• Akilla

    Hur förbereder ni era barn för att de eventuellt kommer mobbas/mobba andra?

    Att det sociala klimatet i skolan är hårt är förmodligen ingen nyhet för någon. Idag läste jag i DN att var tredje elev känner sig rädd och orolig inför skolstarten.
    Ni föräldrar med barn i skolåldern, hur förbereder ni era barn inför skolstarten och att erat barn eventuellt kommer utsättas eller utsätta andra för mobbning? Hur förebygger man?

    Diskutera!

  • Svar på tråden Hur förbereder ni era barn för att de eventuellt kommer mobbas/mobba andra?
  • sextiotalist

    Inte det minsta, vi har inte alls gjort någon affär av det hela, det har uppstått situationer och då har vi tagit tag i det. Jag tror att man snarare skapar ett otryggt barn om man talar om för dom att du kan bli mobbad. Tänk att barnet skall lära sig att vara på sin vakt hela tiden, det känns lite att "ett rovdjur hittar alltid sitt villebråd" och skapar man ett villebråd.

    Däremot så kan man skapa en öppenhet mellan barn och föräldrar så barnet inte behöver visa sig duktig, utan kan berätta, både roliga och tråkiga saker som händer, på så vis kan man kanske tidigt se signaler som visar på mobbing.
    När mitt barn blev utsatt så fick jag reda på det väldigt tidigt, så tidigt att ingen mobbingsituaion uppstod, mycket för att mitt barn är öppen gentemot oss.

  • Akilla
    sextiotalist skrev 2010-08-25 19:34:15 följande:
    Inte det minsta, vi har inte alls gjort någon affär av det hela, det har uppstått situationer och då har vi tagit tag i det. Jag tror att man snarare skapar ett otryggt barn om man talar om för dom att du kan bli mobbad. Tänk att barnet skall lära sig att vara på sin vakt hela tiden, det känns lite att "ett rovdjur hittar alltid sitt villebråd" och skapar man ett villebråd.

    Däremot så kan man skapa en öppenhet mellan barn och föräldrar så barnet inte behöver visa sig duktig, utan kan berätta, både roliga och tråkiga saker som händer, på så vis kan man kanske tidigt se signaler som visar på mobbing.
    När mitt barn blev utsatt så fick jag reda på det väldigt tidigt, så tidigt att ingen mobbingsituaion uppstod, mycket för att mitt barn är öppen gentemot oss.
    Jag tycker inte heller att det verkar som en bra idé att skrämma upp barnet genom att hota med faror etc.. det var inte riktigt min tanke när jag tyckte att föräldrar skulle förbereda sina barn inför skolan utan isåfall mer som du beskriver i andra stycket om att skapa en öppenhet mellan barnet och föräldern, att barnet alltid ska känna sig tryggt och säkert att kunna berätta om situationer som uppstår...

    Intressant tanke om att man kan skapa ett villebråd genom att informera om att vissa saker kan hända.. det hade jag faktiskt inte tänkt på. Men, mycket tänkvärt.
  • Akilla
    sextiotalist skrev 2010-08-25 19:34:15 följande:
    Inte det minsta, vi har inte alls gjort någon affär av det hela, det har uppstått situationer och då har vi tagit tag i det. Jag tror att man snarare skapar ett otryggt barn om man talar om för dom att du kan bli mobbad. Tänk att barnet skall lära sig att vara på sin vakt hela tiden, det känns lite att "ett rovdjur hittar alltid sitt villebråd" och skapar man ett villebråd.

    Däremot så kan man skapa en öppenhet mellan barn och föräldrar så barnet inte behöver visa sig duktig, utan kan berätta, både roliga och tråkiga saker som händer, på så vis kan man kanske tidigt se signaler som visar på mobbing.
    När mitt barn blev utsatt så fick jag reda på det väldigt tidigt, så tidigt att ingen mobbingsituaion uppstod, mycket för att mitt barn är öppen gentemot oss.
    ang att "skapa ett villebråd" så vill jag bara tillägga att jag tror att det beror på hur man talar med sitt barn om situationen också, om man själv inte är uppskrämd utan snarare berättar på ett sakligt tyngdlöst sätt som informerar att barn kan bete sig såhär, då är det bra att agera såhär. Inte som när man varnar för att du kan bli pålörd om du går över vägen, utan snarare som första hjälpen att "uppstår en sånhär situation" så kan man bete sig såhär.. det är ju så skolan arbetar med elever mot mobbing. Menar du att den typen av förebyggande arbete skulle öka antalet mobbingoffer?
  • Maggis

    Inte alls. Han vet hur man agerar mot andra; det har vi pratat mycket om. Resten får man väl ta om det uppstår någon situation där mobbing  uppstår. Viktigast är väl att vi har en såpass öppenhet mellan oss att han vågar säga till om något är fel. Tycker jag.


    //Maggis
  • Stratocaster

    Intressant fråga, Sverige är ju numera mångkulturellt och hur man skall hantera frågor som dessa beror helt och hållet på vem man frågor.
    Min son blev fasthållen av 2 klasskamrater i 4:an medan en tredje slog. Pratade om detta med hans bästa väns mamma, mamma till en tjej med rötter i Ukraina och Venezuela. Jag beskrev hur det hade gått till och jag frågade retoriskt om hon tyckte att jag skulle lära honom att slåss, vilket inte är vad jag tycker är vad man borde göra.
    Hon tittade på mig som om jag inte var riktigt klok och sa: "självklart måste han kunna slåss!"
    Att kunna slå tillbaka med våld är det som gäller tydligen eller vad tycker ni? 

  • örtagård

    Man har väl ett ständigt pågående samtal om empati och och rätt och fel och så fostrar och formar man ju sina barn hela tiden. Det uppstår ju situationer och konflikter ständigt . Och så visar man väl själv hur man ska vara.

Svar på tråden Hur förbereder ni era barn för att de eventuellt kommer mobbas/mobba andra?