framme som prydnad så är det lugnt att bara låta lufttorka.

Ekorren.

• Jennie Brunflo

Man kan måla med vanliga tuschpennor också om man inte ska hålla på att pilla på lyktorna.
    Vi målade massor på dagis och hängde utanför entrén. De höll så länge de höll....och vi hade inte glasfärg utan tuschpennor.

• Vem vet

När man målar med glasfärg ska man tänka på att inte skaka burken innan utan bara röra om, annars blir det luft i färgen och det kan bli bubbligt, det är inte jobbigt att härda i ugnen så gör det! Då håller de längre och man kan diska och dammtorka!

• Leos och Vincents mamma

Ok..tack så mycket för era svar

Svar på tråden Glasfärg på barnmatsburkar..