• Anonym (tacksam för svar)

Hur är det att dra ut en tand?

Hej vänner.
    Jag har en tand som krånglat i flera år. Under en operation för ca 3-4 år sedan rotfylldes den, och nu för ett par veckor sedan kände jag en spricka. Igår tuggad jag på den och kände hur det typ knastrade till, och då var ena delen av tanden lös. Efter typ en timmes lirkande drog jag ut den delen(den var kanske 1.5 cm lång och bred.)
    Jag har inte alls ont nu, men eftersom en del av tanden nu är borta är det ju ett hål upp i tandköttet.  Jag gissar på att jag måste dra ur tanden.

I SÅ FALL, hur känns det? Jag är lite smått rädd för tandläkaren, inte för smärtan utan har mer en klaustrofobisk känsla. Att de är i min mun och grejar och jag får inte röra mig föränn de är klara.Nån som kan ge mig något tips?
    Hur lång tid tar det? Jag vet inte om det är en visdomstand eller ej, hur vet man det(=b).
     Jag är också lite rädd för sprutorna. Hur mycket hjälper bedövningssalvan där?

Skulle bli väldigt glad om ni ville hjälpa mig och dela med er av era erfarenheter.
    kram

• Svar på tråden Hur är det att dra ut en tand?
  • kodoktorn

Skulle definitivt rekommendera riktig bedövning, då känner man mest att de är i munnen och bökar. Det spänner och knakar ev lite, om det tar lång tid får man bita i en kil för att orka hålla upp munnen. Det gör mer ont efteråt än vad det är ont när de håller på.  

• Tasano

Folk gillar att berätta sina värstinghistorier om sånt här.
    Jag drog ut en visdomstand (de sitter längst in och man får dem i 20-årsåldern) i vintras och var jättenojig över det.
    Fick bedövningen som kanske inte var så mysig, men det går ju fort. Sen sa det knak och tanden var borta...på 5-10 sekunder. Kanske var det tur, kanske skicklighet från den galna tandläkaren. Men jag kände mig vansinnigt fånig i efterhand som varit så nojig och gått med den där tanden i flera år efter att min tandläkare först ville plocka den.
    Hade knappt ont efteråt heller.

• Nygift6juni

Jag drog ut en visdomstand för ca 2 mån sen...
    Adrig fått spruta i tandköttet tidigare men det gjorde faktiskt inte så ont som jag föreställt mig..
    När dom drog ut själva tanden typ knsatrade det i huvudet, kändes konstigt och lite obehagligt men inte ont.

Sen tog de väl 2-3 dagar innan de läkt helt men jag hade gått och haft ångest flra veckor inför det här med att dra ut men det var inte alls så farligt som jag trodde.

Lycka till

• Anonym (lugnt!)

Jag med min tandläkareskräck, gick i flera år med en trasig tand, den gjorde ont ibland, men inte alltid. En dag blev det dock för mycket, och jag var tvungen att åka dit. Efter en timmes lirkande vqar fanskapet ute, och ett stort hål ner i tandköttet, men det blödde bara en liten stund. Mind tand satt mycket håer, men jag tror att din går snabbt att dra ut, efter som den bara är halv. Bedöveningen tog perfekt, och tandläkaren var ett proffs. Nu är jag något tannalös, men slipper värken. Lycka till. För utdragningen fick jag dock betala 1200:- incl foton och bedövning. (Hos ftv)Tungan ute

• Anonym (m)

Jag har dragit ut fem tänder, hade några i överskott och fick dra ut dom innan jag slutligen fick tandställning..

man får ju en bedövnings spruta... som man får när man lagar hål (för det mesta)
    Det tar inte så lång tid... om den sitter hårt kan det knaka,, men man känner inget..

efteråt blöder det lite och det är som ett hål upp i tandköttet men det läcker ganska fort.. hade inge ont efteråt heller.. otäckt när det är ett hål bara...

man brukar ju få visdoms tänderna senare.. dom kan ofta vara i sämmre skick också !

