• mammi 76

    Längdtillväxt på era barn med mjölkallergi!

    Av eget intresse så försöker jag ta reda på om barn med mjölkallergi är kortare än genomsnittet. Jättetacksam om så många som möjligt svarar.
    Hur ligger era barn på kurvan?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-23 13:05
    Man har nämligen sett att mjölkallergiska barn växer saktare. Vill se om det stämmer.

  • Svar på tråden Längdtillväxt på era barn med mjölkallergi!
  • Tibell

    Jag har två mjölkallergiska flickor..den ena är 3 år och minstingen är 10 mån! Den stora dottern ligger lite under kurvan på längden och vår minsta ligger långt efter medelkurvan..hon är en riktigt liten kortis! Och hon är den av våra barn som har mest problem med sin mjölkallergi och reagerar på minimala mängder! Hon har även fler födoämnesallergier så det kanske också påverkar?!
    Men som sagt..två mjölkallergiska barn som bägge ligger under medel..den minsta mycket!

  • mammi 76

    Jättetacksam för svar. Skriver också på grund av egen erfarenhet av två flickor där båda är korta o ligger under sina kurvor. Därför engagerar detta mig.

  • mian75

    Har en mjölk- och äggallergisk son som hela tiden legat över medelängd. Han var 56 cm när han föddes och kurvan har planat ut något men han är 112 cm nu några månader innan femårsdagen.

    Vill du har mer detaljerade data finns det ganska uppdaterat i barnkammaren i min presentation. Sonens allergier upptäcktes förresten vid 3 månader(mjölk) och 14 månader (ägg).

  • Lalalong

    Vår lilla tjej är konstaterad mjölkallergisk. Hon är dock bara 7 månader, så kanske svårt att dra några slutsatser. Hon var dessutom tillväxthämmad när hon föddes och var bara 45 cm lång då. Nu är hon 66 cm.

    Vår stora tjej har inte fått diagnos mjölkallergi, men vi misstänker att hon är överkänslig och är väldigt försiktig med mjölk till henne. Hon är 4 år och 4 månader och 95 cm kort.

    Dotterns bästis var mjölkallergisk till hon var runt 3 (det började växa bort då). Fram till dess hade hon lite dålig tillväxt, men nu är hon 4 år och 6 månader och är typ 107 cm. Alltså inte kort alls. 


    Klara 060504, Alva 100117
  • Anikinna

    4 år gammal tråd, jag vet men hade velat veta hur dina döttrar ligger på kurvan nu? Har själv en son på 4 år som vi konstaterat mjölkallergi på nu i juni. Hade varit intressant å veta om de växer ikapp de jämngammla då mjölk utesluts!


    mammi 76 skrev 2010-08-23 13:23:00 följande:

    Jättetacksam för svar. Skriver också på grund av egen erfarenhet av två flickor där båda är korta o ligger under sina kurvor. Därför engagerar detta mig.


  • anhörig01

    Min son var 55 cm lång och vägde 4380 kg när han föddes -91. Han hade kulmage och var mager med massor av konstiga tarmavföringar tills man upptäckte vid 1 års ålder att han var både mjölk, ägg och glutenintolerant. Med specialkost så har han trots det växt upp till en mycket lång och fin man. Han har visserligen lite smal kropp men längden är nu vid 23 års ålder 180 cm. Så det beror nog på generna hur lång barnen blir. Solig

  • anhörig01

    .... ska tillägga att tillväxtkurvan för längd var normal då han växte upp. Det var bara lite problem med vikten då han inte fick behålla det han åt. Men det stabiliserades när han fick specialkosten. Solig

  • Dasha

    Läkare trodde att min dotter hade mjälkallergi ungefär från månad 3 till 1,5 år. Jag är fortfarande inrte säker på att det var mjölkallergi men vi uteslöt alla mjölkprodukter för säkerhetsskull. Hon fick Nutramigen och kalktabletter osv.

    Hon är 5 år nu och sedan 6 månader alltid varit kortare än andra i hennes ålder.

Svar på tråden Längdtillväxt på era barn med mjölkallergi!