• Anonym

Tungt att andas.. Snälla läs!!

Jag har sen i fre tror jag fick jag hosta. Har hostat dag och natt hela helgen. Och i går ef fick jag så tungt att andas. I natt upplevde jag att det var lite lättare att´andas men nu på morgonen tycker jag det är likadant som i går kväll. Jag kan inte andas djupt för då hostar jag.

Vad kan det vara? Värt att ringa vårdcentralen?

• Svar på tråden Tungt att andas.. Snälla läs!!
  • Pickeli

Det kan ju vara precis vad som helst. Luftrörskatarr, astma, helt vanlig förkylning, lunginflammation, svininfluensa.. Ja, you name it!

Eftersom att lungorna är en tämligen viktig del av kroppen så är det ju uppenbarligen aldrig bra om de inte funkar som de ska..

Google it!
  • Anonym

Jag tycker att det låter lite som en lunginflammation.

• LillaFlingan

ring din läkare direkt nu på morgonen!
    kan ju vara vad som helst, men du bör ta det på allvar!!!

• Anonym

Som sagt, det kan ju vara vad som helst, troligast förkylning.

I u-länder där provtagningar och liknande inte är så lätta att tillgå brukar man använda andningsfrekvens som ett sätt att ställa diagnos. Om du andas mer än 20 gånger per minut kan det tyda på lunginflammation (och det är ju jättesvårt att räkna själv, eftersom när man börjar tänka på sin andning så styr man den ju, men be någon annan studera dig och räkna när du inte riktigt är beredd). Men vanligtvis brukar man ha feber då också, även om det inte är nödvändigt, och hosta upp slem (men det kanske du gör).

Ring sjukvårdsupplysningen, vårdcentralerna brukar säga att man skall avvakta ett par veckor om det enda symtomet man har är hosta, för i de allra flesta fall beror det på förkylning.

Drick mycket vatten och sov med huvudet högt, det brukar kunna lindra lite.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-23 08:17:24 följande:
    Som sagt, det kan ju vara vad som helst, troligast förkylning.

I u-länder där provtagningar och liknande inte är så lätta att tillgå brukar man använda andningsfrekvens som ett sätt att ställa diagnos. Om du andas mer än 20 gånger per minut kan det tyda på lunginflammation (och det är ju jättesvårt att räkna själv, eftersom när man börjar tänka på sin andning så styr man den ju, men be någon annan studera dig och räkna när du inte riktigt är beredd). Men vanligtvis brukar man ha feber då också, även om det inte är nödvändigt, och hosta upp slem (men det kanske du gör).

Ring sjukvårdsupplysningen, vårdcentralerna brukar säga att man skall avvakta ett par veckor om det enda symtomet man har är hosta, för i de allra flesta fall beror det på förkylning.

Drick mycket vatten och sov med huvudet högt, det brukar kunna lindra lite.
    Jag har en andningsfrekvens på ca 26 andetag/minut och då är det inte jag som räknat. Förvisso har jag astma som medicineringen inte funkar på.
  • Anonym (ME)

jag hade precis som dig för ett tag sen. jag hade proppar i lungorna så kolla upp det där ordentligt.
    läkaren stog mellan astma och proppar... fick göra fler tester. jag trodde jag hade lunginflamation när jag ringde vc.

• Anonym

Jag ringde vårdcentralen och fick en tid direkt. Det var tydligen en luftvägsinfektion jag har. Så jag fick nån medicin som var luftrörsvidgande och skulle dämpa hostan..

Svar på tråden Tungt att andas.. Snälla läs!!