• Anonym

Ang. grannes byggnation av altan i anslutning till vår tomt.

Bor i en förort till stockholm, ganska klassiskt radhusområde från 70 talet där husen ligger "vägg i vägg"

Vi har sedan tidigare lite spänd relation med vår granne pga av anonym anmälan till plan och bygg då vi gjorde en liten utbyggnad. (vi hade missberäknat lite, men löste det hela och fick bygglov) Det hela blev dock surt då anmälan kom in efter vi lämnat in vår ansökan och fick straffavgift på 4000 kr. Men så är livet. Fine =)

I vintras sa grannen att denne skulle bygga om sin altan och ersätta med likvärdig form. Ok. I helgen startade således byggandet. De har förhöjt planket närmast med drygt 35 cm (allt över 180 behöver man bygglov för) + att de ligger löjligt nära/över gränsen mot vår tomt med resten av altandäcket/räcket.

Jag önskar tips hur jag ska gå vidare. Man kan ju ge igen med samma mynt eller vara lite mer konkret.

Det känns som jag kan välja på

anonymt anmäla staketet (grannen tvingas då söka bygglov och får en fet straffavgift) anonymt anmäla staketet samt konfrontera grannen och be dem såga ner staketet alt. tvinga dem attsöka bygglov och överklaga.... ringa plan och bygg och be dem komma och kontrollmäta konfrontera grannen på ett sakligt sätt och kräva att denne tar ner planket samt sågar av en bit av altanen som jag ser går in på min sida??? Fan jag hatar sånt här!!!!!   Ont i magen. Det är inte bara att skita i då planket skymmer vår kvällssol samt att det måste va korrekt vid försäljning av vårt hus....
  • Svar på tråden Ang. grannes byggnation av altan i anslutning till vår tomt.
  • MissLillan

Det bästa är väl att säga till grannen förs vad du känner och sen säga att du kontaktar plan och bygg för kontrollmätning då det inte känns rätt gjort av dem. Sen om det skulle visa att de har byggt för högt/ på din tomt så gå vidare utifrån det svar ni fått.

• M Y L F

Jag hade pratat med granne. 4 meter gäller väl till tomtgräns?

Varför ge igen med samma mynt när man kan vara bättre själv? Vill grannen inte ta bort staketet efter samtal, då är det ju bara att ringa bygg och plan... 

• Anonym
    M Y L F skrev 2010-08-23 12:23:21 följande:
    Jag hade pratat med granne. 4 meter gäller väl till tomtgräns?

Varför ge igen med samma mynt när man kan vara bättre själv? Vill grannen inte ta bort staketet efter samtal, då är det ju bara att ringa bygg och plan... 

Ja, jag tror ju inte att man blir lyckligare av att ge igen (men ibland vaknar den lilla djävulen) =)

Jag mår mest dåligt inför konfrontationen och att grannens nätverk blir inblandade. (de hänger ofta där)  Hade velat få bort det.

Ja, minst 4 eller 4,5 meter från tomtgränsen är det som gäller för byggande utan bygglov...
  • M Y L F
    Anonym skrev 2010-08-23 12:40:01 följande:
    Ja, jag tror ju inte att man blir lyckligare av att ge igen (men ibland vaknar den lilla djävulen) =)

Jag mår mest dåligt inför konfrontationen och att grannens nätverk blir inblandade. (de hänger ofta där)  Hade velat få bort det.

Ja, minst 4 eller 4,5 meter från tomtgränsen är det som gäller för byggande utan bygglov...
    Jo visst är det jobbigt, men an anonym anmälan blir ju minst lika jobbig. Grannen fattar ju att det är ni som gjort den. Ni får väl säga att staketet stör er och då det är närmare er tomt än 4 meter så vill ni ha en diskussion om det. Blir grannen sur så kan du ju bara säga att det var ju synd att du skulle reagera såhär, då vi vill lösa det med er och inte med bygg och plan.
  • Anonym

De ska ju ha bygglov eftersom de bygger så nära tomtgränsen och då är det inte mer än rätt att du anmäler. Sen ska du se till att de tar bort det som kommer in på din tomt!

Svar på tråden Ang. grannes byggnation av altan i anslutning till vår tomt.