• Patetiskanka

Illamående

Fick i lördags 21/8 -2010 reda på att jag är gravid.
    Jag och min pojkvän blev glada, men chockade. Inget som är planerat och vi har bara varit ett par i drygt 4 månader. Men vi ska behålla det.

Men nu är det så att jag är illamående dygnet runt. Från det att jag vaknar till det att jag somnar.

Har ni några tips på hur jag ska bli av med illamåendet? Detta tär verkligen på mig.
    Och jag kan knappt äta, p.g.a illamåendet.

Kramis Gravid

• Svar på tråden Illamående
  • sallybuse

Du kan prova med att äta ett litet kex eller en skorpa innan du går ur sängen.Så du får något i magen innan du går upp.Gravid  jag får också säga grattis.Där funkade kemin precis.Att de gick så fort.  lycka till.

• Loppan27

Jag tyckte att det funkade med  Dextrosol (druvsocker) när illamåendet kom krypande och oftast kunde jag häva det då och sedan få i mig lite mat. Ibland beror det nämligen på att blodsockret är lågt.
    Men när illamåendet väl satt igång ordentligt gick det ej att stoppa med Dextrosol utan det var när man började känna att det var på G.

Lycka till!

• laila88

då jag var gravid körde jag på gröna sura äpplen, och små ätande då och då. även åksjukepiller.. jag gick då i skola och klarade inte av att vara så dålig i skolan, så åksjukepillerna åkte ner då jag mådde som värst.

kanske kan vara lite tips? sen typ soppa!

• Patetiskanka

Jag har köpt såna "åksjukeband" på apoteket, som man sätter på handlederna.
    Det har tagit bort det värsta illamåendet, dock inte allt.
    Sen sa min barnmorska att jag skulle små äta hela tiden, men det hjälper inte så mycket, tyvärr.

{#emotions_dlg.flower}

• laila88

det är sååå jobbigt o må illa, de är de värsta med graviditeten tyckte jag själv.

men om du har tur så går de vel över innom snar framtid, men annars är de bara o testa sig fram vad man kan komma på. jag har även kört på citron vatten tror jag de var. länge sen nu ;) men lycka till.

• Patetiskanka

Jag har inte gått så långt än, bara drygt 7-8 veckor och jag börjar redan bli trött på detta illamåendet som jag har.
    Förhoppningsvis går det över snart.

Citronvatten får jag testa, får tvinga i mig det fast jag hatar det :D

Kom mer än gärna med fler tips som ni har!

{#emotions_dlg.flower}

• hejsvej

För mig var illamåendet som allra värst just v. 8, sedan vände det sakta och blev lite bättre för varje vecka. Så vi får hoppas att det är så för dig också Tror att man har högst hormonhalter just då...

Jag jobbar på gyn och har hand om patienter med extremt graviditetsillamående då och då. De råd vi ger är också att småäta hela tiden, för låter man bli att äta blir det ofta mycket värre. Ofta fungerar det bäst att äta torra, krispiga saker, typ knäckebröd, kex och liknande.  När jag mådde som värst hade jag lättast att äta knäckebröd utan någonting på, eftersom jag äcklades av nästan allting annat.

Fortsätter man må illa och inte står ut eller klarar att äta så att man får i sig någorlunda med näring så finns det mediciner mot illamåendet också. Man får känna själv hur mycket man står ut helt enkelt.

Hoppas att det vänder snart, jag vet hur jobbigt det är att må illa dygnet runt :-S

• Patetiskanka

Ah okejokej.
    Ja för jag mår verkligen illa nonstop hela tiden. Åksjukebanden jag köpte har hjälpt lite, men inte överdrivet mycket. Men ska iväg och köpa åksjuketabletter idag, så får se om dom hjälper.

Spydde första gången idag också, och hoppas verkligen att det var första och sista. Fy fan vad vidrigt det är.

Jag kan knappt äta någonting om dagarna just för att jag blir så äcklad och mer illamående av matlukten.

{#emotions_dlg.flower}

• sugar rush

illamåendet ÄR jobbigt... för de flesta går det över kring v.12 och framåt.
    jag kunde bara äta kall mat, tex fil, macka, frukt, yogurt, sallad.
    osen av varm mat gjorde att de vände sig direkt i magen.

dricka kolsyrat vatten så du får rapa lite, kan känns skönt
    äta lite lite lite o ofta,, då talar ja om nån/några tuggor på en skorpa

åksjukearmband som du testat
    åksjuketabletter
    sen finns det receptbelagd medicin, Lergigan Comp som jag åt, det tog udden av det värsta..

i mitt fall varade illamåendet till v.33 och jag fick dropp ett par ggr för att ja kräktes hela tiden så lergigan kanske man itne får bara sådär, ja vet inte, men de e värt att kolla upp..

lycka till och grattis

Svar på tråden Illamående