• biologiskaklockan

behöver hjälp av datakunnig lösa problem utan formatera

Hej finns det nån därut som skulle kunna hjälpa mig med massa frågor jag har om min dator
    det är mkt som strular och jag skulle vilja slippa formatera om datorn
    Jag läste på windows att man inte ska behöva formatera om det inte är virusangrepp el nåt.

1. För det första så har den blivit väldigt seg och diskfragmentera och diskrensning funkar inte
    det finns tillräckligt med plats kvar på hårddisken
    nu mer än hälften då jag fört över till en extern hårddisk alla filmer och sånt.
    Den har 2 i ramminne och 360 gb hårddisk
    sen har den en hårddisk D: som jag tror grafikkortet sitter på, men är osäker man kan inte gå in på den å se vad som är i den i startmeny å datormenyn.

2. När jag stänger ner t.ex VLC eller Winamp så kommer ett meddelande: bla bla bla har slutat att fungera. Söker efter lösning.

3. När jag använder windows movie maker så stänger den ner programmet hela tiden, ibland startar den om.

4. Ibland har jag fått meddelanden om att det är dataexvideringsskyddet som gör att den stänger ner men jag har försökt googla och kolla i hjälp menyn och göra det som står man ska göra då med det går inte. Jag har inte kommit på hur iaf.

5. Internet är jättesegt och slutar svara.

Jag läste i en tråd om en kille som hade problem m seg dator han blev ombedd att skicka nån lista som fanns nånstanns och att kolla massa CPU och sånt i aktivitetshanteraren och sånt som jag absolut inte förstår nånting av..

så vill nån hjälpa mig så vore det underbart
    vill först kolla om d går att slippa formatera om

En fråga till grafikkortet var sitter det ? Kan man kolla om det är för dåligt? Kan det vara det när d gäller filmredigeringsprogram?

• Svar på tråden behöver hjälp av datakunnig lösa problem utan formatera
  • biologiskaklockan

hur uppgraderar man? el vad menar du ?

• skogsmyran

är det en ren installation av ditt operativsystem, vilket de nu är ?

eller har du fått en skiva av din återförsäljare där du kan uppgradera operativsystem till vista / win 7

hjälpte ccleaner *?

Yes I'm sure I have. But my brain has been messed with so many times I don't remember
  • biologiskaklockan

jag har vista
    det kostar väl pengar att uppgradera?

jag har en recovery disk som jag kan formatera om med men vill inte göra det för förlorar massa program jag fått som är värda massa pengar
    men har inte skivan längre

har inte vågat köra den där grejen för vet inte vad det är
    kan du berätta lite

skulle vilja ha guidning var jag kan gå in för att fixa datorn själv

• c0ol
    biologiskaklockan skrev 2010-08-23 21:38:32 följande:
    jag har vista
    det kostar väl pengar att uppgradera?

jag har en recovery disk som jag kan formatera om med men vill inte göra det för förlorar massa program jag fått som är värda massa pengar
    men har inte skivan längre

har inte vågat köra den där grejen för vet inte vad det är
    kan du berätta lite

skulle vilja ha guidning var jag kan gå in för att fixa datorn själv
    Du har piratkopierade program som du inte vill förlora men oroar dig för att det kostar pengar atti uppgradera windows :).

Jag tror din dator mår bästa av att rensas helt och en ominstallation, sen skulle jag nog kosta på den lite mer minne så att du har 4Gb ram, troligen måste du byta ut det minnet du har och köpa 4Gb nytt.
  • skogsmyran

2gb ram minne är ju helt okey till normalt bruk för en dator, det är ju aldrig fel med mer. men då ska man ha i tankarna att jag "endast" har  3gb ram på en spel dator.

C0ol är du säker att de är piratkopierade program ?

en uppgradering kan kosta pengar jag hade personligen tur att jag kunde få de via hp för att datorn va tillräckligt ny

Yes I'm sure I have. But my brain has been messed with so many times I don't remember
  • germx
    biologiskaklockan skrev 2010-08-23 19:03:09 följande:
    sen har den en hårddisk D: som jag tror grafikkortet sitter på, men är osäker man kan inte gå in på den å se vad som är i den i startmeny å datormenyn.
    ---------------------------------------------------
    En fråga till grafikkortet var sitter det ? Kan man kolla om det är för dåligt? Kan det vara det när d gäller filmredigeringsprogram?

Den där första meningen gör mig bara orolig, och jag hoppas inte att du menar vad tycker att det låter som.
    Elaborera gärna.

