• Mor till två

ni som pumpar! frågor.

jag har tidigare skrivit o bett om råd angående att börja ge ersättning samtidigt som jag delvis fortsätter att amma, o har fått många bra tips. Vissa har nämnt att man även kan komplettera med att pumpa ur mjölk för att inte minska mjölkprod, så nu har jag nga frågor om detta oxå. Glad

1. hur förvarar man bröstmjölk i kyl/frys? (vilken slags behållare är lämplig?) hur länge håller den?

2. vad kostar en elektrisk pump?

3. hur lång tid tar det att pumpa ur båda brösten?

4. vilket är bästa sättet att värma upp bröstmjölk? flaskvärmare?

om ni har fler tips så välkomnas dom varmt!

kram

• Svar på tråden ni som pumpar! frågor.
  • Lussekatten87

1. Jag förvarade den alltid i kylskåpet i den flaska jag pumpat ur i. Det som inte dracks upp kastade jag efter 1 dygn.

2. Jag har ingen aning tyvärr...

3. Det beror på om du är avslappnad så mjölken rinner till fort ,om du har mycket mjölk tar det såklart längre tid.För mig tog det ca 20-25 minuter båda brösten tillsammans.Det kan vara svårt att få ut den första mjölken så se till att vara avstressad och sitt inte tillbakalutad.
    Att värma upp brösten innan är en bra ide,då kan det rinna till fortare.Ta en dusch precis innan eller ta varma handdukar/vetekudde och värm dem med.

4. Jag värmde upp i varmt vatten under kranen,jättevarmt vatten hade jag.Eller så lade jag ner flaskan i en kastrull med vatten och lät det sjuda upp.(vattnet alltså, inte mjölken)

• watership down

1. jag har förvarat såväl i frys som kyl. det bästa har varit att frysa in flaskan efter att man pumpat ner i den. med lock och inte nappen på.

2. vet inte men de går ju att hyra från sjukhusen

3. pumpa ur helt eller pumpa så du har en flaska med lagom mycket för en portion? det går ju långsammast på slutet...

4. vattenbad! varmt vatten som du sänker ner flaskan i. har du bråttom kan du byta vatten ett par ggr

• Mor till två

stort tack för era svar, uppskattas! nu känner jag mig lite klokare....Flört

• Theos Mama

1. Ska du använda mjölken samma dag så förvara den i kylskåp, om inte så kan du frysa in. Jag använde is-formar, i frysen håller det i ett par månader.
    2. Finns som sagt att hyra, annars kostar en ganska enkel pump ca 800-900kr. (Medela mini-electric) En mer kraftfull pump kostar ca 1700kr. (Medela Swing)
    3. Tog ca 30min, men då hade jag inte så mycket mjölk så jag satt en bra stund för att få ihop något.
    4. Vattenbad, man ska inte värma i micron för då försvinner alla viktigta näringsämnen.

Svar på tråden ni som pumpar! frågor.