• Finmamma

äl ibland med enkel pergokur, hur med dubbelkur?

Jag brukar få äl typ varannan mån med enkel pergokur...men denna omgången som varade i 4 mån fick jag äl endast 1 gång. Nu undrar jag hur har det varit för er andra? har ni reagerat bättre på dubbelkur?? överstimulerade??

Min gyn säger att det inte behöver betyda att man får bättre äl genom att öka dosen...utan att man kan reagera likadant.

• Svar på tråden äl ibland med enkel pergokur, hur med dubbelkur?
  • astrae

Är oxå nyfiken! Äter min andra enkelkur o fick ingen äl (tror jag) förra omgången. Har ålder och numer även vikten emot mig dessutom... 

• Fimpen72

Jag fick ÄL av enkelkur med pergo. Men inte månaden efter då jag inte fick ÄL alls. (enkelkur pergo)
    Fick dubbelkur vilket gjorde att jag blev gravid med trillingar (reduktion till tvillingar i v 11)

• Finmamma

fimpen....jag e lite orolig för de...

Har pco och pcoare brukar vara lättstimulerade med pergo och eftersom jag reagerar på enkelkur precis som dig, får äl av pergo enkelkur och sen månaden efter ingen äl enkel pergokur, är jag väldigt oroad över hur det kommer vara med dubbel...

gyn vill heller inte ta emot mig för att kolla eftersom hon menar på att det är ovanligt att man producerar flera ägg med pergo...

Jag har sååå ont kring äl när jag väl har det av pergo tror nästan jag ska gå isönder...tänk om det blir ännu värre nu????

fick du mer biverkningar när du dubblade ocks?

• Fimpen72
    Finmamma skrev 2010-08-26 21:35:55 följande:

fimpen....jag e lite orolig för de...

Har pco och pcoare brukar vara lättstimulerade med pergo och eftersom jag reagerar på enkelkur precis som dig, får äl av pergo enkelkur och sen månaden efter ingen äl enkel pergokur, är jag väldigt oroad över hur det kommer vara med dubbel...

gyn vill heller inte ta emot mig för att kolla eftersom hon menar på att det är ovanligt att man producerar flera ägg med pergo...

Jag har sååå ont kring äl när jag väl har det av pergo tror nästan jag ska gå isönder...tänk om det blir ännu värre nu????

fick du mer biverkningar när du dubblade ocks?

Enda ökade biverkningar var otroligt ont i äggstockarna. Så du kommer säkert få ändå ondare.
    Tyvärr vägrade de att göra VUL på mig när jag åt dubbel... :(
  • Söta Nasse

Jag tror att jag fick äl vid första pergon,, men inte vid andra så då fick jag testa dubbel vid 3e försöket och fick då en ordentlig och fin äl. Vid första var hormonvärdena lite låga så det var  inte helt säkert att jag fick äl trots att mensen kom och därför ville läkaren testa dubbeldos.
    Fick en fin och kraftig äl som jag verkligen kände av då.

Sedan 4e gången var det mitt i semestern så därför fick jag bara äta enkeldos då jag inte kunde bevakas med vul. Blev då gravid, men det slutade i mf i v9.

Däremot så reagerade jag allergiskt vid första och 4e omgången av pergon och inte först vid 4e omgången förstod vi att det berodde på just pergotimen.
    Vi kunde då inte riskera att jag skulle bli dålig igen och vi hade kämpat så länge att vi kände att vi bara orkade ge det ett sista försök. Vi betalade då för ivf, då vi ändå skulle ha kört med sprutor om vi inte hade gjort ivfen då.
    Blev gravid och har en vild liten 2åring här hemma som busar med storebrorsan

Och hör och häpna. nu 2år efter att sista sonen kom så fungerar helt plötsligt kroppen. Har menscykler på strax över 30 dagar. Nu när jag inte ska ha fler barn

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Fimpen72
    Finmamma skrev 2010-08-28 18:17:14 följande:
    dem vägrar göra VUL på mig med....
    att göra fosterreduktionen var nog bland det tuffaste jag gått igenom och fick mig att må mkt dålig under lång tid.
    Kan du tänka dig trillingar eller hur känns det inför flerbörd?
  • Finmamma

inte trillingar men tvillingar kan jag tänka  mig...

får man fråga hur det gick till? alltså fosterreduktionen.
    Anade du att du hade släppt fler än 1 ägg och att du kanske kunde vara gravid med tvillingar el trillingar?

• Fimpen72
    Finmamma skrev 2010-08-29 10:20:11 följande:
    inte trillingar men tvillingar kan jag tänka  mig...

får man fråga hur det gick till? alltså fosterreduktionen.
    Anade du att du hade släppt fler än 1 ägg och att du kanske kunde vara gravid med tvillingar el trillingar?
    Jag misstänkte det pga den otroliga smärtan. Men då fanns det ju redan små simmare på plats.

Vi gjorde VUL tidigt som visade två hinnsäckar. Redan där höll jag på att svimma.
    En vecka senare gjordes nyss VUL där de hittade tre foster i varsina säckar.. Det var nog bland det värsta jag varit med om.

Fick tid tills veckan efter för ny koll och då hade jag tagit reda på att det fanns fosterreduktion och bad läkarna ordna detta om det var möjligt. Vi visste ju att riskerna att ngn av barnen drabbas av hjärnskador eller liknande är mkt högre vid tre än med två.
    Så vi fick åka till karolinska i sthlm i v 11+4 (med koll ngn dag innan på vår klinik så att alla tre var kvar).
    Sedan liknade ingreppet fostervattenprovtaning förrutom att ist för att ta vätska så spruta de koksalt i hjärtat på det foster som låg högst upp i livmodern. Om det tex varit två enäggstvillingar och en enäggs hade enäggs blivit borttagen
    De kollade först att alla tre såg normala ut, sedan väljs den som är längst från livmodertappen eftersom när fostret är dött utsöndrar den ämnen som kan få livmodern att stötta ut alla tre.
    Kroppen absorberar långsamt det aborterade fostret, det stöts alltså inte ut.

Missfallsrisken är ganska stor första tiden men våra klarade sig.
  • Finmamma

men guuuud vilken historia!!! Är så glad för er små klarade sig :))

Sist när jag hade äl och blev gravid (i maj men slutade i mf v 6) hade jag så ont att jag va sek från att åka in till akuten, kunde inte sitta gå el stå....det va bland de värsta jag varit med om...

Nu kan jag inte låta bli att undra hur mkt mer det kan göra ont nu med dubbelkur el om fler än ett ägg släpper. Iochför sig vet jag inte om det va 1 el 2 ägg som släppte den gången. Mitt prog prov visade 78

Svar på tråden äl ibland med enkel pergokur, hur med dubbelkur?