Hoppas de går bra lycka till

• Ejin

jag undrar desamma som ts då jag ska dra ut en visdomstand nästa tisdag igentligen. men funderar stakt på att avboka tiden. Det blir andra gången jag gör de isåfall. Känner mej livrädd just nu och vill bara strunta i de....

• Anonym (lugnt!)
    Ejin skrev 2010-08-23 18:30:58 följande:
    jag undrar desamma som ts då jag ska dra ut en visdomstand nästa tisdag igentligen. men funderar stakt på att avboka tiden. Det blir andra gången jag gör de isåfall. Känner mej livrädd just nu och vill bara strunta i de....
    Visdomständer sitter inte alls lika hårt som de andra kindtänderna, så det brukar gå fort.
  • JuliaåRonjasmammis

Om du tar bedövningsspruta före så känns det inte alls. Eller jo, det känns såklart att det _görs nåt_ där, men det gör inte ont! Bedövningssalvan de smörjer på gör att sprutan inte känns lika mycket heller, det känns mest ett litet stick och så spänner det lite.

Man kan även be att få en lugnande tablett innan om man t ex är väldigt spruträdd. Tänk bara på att du inte kan ta bilen efteråt.

Det brukar gå ganska fort, framför allt om tanden redan är trasig/död. Sist jag drog en tand gick det på en kvart med bedövning och allt!

Jag har varit paniskt rädd för tandläkare, men efter flera besök nu i sommar där jag först fick en infektion som spred sig ända ut i käken, och sen dragning av tanden, så har det faktiskt lättat en hel del. Jag är inte alls lika rädd längre! Säg till när du ringer och bokar tid att du tycker det känns obehagligt och att du är rädd, då brukar de (om det är en bra tandläkare) vara lite extra varsamma.

Efteråt brukar man få pencillin i förebyggande syfte, åtminstone hos min tandläkare.

Jag kan verkligen råda dig att boka tid _snabbt_, så att du inte råkar ut för det som jag gjorde, att ha en infektion som går ända ut i käken och upp i kindbenet var nog den vidrigaste smärta jag nånsin upplevt!Kräks Ett resultat av att jag fick just ett "hål" ända ner i roten, men drog mig för att gå till tandläkaren...

Lycka till, hoppas du slipper infektioner och smärta, och att allt löser sig på bästa sätt!

Don't mess with my integrity!
  • Mandis

Jag har dragit ut 4 tänder eftersom jag haft tandställning. Bedövningen kändes inte alls, först fick jag salva på och sedan sprutan det kändes lite att det var nåt som stacks in men gjorde inte alls ont. Det tog lite olika lång tid att dra ut själva tanden men max 1 min. Jag tycker själv att det är lite obehagligt med tandläkaren och får en lätt klaustrofobisk känsla precis som du också säger men jag tyckte inte att dra tänder var speciellt obehagligt jämfört med annat som jag gjort (avgjutningar, röntgen, sätta in tandställning mm). Det värsta för mig var efteråt, jag fick en infektion efter att ha dragit en tand och det gjorde ont som satan! Men under själva tandläkarbesöket var det ingen fara

Lycka till!

• Anonym

Drog ut en tand för någon månad sen, en kindtand - inte visdomstand.
    Säger som ovanstående - det göt inte ont men jag hade lite molvärk några dagar efter som alvedon funkade på.
    Om din tand redan är rotfylld är ju tandroten död och det är nog därför du inte har ont av den nu - men det kan bli inflammationoch det är inte kul.
    Nej beställ tid så fort som möjligt är mitt råd - det är inte värt att vänta.
    Jag tillhör de som verkligen har ångest för att gå till tandläkare - ja även till tandhygenisten men det obehaget att dra ut en tand tycker jag är betydligt enklare.

Svar på tråden Hur är det att dra ut en tand?