• Solan Gundersen

Hur gör jag spjälsängen mysig?

Hej! Min dotter är 5 mån och vill på dagtid bara sova i bärselen eller ute i vagnen på promenad, men tjejen börjar vara tung och fötterna trötta av allt promenerande, så nu vill vi få henne att sova i spjälsängen på dagen (på natten samsover vi).

Vyssan lull-tassar är beställt,  men vad mer kan vi göra för att göra spjälsängen ombonad och mysig? Jag tycker det är rätt svårt, eftersom hon far runt så mycket; drar saker över ansiktet, lägger sig på mage (men vrider inte alltid ansiktet åt sidan, vilket gör mig orolig och gör att jag inte vill ha alltför mkt som sticker upp/för mjukt runt henne). Hon har ingen särskild snuttefilt, vägrar napp och är måttligt road av sängmobilen... Några nallar mm står i sängen också.

Tips?

• Svar på tråden Hur gör jag spjälsängen mysig?
  • Kattmamma24

Jag hoppas också på svar i denna tråden. Inget av mina två små har velat sova i spjälsängen. Lägger jag min lilla i min säng, så somnar hon nästan direkt.

• Jkpg Deluxe

Lägg henne på något klädesplagg som du haft på dig under dagen...som doftar "dig"?!

• Phillippa

Köp en 'himmel' och häng över. Det gör ju att det känns lite mer ombonat. Det finns ganska billiga som hänger ner över sängen på Ikea.

• Neos mami

Jag har aldrig haft problem med att min son inte ville sova i spjälsängen när han var så liten, å andra sidan samsov vi aldrig... Ungen har nog vant sig vid att ha mamma nära när hon ska sova och att du alltid ger uppmärksamhet.

Gör henne till en självständig sovare! Börja med att söva henne i sängen och lägg över henne, var där så hon ser dig när hon vaknar och beröm. Tror faktiskt inte det är mycket svårare.

• Solan Gundersen

Klädplagg som luktar mig och sänghimmel var bra tips! Så får det bli!

Neos mami skrev 2010-08-24 10:19:46 följande:
    Jag har aldrig haft problem med att min son inte ville sova i spjälsängen när han var så liten, å andra sidan samsov vi aldrig... Ungen har nog vant sig vid att ha mamma nära när hon ska sova och att du alltid ger uppmärksamhet.

Gör henne till en självständig sovare! Börja med att söva henne i sängen och lägg över henne, var där så hon ser dig när hon vaknar och beröm. Tror faktiskt inte det är mycket svårare.
    Från det hon var nyfödd  har hon inte kunnat sova själv. Tanken och planen var aldrig att samsova, men det var endast i famnen/selen hon kunde sova på dagtid och i vår säng på natten, annars blev det inget sovet alls. Opraktiskt, så det är så klart ingen lösning vi hade önskat, men så var det och på den vägen är vi.
    Att lägga henne ifrån sig, såväl då som nu, resulterar i att hon vaknar omedelbart, och ofta är hon dessutom "pigg" och klarvaken igen även om hon bara sovit 5-10 min, och så börjar hela proceduren om igen. Så jag är av delad mening där attdet inte är så mycket svårare...
  • Neos mami
    Solan Gundersen skrev 2010-08-24 14:54:48 följande:
    Klädplagg som luktar mig och sänghimmel var bra tips! Så får det bli! Från det hon var nyfödd  har hon inte kunnat sova själv. Tanken och planen var aldrig att samsova, men det var endast i famnen/selen hon kunde sova på dagtid och i vår säng på natten, annars blev det inget sovet alls. Opraktiskt, så det är så klart ingen lösning vi hade önskat, men så var det och på den vägen är vi.
    Att lägga henne ifrån sig, såväl då som nu, resulterar i att hon vaknar omedelbart, och ofta är hon dessutom "pigg" och klarvaken igen även om hon bara sovit 5-10 min, och så börjar hela proceduren om igen. Så jag är av delad mening där attdet inte är så mycket svårare...
    Om min unge vaknade (han hade ju såklart perioder) när jag la ifrån honom så brukade jaq ha han i hans eget täcke så att det var varmt när jag la ifrån mig honom.

Jag var envis. Han skulle sova själv.

Och om du har ungen i täcket vid dig så den somnar och sedan lägger ner den så luktar det både dig och är varmt.
  • skoladan

Det går inte att göra en spjälsäng mysig. Den är till sin natur omysig, som ett fängelse. Lägg Dig i spjälsängen och titta så får Du se hur obehagligt det är.

• Emmamars

Jag har haft liknande problem men har kommit på att "natta" henne liggande i sitt egna täcke så när jag lägger ifrån mig henne så ligger hon fortfarande varmt och gott. Och jag lägger henne alltid på sidan för då sover hon som bäst. sedan rullar hon över på mage. Jag tror att de är såpass stora nu att de kan andas även om de ligger lite med näsa ner... Lycka till!

• Neos mami
    skoladan skrev 2010-08-25 10:03:31 följande:
    Det går inte att göra en spjälsäng mysig. Den är till sin natur omysig, som ett fängelse. Lägg Dig i spjälsängen och titta så får Du se hur obehagligt det är.
    En spjälsäng går visst att göra mysig. Om du tycker att den inte är mysig tycker barnet det också. Du måste ju göra det till en positiv upplevelse.
  • 1969

När jag flyttade lillen från vagn till spjälis vid 6 mån så hade han lite svårt att somna. Fick då detta tips som funkade jättebra. Ta 2 stora badlakan, vik ihop och rulla till riktigt tjocka korvar. Lägg dem på var sida och kudde upptill och kudde nedtill. Bädda över arrangemanget med lakanet, så får du en liten grop att "knö" in bebben i, jättemysigt. Sen är det bara att gunga på med tassarna. Vi hade sovpåse också, då blir det inga täcken, kuddar eller annat att stöka runt med. Sen kan man ju ha en snuttis till det ändamålet istället.

Min lille tryckte också med förkärlek näsan rakt ner i madrassen, men i den här åldern kan de mycket väl vända upp näsan i vädret själva sen. 

• Solan Gundersen
    1969 skrev 2010-08-25 15:02:21 följande:
    När jag flyttade lillen från vagn till spjälis vid 6 mån så hade han lite svårt att somna. Fick då detta tips som funkade jättebra. Ta 2 stora badlakan, vik ihop och rulla till riktigt tjocka korvar. Lägg dem på var sida och kudde upptill och kudde nedtill. Bädda över arrangemanget med lakanet, så får du en liten grop att "knö" in bebben i, jättemysigt. Sen är det bara att gunga på med tassarna. Vi hade sovpåse också, då blir det inga täcken, kuddar eller annat att stöka runt med. Sen kan man ju ha en snuttis till det ändamålet istället.

Min lille tryckte också med förkärlek näsan rakt ner i madrassen, men i den här åldern kan de mycket väl vända upp näsan i vädret själva sen. 
    Åh vilket bra tips!

Sänghimmel monterad idag och tassarna bör komma m posten imorgon!
Svar på tråden Hur gör jag spjälsängen mysig?