Grafikkortet sitter oftast instucket i sidan på moderkortet, som sitter i chassiet. Det kan även vara inbyggt i moderkortet. Enklaste sättet att hitta grafikkortet rent fysiskt, är att följa skärmsladden, för den sitter kopplad till en utgång på grafikkortet.

Man kan kolla om det är för "dåligt", men det kräver antingen efterforskning eller benchmarks, ett prestanda test. Och för det behöver du inte titta på kortet i sig. Du kan se vad kortet heter genom att titta i enhetshanteraren eller gå in i avancerade egenskaper på skrivbordet. Sedan kan du kolla upp tester som gjorts på kortet eller testa själv.

Videoredigering vill gärna ha ett skapligt grafikkort, men exakt hur bra du ska ha beror ju på.

• germx
    biologiskaklockan skrev 2010-08-23 19:03:09 följande:
    1. För det första så har den blivit väldigt seg och diskfragmentera och diskrensning funkar inte
    det finns tillräckligt med plats kvar på hårddisken

2. När jag stänger ner t.ex VLC eller Winamp så kommer ett meddelande: bla bla bla har slutat att fungera. Söker efter lösning.

1. Ett annat alternativ är att rensa bland program och "services" som startar upp tilsammans med Windows. Nu har jag aldrig varit speciellt förtjust i just Vista, men anyway, startmeny->kör (win+R) skriv msconfig i rutan.

Här kan du få fram services och program som startar och välja bort onödiga sådana. I services fliken får du kryssa i rutan som döljer windows services, så att du inte stänger av något som behövs (om du inte är helt säker på vad du gör). Och i listan med program är det bara att rensa bort allt som du inte vill ha.

2. och vad är bla bla bla? :)

• biologiskaklockan

vad är det med första meningen?

jag har förstått nu att i D: partitionen så sitter nån recovery grej inte grafik kortet.
    När jag formaterar om med recoverydisken formaterar man bara c:då och inte d. el?

bla bla bla skrev jag för jag kommer inte ihåg vad det brukar stå.
    det brukar nog oftast stå Explorer har slutat fungera, windows movie maker har slutat att fungera, winamp har slutat att fungera osv.

Inga piratkopierade program fick låna en riktig skiva men har ingen kontakt m de jag lånade från längre.

Och vad har det med det andra att göra.
    Jag vill ha äkta windows för det känns säkrare och så kan man uppdatera hela tiden annars blir d ju segare av att man inte gör det.
    Dock skulle jag vilja ha nåt annat än Vista. Men jag kan nog inte uppgradera för har haft datorn i 2 år å hittar dessutom inte garantin. Den är helt borta har letat överallt.

Har läst på internet massa som har problem m dataexvideringsskyddet el vad det heter och att de inte hittat nån lösning på det.

• Gaztongirl

Om du kör det som de har rekommenderat dig att göra så borde datorn fungera bättre åtminstonne
    CCleaner och rensa i autostarten, tänk bara på att inte ta bort virusprogrammet i autostarten.
    adaware kan också vara bra att köra, om du söker på det så hittar du var du laddar ner det.
    Kör ordentlig virusökning
    Ta bort alla onödiga program som är installerade på datorn och speciellt om du har fått med toolbars

• skogsmyran

Vista kanske inte alltid är de snabbaste & stabilaste operativsystemet  ibland men vilket antivirus program har du ?

• c0ol
    skogsmyran skrev 2010-08-23 22:53:02 följande:
    2gb ram minne är ju helt okey till normalt bruk för en dator, det är ju aldrig fel med mer. men då ska man ha i tankarna att jag "endast" har  3gb ram på en spel dator.

C0ol är du säker att de är piratkopierade program ?

en uppgradering kan kosta pengar jag hade personligen tur att jag kunde få de via hp för att datorn va tillräckligt ny
    Att låna en skiva och installera det på sin dator utan att ha köpt licens är piratkopiering.

2Gb är inte nog om man kör vista. 
  • c0ol
    biologiskaklockan skrev 2010-08-24 11:56:07 följande:
    Inga piratkopierade program fick låna en riktig skiva men har ingen kontakt m de jag lånade från längre.
    Ja det är att piratkopiera. Piratkopiering är inte enbart att man laddar ner från internet, det du har gjort är egentligen precis samma sak, du har installerat ett program på din dator utan att äga en licens för det. Musik får man dela med sig bland sina vänner, det gäller inte programvara.
  • biologiskaklockan

det är särskilt internet som är segt.

Svar på tråden behöver hjälp av datakunnig lösa problem utan formatera