• MissZapp

Flytta in i HANS hus?

Hej!

Jag har världens underbaraste pojkvän som jag varit tillsammans med i ett år. Vi funkar på alla plan och har en god kommunikation, men det finns ett problem som jag inte riktigt känner att vi själva reder ut. Vi (eller kanske snarare jag) behöver råd!

Min pojkvän har ävt ett hus som han säger sig vara väldigt fäst vid och kommer att vilja behålla livet ut. Huset är byggt på 20-talet och ett renoveringsobjekt. Vi börjar nu fundera på att flytta ihop, eller rättare sagt att jag ska flytta till honom (själv så har jag en bostadsrätt som jag tänkt hyra åt nåt år medans vi "provbor" tillsammans, för att vara på säkra sidan..).

Men hur i tusan ska man göra med det ekonomiska? Självklart så tror jag att vi kommer att vara tillsammans livet ut (annars så skulle jag inte flytta ihop med honom), men jag vill inte vara naiv utan ha allt under kontroll från början.

Att jag köper in mig i huset känns kanske ganska meningslöst då jag aldrig kommer att få någon del av en värdeökning då han aldrig kommer att sälja huset, eller?

En annan tanke vi har är att jag hjälper till att betala alla fasta kostander som räntan på hans lån (han har lånet ca 700 000 för att renovera, sätta in bergvärma osv. Pengar som nu är slut), telefon, el, vatten, sophämtning osv. Han skulle då stå för allt som hör till huset och ökar dess värde. Så som renovering, ny ugn, badkar, kyl frys etc. Problemet med detta upplägg är att jag hela tiden kommer att känna att jag måste be honom om tex en ny tvättmaskin när jag anser att vi behöver en. Känns inte alls kul! Jag vill bidra med lika mycket, men samtidigt så känns det fel att lägga massa pengar på hans hus, pengar som jag aldrig kommer att få tillbaka.

Hoppas att någon orkat ta sig igenom texten och kan råda mig/oss i hur vi bör göra! Vi kan ju inte vara de enda som stått inför en liknande situation.

Med vänliga hälsningar / Sara
  • Svar på tråden Flytta in i HANS hus?
  • FixarFrasse

Det finns ju inget hinder att du köper in dig i huset även om han inte har för avsikt att någonsin sälja det. Skulle det gå så illa att ni väljer att separera om 5 eller 10 år, ska han ju lösa ut dig med 50% (eller vilken andel ni nu väljer) av värdet vid den tidpunkten.

Men det finns ju ett annat alternativ, lite grann i linje med det du själv föreslår:
    Kör hälften var på driftskostnaderna (sopor, tele, el, försäkringar o s v + hälften av räntorna).
    Allt som sedan är relaterat till huset och en värdeökning på detta, betalar han. Utöver detta har ni en "reparationsfond" där ni sätter in en tusing var, eller annat valfritt belopp, att användas till rena reparationer med tiden, eller till en ny tvättmaskin eller vad det nu kan vara.

Det finns många vettiga alternativ, det viktiga är ju att ni kan diskutera öppet och hitta en lösning ni båda tycker är rimlig. Lycka till!

• Minimor78

Själv skulle jag nog köpt in mig i huset. Om ni skulle gå isär så får han ju köpa ut dig ur huset om han inte vill sälja. Man kan få hjälp att skriva papper om hur det skall skötas vid ev separation. Viktigt är nog att göra upp i förväg, så man slipper den diskussionen senare.

Att betala "hyra" i min sambos hus skulle kännas väldigt konstigt för mig, jag vill att det ska vara min bostad lika mycket.

Vad säger din pojkvän om det hela?

• Rhoda Horswunce

Jo, köper du in dig på huset så får du del av värdeökningen sedan. Om vi säger att huset är värt 1 miljon, och du ger honom 250 000, så äger du alltså 25% av huset. Om huset sedan blir värt 2 miljoner, så har du rätt till 25% av 2 miljoner, dvs. 500 000. Om ni sedan flyttar isär så måste han antingen köpa ut dig igen (och alltså ge dig 500 000 kr, inte 250 000) eller så får ni sälja huset och dela 75/25 på vinsten. Det tråkiga med detta är väl om han då inte har 500 000 att ge dig, för i så fall blir han ju av med sitt hus, så jag kan förstå om han inte skulle tycka att detta var ett bra förslag.

Beträffande vitvarorna så är det ju så att allt som man köpt tillsammans, ska man dela på när man flyttar isär. Så om vi säger att ni köper en tvättmaskin för 5 tusen (ni lägger 2500 var), och så flyttar ni isär ett år senare och tvättmaskinen då är värd 3 tusen, så får han alltså ta tvättmaskinen och ge dig 1500 kr (eller så tar du den och ger honom 1500). Detta blir ju egentligen mest rättvist, för ska han betala för den själv så får ju han stå för hela värdeminskningen av maskinen medan ni bor tillsammans, trots att det är ni båda som använder den. När det gäller amorteringar samt reparationer/renovering av själva huset, däremot, så är det ju han som borde stå för dem om det är han som äger huset, tycker jag.

