Ang. grannes byggnation av altan i anslutning till vår tomt.
Bor i en förort till stockholm, ganska klassiskt radhusområde från 70 talet där husen ligger "vägg i vägg"
Vi har sedan tidigare lite spänd relation med vår granne pga av anonym anmälan till plan och bygg då vi gjorde en liten utbyggnad. (vi hade missberäknat lite, men löste det hela och fick bygglov) Det hela blev dock surt då anmälan kom in efter vi lämnat in vår ansökan och fick straffavgift på 4000 kr. Men så är livet. Fine =)
I vintras sa grannen att denne skulle bygga om sin altan och ersätta med likvärdig form. Ok. I helgen startade således byggandet. De har förhöjt planket närmast med drygt 35 cm (allt över 180 behöver man bygglov för) + att de ligger löjligt nära/över gränsen mot vår tomt med resten av altandäcket/räcket.
Jag önskar tips hur jag ska gå vidare. Man kan ju ge igen med samma mynt eller vara lite mer konkret.
Det känns som jag kan välja på
anonymt anmäla staketet (grannen tvingas då söka bygglov och får en fet straffavgift) anonymt anmäla staketet samt konfrontera grannen och be dem såga ner staketet alt. tvinga dem attsöka bygglov och överklaga.... ringa plan och bygg och be dem komma och kontrollmäta konfrontera grannen på ett sakligt sätt och kräva att denne tar ner planket samt sågar av en bit av altanen som jag ser går in på min sida??? Fan jag hatar sånt här!!!!! Ont i magen. Det är inte bara att skita i då planket skymmer vår kvällssol samt att det måste va korrekt vid försäljning av vårt hus....