Finmamma skrev 2010-08-29 10:20:11 följande:
inte trillingar men tvillingar kan jag tänka mig...
får man fråga hur det gick till? alltså fosterreduktionen.
Anade du att du hade släppt fler än 1 ägg och att du kanske kunde vara gravid med tvillingar el trillingar?
Jag misstänkte det pga den otroliga smärtan. Men då fanns det ju redan små simmare på plats.
Vi gjorde VUL tidigt som visade två hinnsäckar. Redan där höll jag på att svimma.
En vecka senare gjordes nyss VUL där de hittade tre foster i varsina säckar.. Det var nog bland det värsta jag varit med om.
Fick tid tills veckan efter för ny koll och då hade jag tagit reda på att det fanns fosterreduktion och bad läkarna ordna detta om det var möjligt. Vi visste ju att riskerna att ngn av barnen drabbas av hjärnskador eller liknande är mkt högre vid tre än med två.
Så vi fick åka till karolinska i sthlm i v 11+4 (med koll ngn dag innan på vår klinik så att alla tre var kvar).
Sedan liknade ingreppet fostervattenprovtaning förrutom att ist för att ta vätska så spruta de koksalt i hjärtat på det foster som låg högst upp i livmodern. Om det tex varit två enäggstvillingar och en enäggs hade enäggs blivit borttagen
De kollade först att alla tre såg normala ut, sedan väljs den som är längst från livmodertappen eftersom när fostret är dött utsöndrar den ämnen som kan få livmodern att stötta ut alla tre.
Kroppen absorberar långsamt det aborterade fostret, det stöts alltså inte ut.
Missfallsrisken är ganska stor första tiden men våra klarade sig.