• MissZapp

Tack och lov så har jag en väldigt resonerlig pojkvän. Men han sitter ju inte heller inne med alla fakta om hur man bäst bör göra i en sån här situation så jag tänkte att lite reflektioner på detta hade varit bra. Och det har jag fått, tack! Glad

Jag skulle nog också känna mig mest bekväm med att köpa in mig i huset, i alla fall delvis. Frågan är ju bara om han tycker det är ok, då han riskerar att förlora huset om han inte har råd att lösa ut mig i framtiden. Ska undersöka detta. Hur som helst så har vi planerat att "provbo" i cirka ett år innan jag säger upp min lägenhet. Jag tror såklart att det kommer att gå kanomn men man vill ju vara på säkra sidan.

Så säg att vi köper nya diskmaskin, tvättmaskin, kyl och frys och jag lägger hälften. Om vi då (mot förmodan) gör slut om tre år så får jag tillbaka min del, minus värdeminskningen?

Säg att jag köper in mig så jag äger 25% av huset då. Ska jag betala 25% av alla byggvaror som vi kommer att behöva köpa för att snygga till huset? Eller "bör" han stå för dessa???

• K med lilla E

Jag har också ärvt ett hus som är min enskilda egendom. Vi är gifta och tänker göra en bodelning under äktenskapet så att han får halva huset som gåva av mig. Jag skulle ju inte kunna tänka mig att ta emot pengar från honom för något som  jag fått.

Vi har gemensamma lån på huset  så just nu (innan vi gjort vår bodelning) så har han bara lån men inget hus. Inte så bra för honom om vi skulle gå isär.

Men det är ju ett sätt man kan lösa ert problem på. Att han ger dig halva huset.

• MissZapp

Just nu skulle jag aldrig låta honom ge mig halva huset. Ärvt eller inte så är det hans. I framtiden när det finns barn med i bilden så kommer jag kanske att känna annnorlunda. Just nu så vill jag bara känna att jag inte klantar till det för mig ekonomiskt och att allt går rätt och riktigt till så man slipper stå där en dag i framtiden med byxorna nere och inte ett öre på fickan. Det känns bättre att ha en plan från början och veta att man tänker lika så man inte blir oense sen..

• Alvöra

Fett att du har slått upp denna tråden! står nämligen själv i samma situation. Nästan

Jag tänker också på att köpa in mig så jag har några rättigheter om nått händer. Jag är nämligen gravid så jag kan inte bara flytta in på prov Och det med att typ betala "hyra" hos min pojkvän känns helt fel..
    Men mitt problem är att jag inte vill bo i hans hem (som hans ex också har bott i..). Känns bara inte rätt, och vill gärna skapa nått nytt tillsammans, och det förstår han nu (efter ganska många förklaringar om känslor hit o dit..), så vi ska bara bo där den första tiden tills vi hittar nått som passar. Så jag vet inte om det är lönt att köpa in sig när det bara handlar om ett år kanske. men sånt kan ju ta tid!
    jaja.. din tråd Men skriv om du kommer på en lysande idé

• MissZapp

Tänkte väl att jag inte var ensam! :o) Som tur är så har inget ex bott i hans hus tidigare så på det planet är det lugnt.

Förstår vad du menar.. Att man köper in sig gör man väl för att det ska kännas som ett gemensamt boende samt att man ska få del av en eventuell värdeökning. Och så mycket ökar ju inte värdet på ett år. Men tiden har ju en viss tendens att glida iväg fort och ett år blir kanske lätt två och tre år. Känner du så så skulle jag nog ändå köpa in mig..

Grattis till graviditeten!

Fråga: Om jag köper in mig så jag äger 25% är det då meningen att jag ska betala 25% av materilat som kommer att gå åt till renoveringen?

• grynet80

-04 flyttadeåg jag in i mannens hus. Jag har betalt på löpande kostnader, el, vatten, telefon & dyl. Han fick 2000kr/månaden av mig. Men när jag pluggade betalade jag bara 1000kr/mån och nu när jag är föräldraledig betalar jag ingenting.
    Har något behövts repareras eller dyl har mannen betalat det mesta. Jag har köpt tapeter någon gång eller betalt  tapetklistret och det har fungerat bra för oss. Det känns helt ok!
    Vi har barn nu men har inte skrivit eller gjort något avtal. Vi har däremot gift oss och det innebär väl att jag får hälften om vi skljer oss.

• Alvöra

Aahhh! missZapp så vi ska bara gifta oss! Det låter faktiskt rätt bra.. hehe

Svar på tråden Flytta in i HANS hus?