• Maroschka

Fasta maskor och stolpar?

Jag har förut lyckats sådär iallafall med att göra mössor som består av bara stolpar.
    I detta mönster http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Handarbete/Virka-Sverres-mossa/
    ska det visst vara fasta maskor och när jag söke rpå nätet efter fasta maskor står det att en fast maska innebär att man ska in med nålen i 3 maskan i kedjan men enligt mönstret ska det väl in i varje va?
    Krångligt skrivet men någon kanske fattar.

Eller är en stolpe och en fast maska samma sak? Pinsamt men jag är helt ny och väck på det här och vill bara lära mig

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • Svar på tråden Fasta maskor och stolpar?
  • fruis

Jag är också helt ny på detta men jag har fattat det som att fasta maskor går in i andra maskan vid vändning och sedan i varje maska efter det till radens slut.

• Maroschka
    fruis skrev 2010-08-23 19:24:37 följande:
    Jag är också helt ny på detta men jag har fattat det som att fasta maskor går in i andra maskan vid vändning och sedan i varje maska efter det till radens slut.

Hmm...låter ju mer logiskt.

ÅHH jag vill så gärna kunna det här. Min dröm är att virka bakelser och sånt till barnen men det kommer förmodligen aldrig hända.

• fruis
    Maroschka skrev 2010-08-23 20:04:33 följande:

Hmm...låter ju mer logiskt.

ÅHH jag vill så gärna kunna det här. Min dröm är att virka bakelser och sånt till barnen men det kommer förmodligen aldrig hända.

Jag har också börjat träna just för barnens skull. Kom igen, we can do it!
  • Älskade mirakel

Kan börja med att säga att jag inte är bra på att förklara, men åtminstone kan jag berätta att en stolpe och en fast maska inte är samma sak.

Om du tänker att när du virkar en stolpe, så tar du ju om tråden först innan du går genom och tar upp mer tråd, hänger du med? När du kommer "tillbaka ut ur hålet" har du ju totalt 3 trådar på nålen...

Fast maska är lite samma sak, du bara struntar i att ta med tråd innan du går genom hålet och hämtar tråd... När du komemr tillbaka ska du då ha totalt 2 trådar på nålen, istället för 3 som vid stolpe. Sen tar du bara upp tråd igen och drar genom båda som finns på nålen...

Hoppas du fattar något av det jag försökte förklara iaf

• Maroschka
    Älskade mirakel skrev 2010-08-23 20:16:14 följande:
    Kan börja med att säga att jag inte är bra på att förklara, men åtminstone kan jag berätta att en stolpe och en fast maska inte är samma sak.

Om du tänker att när du virkar en stolpe, så tar du ju om tråden först innan du går genom och tar upp mer tråd, hänger du med? När du kommer "tillbaka ut ur hålet" har du ju totalt 3 trådar på nålen...

Fast maska är lite samma sak, du bara struntar i att ta med tråd innan du går genom hålet och hämtar tråd... När du komemr tillbaka ska du då ha totalt 2 trådar på nålen, istället för 3 som vid stolpe. Sen tar du bara upp tråd igen och drar genom båda som finns på nålen...

Hoppas du fattar något av det jag försökte förklara iaf
    Jodå jag hänger med Tack.
  • Maroschka

Och det verkar vara såsom Frus skrev också? Att det bara är första FM man ska virka en bit bort, 2 eller 3 maskor bort, olika i beskrivningarna. Och sen kör man på i varje. Ska man alltid börja ett nytt varv med att hoppa 2-3 maskor då?

• Älskade mirakel
    Maroschka skrev 2010-08-23 20:20:29 följande:
    Och det verkar vara såsom Frus skrev också? Att det bara är första FM man ska virka en bit bort, 2 eller 3 maskor bort, olika i beskrivningarna. Och sen kör man på i varje. Ska man alltid börja ett nytt varv med att hoppa 2-3 maskor då?
    Hmm, antagligen... Jag är helt värdelös på att virka efter mönster, jag fattar aldrig vad man ska göra! Men ja, kanske jag brukar hoppa 2 maskor vid varje nytt varv innan jag kör i varje...
    Fast jag brukar iofs börja med 1-2 luftmaskor varje varv, kanske det är därför jag inte tänkt på att jag hoppar över någon maska...
    Har bara virkat "påhittade" saker, såsom filtar och sånt och hittat på egna mönster till dem.
  • Maroschka
    Älskade mirakel skrev 2010-08-23 20:24:48 följande:
    Hmm, antagligen... Jag är helt värdelös på att virka efter mönster, jag fattar aldrig vad man ska göra! Men ja, kanske jag brukar hoppa 2 maskor vid varje nytt varv innan jag kör i varje...
    Fast jag brukar iofs börja med 1-2 luftmaskor varje varv, kanske det är därför jag inte tänkt på att jag hoppar över någon maska...
    Har bara virkat "påhittade" saker, såsom filtar och sånt och hittat på egna mönster till dem.
    Jag önskar jag var så kreativ

Nu ska jag sätta mig ned och virka några fler mormorsrutor till min filt. Det har jag då lyckats lära mig tillslut
    Bara 28 rutor kvar.
  • Älskade mirakel
    Maroschka skrev 2010-08-23 20:29:04 följande:
    Jag önskar jag var så kreativ

Nu ska jag sätta mig ned och virka några fler mormorsrutor till min filt. Det har jag då lyckats lära mig tillslut
    Bara 28 rutor kvar.
    Jag har inte ens fattat detdär med hur man virkar mormorsrutor Borde ha någon att visa mig, när jag läser i mösnter förstår jag som sagt inget alls! Men, kan man en ruta så kan man väl alla, det är den där första rutan jag borde lära mig...
  • KK1974

Hemmets Journal har jättebra virkskola på nätet! Youtube är också super som sagt.

Svar på tråden Fasta maskor och stolpar?