• Muppen

Resa till Gambia med spädbarn?

Har blivit erbjuden att åka till Gambia till hösten/vintern, vi blir alltså isf bjudna av min mamma som fyller år.
    Problemet är att vår dotter då kommer att vara ca 3-4 månader gammal (vet ej exakt när resan blir av, är ej bokad än), och jag tycker att det känns lite tidigt att åka på en sån resa. Skulle känna mig tryggare om man åkte t.ex till kanarieöarna...
    Är det ngn som har lite mer insikt i om detta är lämpligt? Hur är det med sjukvården i Gambia t.ex?
    Vill gärna höra vad ni har för åsikter om detta, har frågat runt lite, och alla tycker väldigt olika.
    Känner mig själv väldigt osäker, och inte helt trygg med denna resa, men känner samtidigt att det är lite jobbigt att säga nej när mamma fyller år, och så gärna vill bjuda med oss....

• Svar på tråden Resa till Gambia med spädbarn?
  • alezay

Vet inte hur det är med sjukvård men reste till marocco som bebis..se till att alla vaccinationer är tagna.
    Jag hade inga och blev sjuk. KOlla med sjukvården här vad som behövs.

• evaoregon

Jag skulle kolla med en vaccinationscentral vilka vaccinationer som behövdes.  Själv hade jag varit tveksam att åka då Gambia bl a har malaria.

• MissEllie

Jag hade aldrig någonsin åkt till Gambia med en sådan liten bebis!

När jag var där blev hela konferensen sjuka

• MissEllie

Oj vad det försvann...återkommer :)

• evaoregon

Kan inte din mamma välja något mer barnvänligt område?  Även vuxna behöver ju en del vacciantioner om de ska till Gambia.

• MissEllie

Jo, det jag skulle skriva när min Iphone strulade var att jag har varit i Gambia (men även en hel del andra afrikanska länder) och det är gigantisk skillnad på Gambia mot t.ex Marocko, Egypten etc.

Det är ett fattigt land och framförallt litet. På den konferensen jag var på blev en hel del sjuka, mest magsjuka och sjukvården var väl sådär...

Sedan är klimatet hett, varmt och lite blåsigt pga havsläget. Nej, jag hade definitivit inte tagit med mig en så liten bebis dit utan verkligen försökt att få din mamma att förstå att dels så är det en relativt lång resa med ett spädbarn men miljön är tuff.

Ta till exempel det här med malaria, vaccinationer och dylikt. Det är ett spännande äventyr men för större barn och vuxna.

• Lillii

jag har varit i Gambia utan spädbarn, och jag SKULLE ALDRIG åka dit med min bebis. Jag kommer iofs aldrig att åka tillbaka dit överhuvudtaget, det är inte ett resmål jag rekommenderar till någon.
    Men med alla vaccinationer och allt som vi behövde ta för att vara där, så skulle jag inte våga ta med en bebis.

vi ska åka till gran canaria i mitten på december, då hon är 5 månader, vilket jag tycker är i längsta laget.
    sen ska man tänka å att till gambia (iaf när vi åkte) så mellanlandade vi, alltså är det 2 lyfningar och 2 landningar som bebisen ska genomgå på en och samma dag!!

• Göteborgstjej

Har varit i Gambia utan barn - kommer aldrig resa tillbaks- och skulle aldrig ta med min bebis dit! Fattigt, dåliga gator att gå med barnvagn på, massa vaccinationer (tänk dig att de ett spädbarn malariaprofylax!)
    Nä oj så många trevligare resmål det finns!

• Smilla75

Jag älskar Gambia men  skulle aldrig åka med barn som är för små för malariaprofylax, dvs över 4 år. Det är ett högriskområde. All sjukvård i landet är ytterst basal.

• Mangesfru

Jag har också varit i Gambia utan barn och skulle inte åka tillbaka med ett så litet barn. Malaria, dålig sjukvård och ingen direkt kollektiv trafik. Jag skulle inte sätta mitt barn i bil utan bilstol men det är ju olika hur man vill göra med det så det kanske inte är ett problem.

• sophiie

Vi åker iväg till Gambia snart. Vi har ett barn som är ett år. Hon kan äta malariprofylax.

Det jag skulle tycka vore bättre är om hon ammade så slapp jag tänka på hennes mat...
    Kan man åka till Spanien med småbarn kan man åka till Gambia!!

Svar på tråden Resa till Gambia med spädbarn?