Pappa G skrev 2010-08-24 08:43:04 följande:
Man får ju ta sin del av den ursprungliga kostanden för infrastrukturen också, så att säga..
Att borra innebär ju också risker. Vattnet kanske inte håller den kvalité som krävs, utan kräver efterbehandling/filtrering etc. Med kommunal anslutning så får ni ju ett väldigt kontrollerat vatten.
Jo det är ju sant, men tycker ändå det skulle finnas någon rim och reson i det hela. Den första uppgiften vi fick var 50 000 vilket jag kan tycka är ok. Den summan blev sedan 85 000 pga vår stora "tomt" (en hektar igenväxt hage och 1/2 hektar "vanlig tomt".) Vi skulle visst vara glada då det var någonslags rabatt (skulle ha varit 130 000). Till kostnaden kommer ju sedan avgiften för vattnet varje månad. Men som sagt man är garanterad vattten kvalitet och tillgång på vatten. Klurigt det här. Jag är nog den enda som önskar mig regn ett par månader framöver så att det här löser sig av sig självt 
Mumin80 skrev 2010-08-24 08:54:41 följande:
Fördelen med kommunal anslutning är ju att man får kommunal avloppsrening också. Så kostnaden för anslutning måste ju vägas både mot kostnaden att borra eller gräva egen brunn (med dom risker som finns: att grävda brunnar ofta har problem med bakterier och borrade brunnar kan ha problem med t.ex. uran, arsenik och fluor), samt att anlägga ett enskilt avlopp. Även om ni har ett befintligt enskilt avlopp så håller ju inte de heller för evigt...
Det är bara vatten det handlar om. Det finns tyvärr inget kommunalt avlopp inom rimligt avstånd. Hade det ingått så hade situationen varit en annan.